Gå til innhold

NVE anser 13 områder som egnet for å opprette vindkraft-anlegg i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greta Thunberg har fått fart i klimadebatten, og det er på tide politikerne i Norge innser at olje og gass ikke er fremtiden.

Vi må over på fornybar energi, og det er en myte at denne energien er kostbar om vi henter den fra havet.

Ingeniører liker fakta, og regneark er en måte å få frem fakta på når sammenhengene er komplekse.

Kombinasjonen fiskeoppdrett og fornybar energi er en slik kompleks sak, hvor regnearket har 11 variable.

Svaret viser hvor stor fortjenesten er på investert kapital.

Med de variablene jeg har brukt blir fortjenesten 21%, men dersom jeg bruker den høyeste salgsprisen for laks i markedet, kr 70,-/kg, blir strømmen tilnærmet gratis.

Jeg bruker kr 60,-/kg og strømpris på 30 øre/kWh.

Det er så god fortjeneste i fiskeoppdrett for tiden at kombinasjonen fiskeoppdrett og vindkraft er god butikk.

Hvorfor har ikke de med mye kapital i ryggen, som NVE, regnet på Multi-use av havet?

Variablene som er listet opp her, er tall som alle kan finne på nettet, og det er interessant å oppdage at kombinasjonen fiskeoppdrett og energiopptak egentlig er en gullgruve for landet om vi investerer før andre kommer oss i forkjøpet.

Merdvolum: 780 000 qm

Slaktefisk pr. år: 13 000 tonn

Salgspris laks: kr 60,- pr. kg

Driftsutgifter oppdrett: kr 40,- pr. kg

Investering: 3 mrd.

Avdragstid: 20 år

Rentefot: 6%

Effekt fra vind og bølger: 40 MW

Utnyttelsesgrad: 45%

Strømpris Nord Pool: 30 øre/kWh

Drift og edlikehold energi: 10 øre/kWh

HSeafood

MA1NFfc.jpg?1

Lenke til kommentar

Jeg bruker kr 60,-/kg og strømpris på 30 øre/kWh.

30 øre/kWh er over det vi kan vente på lang sikt, med mindre du får knytt desse anlegga til Storbritannia eller andre land med høg kraftpris med ein gong.

Prøv å marknadsføre konseptet på Shetland eller Færøyene.

Lenke til kommentar

All den tid norsk olje og gass erstatter og eller fortrenger olje og gass fra terror stater er det liv lag for norsk oljeproduksjon. Vi må ikke se oss helt blind på klima heller...

Det viktigste Norge gjør påklima er å være foregangsland på elbiler, dette vil dempe etterspørselen etter olje globalt. Om norsk oljeproduksjon skulle reduseres pga grønn fanatisme vil denne produksjonen umiddelbart bli erstattet av andre oljeproduserende land som da ler av Norge hele veien til nasjonalbanken sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...