Gå til innhold

Salg av motorsykler har steget med 25 prosent på fem år


Anbefalte innlegg

Trafikkvolumet er lite og CO2-utslippet også. Men MC har mye høyere antall skader og dødsfall per kjørte km. Jeg synes det er hovedproblemet, ikke CO2.

Det er et noe blandet bilde.  For en som kjører aktsomt og med marginer er det ikke farligere enn bil.  Spesielt ny opplæringsmodell (2005->) er veldig grundig og et godt løft ift tidligere opplæring.

 

Graver man litt i årsaken finner man også at ca 2/3 er pga ekstrem adferd (bl.a. ifbm stjålne MC og kanskje med ruset fører, som blir litt moderne Darwinisme i aksjon... ).  Uansett er det ikke til å komme bort ifra at MC i større grad er basert på ferdigheter og full konsentrasjon.

 

Av andre vesentlige årsaker kan nevnes noe enkelt som bilførerne kan bidra med - nemlig å blinke til venstre.

En (uerfaren) motorsyklist bak en bil som sakker farten for å svinge venstre (uten å blinke), tar dette ofte som en invitasjon til å kjøre forbi. Husk, bilen bare sakner farten og gir ikke tegn. Som mer erfaren avventer jeg litt lenger og speider etter mulige små avkjøringer til en hytte som brukes en gang i året eller lign. En verre variant er om det er møtende bil som skal svinge venstre som ikke gir tegn.  Da gis vi ingen reaksjonsmulighet - fordi sperringen kommer uten forutgående varsel når bilisten svinger og sperrer veibanen for MC'n som kommer imot.

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=45793

 

Så jeg ber alle bilister ha det som vane også om vinteren å gi tegn ALLTID - og i god tid. Da sitter vanen der også om sommeren.

Og til de som blinker idet de svinger - "Det kan du like godt drite i !" for å sitere MC-kjørelæreren.

 

Synes det har vært en økende trend av bilister som har uvanen å ikke gi tegn... selv formodentlig oppegående og førerassisterte sjåfører... men mulig "infotainment"-skjermene tar all oppmerksomheten.  Å droppe å blinke er jo ikke så farlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stefaren min pendlet inn i Oslo i mange år, hele sesonger. Ca. 3-5 dager i året vær sesong hvor han anså det som uforsvarlig å kjøre inn på motorsykkel og valgte bil istedenfor.

 

Jeg kjørte også moped hele vintersesongen når jeg var ung, det er helt uproblematisk.

 

Din tøffing av en stefar er unntaket, ikke regelen.

Lenke til kommentar

Din tøffing av en stefar er unntaket, ikke regelen.

Ja, jeg vet det ikke er den gjennomsnittlige motorsyklisten. Men det tror jeg ofte er fordi de har høyere forventinger til komfort enn hva en motorsykkeltur i -15°C gir.

 

Hadde en sjef som også kjørte store deler av vinteren. Og det var heller ikke uvanlig bandt vennene til min stefar.

Lenke til kommentar

Kan ikke si lavere avgifter hjelper så mye når prisene fra forhandlerne har skutt i været. Var på MC-messen nå i helgen, og syklene er jo dyrere en noensinne. Mopeden jeg hadde som 16-åring (åtte år siden) kostet ca. 22.000. Den samme mopeden i 2019-modell koster over 30.000.

 

 

Inflasjonen er himmelhøyt over statistikken til Norges bank. Økningen i pris for mopeder skyldes forøvrig i hovedsak den lave kronekursen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minnet meg plutselig på "gamle dager" i Bergen (90-tallet), da vi hadde manuelle bomstasjoner og kontant betaling, også for motorsykler. Håpløst å skulle finne noe i lommene på kjøredressen, så jeg pleide å kjøre med en 5-krone i venstre hanske. Så kunne jeg rulle opp til boden, sette sykkelen i fri og beina i bakken, og dra av meg hansken med den høyre og lever min femmer...  :wee:

 

Geir :)

Må innrømme jeg passerte bodene i Sandviken noen ganger med en støvel plassert over nummerskiltet. 19 og dum, jaja... 

Det var kanskje bedre enn alle de som stoppet, tok av hjelm og hansker, sakte men sikkert kneppet opp kjøredressen, fant nøkkel til setet, gravde frem lommeboken som lå under der og samme prosedyre motsatt igjen etter avlevering av femmeren. Gikk fort fem min pr sykkel, og de kom ofte både to, tre og fire sammen. 

;)

Lenke til kommentar

"Noen hundrelapper"? Det koster vel strengt talt 12 000 kr i året å være bilpendler inn i Oslo i bompenger fra den ene bommen.

 

Stefaren min pendlet inn i Oslo i mange år, hele sesonger. Ca. 3-5 dager i året vær sesong hvor han anså det som uforsvarlig å kjøre inn på motorsykkel og valgte bil istedenfor.

 

Jeg kjørte også moped hele vintersesongen når jeg var ung, det er helt uproblematisk.

 

Det er mange faktorer som gjør motorsykkel til en ulønnsom affære for å unngå bompenger. Jeg skriver dette selv om jeg er en av dem som kjører MC for å slippe bom. Jeg lurte meg selv til å tro at det skulle svare seg, men innser at det blir et tapsprosjekt...

  • Først og fremst koster en brukbar og nokså ny MC mellom 50-100.000 (for dem som ikke evner eller gidder å skru så mye selv).
  • MC-lappen koster også fort 25-30.000 (med mindre du har dette fra før)
  • Forsikring er dyrt på MC, betaler selv 6000 i året med 70% bonus. Dette er over dobbelt så mye som jeg betaler på bilen
  • Årsavgift på ca 2000 kr.
  • Avskriving av verdi, ca 5000 i året
  • Service og vedlikehold: 5000 i året i snitt.

Alt i alt er det vanskelig å gå i pluss når alle utgifter regnes inn. Årlige utgifter på nesten 20.000 kr. Kan passere en god del bomstasjoner for denne summen!

 

I tillegg brukes MCen stort sett bare fra april-september, altså halve året. Da må jeg i tillegg kompensere med bil for de månedene MCen ikke brukes. Jeg kjørte også moped i vintersesongen i min ungdom, men tung sykkel er noe helt annet! Vekt og fart gjør deg mye mer utsatt på glatta.

Jeg kunne sikkert utvidet sesongen noen måneder ekstra, da det er lite snø og mildt klima her jeg bor. Men problemet er vel så mye den overdrevne strøingen og saltingen som gjør at sykkelen ruster bort nesten i det øyeblikken den tas ut på saltet vei.

 

Kort oppsummert:

Motorsykkel er et svært dyrt alternativ til bompenger, og neppe lønnsomt.

Men du verden så mye morsommere det er å kjøre!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste kjøper også MC i tillegg til bil. Ergo snakker man minimum 150.000 rett ut for å spare litt på bompenger. Man må også kjøpe hjelm og kjøreutstyr som lett kan komme opp i 20-30.000,-. De færreste kjøper brukt hjelm av sikkerhetsmessige årsaker. Samt årlige utgifter på minimum det du har nevnt.

 

Veldig mye penger for å spare bompenger og snike i køen? Jeg håper de fleste kjøper MC av andre motiver.

 

Å kjøre MC til jobb i rushen er ikke noe jeg ser som særlig morsomt. Det er betraktelig morsommere å sykle (evt. elsykkel) til jobb da man ofte er litt mer utenfor den kaotiske trafikken og eksoståka.

 

Filetering i saktegående og stillestående trafikk er et høyrisikospill med livet/helsa som innsats og mange kjører over sperrelinjer i veiskuldre, sammenføringer etc.

 

Men å kjøre MC utenom rushtrafikk er en nytelse.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte inn og dobbeltsjekke. Prisen var visst inkludert årsavgift. Reell pris var 3650...

 

Men likevel: 600 i året var latterlig billig! Er det med full kasko, eller bare ansvar?

Hvor får man slike tilbud?

Vent, hvor mye er det du betaler for full kasko på bilen din?

Lenke til kommentar

Simen1: 

Ikke uenig i det :). Enten får de innføre et system som virker rettferdig for alle (at man betaler for faktisk bruk og miljøfaktor) eller ta det over skatteseddelen.

 

Ellers håper jeg at alt smått av 2 hjulinger blir elektrifisert snarest mulig, gjerne med mange motiverende avgiftsfritak. Å ligge noen km etter en moped kan slå ut nesa og gi hodepine resten av dagen.

Alle bruker jo veien indirekte eller direkte. Olga som bare sitter hjemme får ikke matvarer på butikken etc uten veier osv. Selv om du personlig ikke bruker norske veier, så kommer de deg til gode.

 

Blir vanskelig om vi skal veie opp hver enkeltes forbruk av ting og så belaste dem for det, vil skape veldig mye ekstra unødig arbeid. Mye bedre at de som har mer penger betaler en større del enn de som har mindre. Altså progressiv skatt.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en elektrisk MC som jeg kunne brukt til småkjøringen jeg driver med i lokal område. Som og dra på butikken osv, besøk osv. Ingen grunn til og dra på den tunge bilen som regel.

 

Nå har jeg ikke MC lappen da, pga den er så usmakelig dyr. Har fristet mer med en måned i Thailand kontra en MC lapp. Men siden gamlen kjøpe seg MC sist høst, får en kanskje investere i lappen og ta seg noen turer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...