yngvef Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Hei, Jeg lurte på om det var noen der ute som kunne hjelpe meg litt. Etter jul skal jeg kjøpe meg en funklende ny PC og skal ha et Radeon 9800XT-kort i den... (Må jo overgå min bror som "bare" har en 9800 Pro... ) Hvis man sjekker prisguiden her på hardware.no under skjermkort med ATI Radeon 9800XT som valgt brikkesett, får man en haug med treff. De strekker seg i pris fra 4000,- og helt opp til 5500,-. Det er mange fabrikanter som har laget slike kort, og jeg lurte på hvilke som er bra? Jeg blir å kjøpe en komplett PC fra komplett.no sin PC-bygger, så jeg får velge komponenter selv, men slipper å tråkke rundt et PC-byggesett i dagesvis med antistatiske armbånd og matter med konstant frykt for å svi av tusenlapper i komponenter på dumskap... Er det noen vet hvilket av Hercules, Sapphire, Asus og Powercolor sine 9800XT-baserte kort som yter best? Da tenker jeg både på ytelse, bildekvalitet, og mekanisk kvalitet på selve kortet. Har lest at Hercules muligens har bedre kjøling, og derfor kjører med gjennomsnittlig raskere VPU-fart og minne-fart enn konkurrentene når Overdrive-funksjonen er på. Er det noen som vet om det finnes noen sammenliknings-reviews noe sted på nettet som jeg kan lese? Jeg har prøvd å lete uten hell... Jeg er for øvrig modig nok til å slå på en Overdrive-funksjon, men jeg er ikke interessert i overklokkingspotensiale... av den enkle grunn at jeg ikke tør å overklokke PC'er... (Personlig tør jeg ikke leke med volt-verdier og core-speed-verdier og gud vet hva, ettersom jeg vet at når 5000-kroners kortet går opp i røyk kan du like godt slenge garantibeviset på bålet også... ) Håper noen skjønner denne litt rotete posten (har ikke lagt ned nå mye arbeid i det redaksjonelle her... ) Vennlig hilsen Yngvef PS: Jeg er klar over at Connect3d og FiC (eller noe sånt) og en del andre produsenter også leverer 9800XT-kort, men de som jeg har listet opp er de eneste du kan velge mellom i Komplett.no's PC-bygger Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 vel, Hercules har lenge vært kjent en ferrari blandt lada'er (for å sette ting på spissen) med superb kvalitet! Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4505 Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4505 Tror den linken er litt feil gitt. Anyway... Tror at de aller fleste 9800XT kortene yter veldig likt. Har ingen personlig erfaringer med alle merkene, men ser ut til at alle levrandører har oppgradert sine kjøleløsninger til XT kortene kraftig. Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Vil du spare penger samtidig som du får et bra kort ville jeg valgt et Powercolor 9800xt god jul Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Ettersom jeg har hørt på sapphire sitt forum så er det fælt lite support å få om det klikker.. Da må du gå til gutta på ATi. Forumet på www.sapphiretech.com er liksom et support forum, men finner ikke hjelp fra offisielle folk som jobber i sapphire der. Jeg skal ihvertfall ikke ha Sapphire... Min mening.. om den teller er en annen sak Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 eg liker best sapphire Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Jeg tror Levis olabukser er bedre...å feil forulm hehe Hvis du skal være 100% sikker på hvilket kort som er "best" i en serie så må du se på hvilke komponenter produsenten har valgt i selve koret feks ram hastighet/type ol. Ellers tror jeg korta er veldig like og at noen av dem er dyrere kun forde det er et kjent merke....... som Levis Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Hei, Jeg lurte på om det var noen der ute som kunne hjelpe meg litt. Etter jul skal jeg kjøpe meg en funklende ny PC og skal ha et Radeon 9800XT-kort i den... (Må jo overgå min bror som "bare" har en 9800 Pro... ) Hvis man sjekker prisguiden her på hardware.no under skjermkort med ATI Radeon 9800XT som valgt brikkesett, får man en haug med treff. De strekker seg i pris fra 4000,- og helt opp til 5500,-. Det er mange fabrikanter som har laget slike kort, og jeg lurte på hvilke som er bra? Jeg blir å kjøpe en komplett PC fra komplett.no sin PC-bygger, så jeg får velge komponenter selv, men slipper å tråkke rundt et PC-byggesett i dagesvis med antistatiske armbånd og matter med konstant frykt for å svi av tusenlapper i komponenter på dumskap... Er det noen vet hvilket av Hercules, Sapphire, Asus og Powercolor sine 9800XT-baserte kort som yter best? Da tenker jeg både på ytelse, bildekvalitet, og mekanisk kvalitet på selve kortet. Har lest at Hercules muligens har bedre kjøling, og derfor kjører med gjennomsnittlig raskere VPU-fart og minne-fart enn konkurrentene når Overdrive-funksjonen er på. Er det noen som vet om det finnes noen sammenliknings-reviews noe sted på nettet som jeg kan lese? Jeg har prøvd å lete uten hell... Jeg er for øvrig modig nok til å slå på en Overdrive-funksjon, men jeg er ikke interessert i overklokkingspotensiale... av den enkle grunn at jeg ikke tør å overklokke PC'er... (Personlig tør jeg ikke leke med volt-verdier og core-speed-verdier og gud vet hva, ettersom jeg vet at når 5000-kroners kortet går opp i røyk kan du like godt slenge garantibeviset på bålet også... ) Håper noen skjønner denne litt rotete posten (har ikke lagt ned nå mye arbeid i det redaksjonelle her... ) Vennlig hilsen Yngvef PS: Jeg er klar over at Connect3d og FiC (eller noe sånt) og en del andre produsenter også leverer 9800XT-kort, men de som jeg har listet opp er de eneste du kan velge mellom i Komplett.no's PC-bygger hercules er vel kjent for kvalitet da... og sapphire har også bra kvalitet og goså ytelse, det er de to jeg liker best. har aldri hatt asus skjermkort så det vet jeg ikke noe om, tipper de er sånn ca like gode ytelse stort sett. hercules tror nok jeg er den med best kvalitet da, sapphire er nok som sagt heller ikke så mye værre tenker jeg Ville gått for Sapphire Raedon 9800Xt, den har bra kvalitet samtidig som den er endel billigere enn og hercules, og har bra design.... Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 ville gått for ASUS kortet, de er nye på markedet, men har jo en tøff kjøleløsning da! og bråker veldig lite. mye bundle. alle XT kort har 2.8ns minne som 9800pro kortene, om jeg ikke tar feil å? så det er jo hipp som happ hva du kjøper egentlig:) men lykke til! Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Hercules har et godt rykte som produsent av skjermkort, og det reflekteres av prisen på skjermkortene deres også, som stort sett ligger en del over de andre produsentene. Riktignok så kommer jo kortene med en fydlig bundle osv, men det kan du regne med at alle Radeon 9800XT kortene gjør! Hvis vi tar alle kortene under ett så kan du regne med at lavere pris kun betyr en litt dårligere bundle, kjipere innpakning og kanskje litt kjedeligere utseende, for stort sett yter disse kortene helt likt! Alle kortene blir produsert av velkjente produsenter, og det berømte "vifte-problemet" til PowerColor gjelder visstnok ikke på 9800XT kortene! Kort sagt, samme hvilket 9800XT kort du velger så får du herlig ytelse, og jeg tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken produsent du bestemmer deg for å kjøpe kort fra! Lenke til kommentar
ToXciK Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Kort sagt, samme hvilket 9800XT kort du velger så får du herlig ytelse, og jeg tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken produsent du bestemmer deg for å kjøpe kort fra! Enig Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Kort sagt, samme hvilket 9800XT kort du velger så får du herlig ytelse, og jeg tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken produsent du bestemmer deg for å kjøpe kort fra! Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Jeg prøvde å linke til ASUS kortet på www.hwb.no er jo skitbillig i dag iforhold til vanligvis http://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1404 Endret 22. desember 2003 av VeXx Lenke til kommentar
yngvef Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 Takk for svar alle sammen. Jeg skal tenke litt til på det, men jeg blir nok å ta enten Sapphire eller Hercules, avhengig av hvem som er billigst i det jeg skal kjøpe PC. Asus er sikkert også bra, men virker ganske dyrt... Powercolor har jeg fått et intrykk av at de kanskje er av litt laber kvalitet... sånn som vifter som svikter etc.. Takk for hjelpa Jeg kommer til å gi en ny rapport når jeg har fått kjøpt PC'en i januar. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Jeg ville anbefalt ASUS sitt, pga det har en vanvittig god kjøling som gjør det bra til å klokke med uten å bytte kjøling. Har ASUS kort selv, makan til p0rn0kort skal du lete lenge etter Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Takk for svar alle sammen. Jeg skal tenke litt til på det, men jeg blir nok å ta enten Sapphire eller Hercules, avhengig av hvem som er billigst i det jeg skal kjøpe PC. Asus er sikkert også bra, men virker ganske dyrt... Powercolor har jeg fått et intrykk av at de kanskje er av litt laber kvalitet... sånn som vifter som svikter etc.. Takk for hjelpa Jeg kommer til å gi en ny rapport når jeg har fått kjøpt PC'en i januar. Se posten min da, det er jo billigere enn Hercules og Sapphire Lenke til kommentar
yngvef Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 Se posten min da, det er jo billigere enn Hercules og Sapphire Ja jeg så den Det virker veldig bra, men ettersom jeg skal kjøpe en komplett pc, så må jeg dessverre gjøre det hos komplett.no... med mindre hwb.no også har en PC-bygger som jeg ikke har oppdaget da. Dette var veldig billig forøvrig. Det er jo 500 kroner billigere enn billigste Asus forrige uke (iflg. prisguiden). Håper det betyr at prisene er på vei ned nå da Jeg kjøper kanskje Asus pga. kjøleløsningen (2 vifter ser helt konge ut ) hvis prisen er god også i januar, og at dette ikke er bare et førjulssalg. Lenke til kommentar
Pc_master Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Er sapphire radeon 9800XT 256 DDRII no bra? Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Jeg prøvde å linke til ASUS kortet på www.hwb.no er jo skitbillig i dag iforhold til vanligvis http://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1404 nja, det er nok ikke noe billigere enn sapphire ihvertfall koster fra 42-4300.-kr i prisguiden. men det er nok et kort som du ikke burde velge tror jeg, og det er Power color, de virker for billig-kvalitet og er kjent for elendig vifte kvalitet, ting kan jo forandre seg, men men. den har dårlig rykte.... her er en link over de 2 sannsyligvis mest kjente og gode skjermkortene: Sapphire Raedon 9800XT (billigste jeg fant) http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=123069 link til det billigste Hercules 3D prophet 9800XT kortet jeg fant: http://www.databutikken.com/no/ Endret 22. desember 2003 av AMD_XP3000+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå