NTB - digi Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Salg av motorsykler har steget med 25 prosent på fem år Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Tuuusen takk for å nå henlede MDG et. al. sin oppmerksomhet i retning MC - en avrundingsfeil i trafikkvolum. Med en slik utvikling i saken kan jeg helt klart nå bare avslutte mine sonderinger rundt bytte av eksisterende MC til elektrisk variant. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Skulle ikke forundre meg om mange kjøper lett MC til 60-70 tusen for å spare noen hundrelapper i bomringen fire mnd i året. Bare for statskassen, MC-forhandlere og lånenæringen å takke og bukke. Når det er sagt, elektriske motorsykler er fantastiske. Zero SR gir følelsen av en speeder bike fra Star Wars, mye diggere en bensinsykler. Men den mangler litt på specs ennå, ser ut som Lightning Strike har lagt listen der den bør være med CCS-lading og 20 kWh. Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Har null interesse i elektrisk bil, men elektrisk sykkel synes jeg, på papiret i hvert fall, er temmelig tiltalende. Rekkevidden er ikke helt der enda men når den er det tror jeg man må ha en sånn. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Slettes ikke rart sånn som bompengene har økt. Snart kommer med MdG og vil ha bompenger på motorsykler også tenker jeg... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Tuuusen takk for å nå henlede MDG et. al. sin oppmerksomhet i retning MC - en avrundingsfeil i trafikkvolum.Trafikkvolumet er lite og CO2-utslippet også. Men MC har mye høyere antall skader og dødsfall per kjørte km. Jeg synes det er hovedproblemet, ikke CO2. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Slettes ikke rart sånn som bompengene har økt. Snart kommer med MdG og vil ha bompenger på motorsykler også tenker jeg... De gjør vel som i England. The introduction of the Ultra Low Emission Zone (ULEZ) in London generally means non-Euro 3 motorcycles face a daily charge of £12.50 to ride in the capital. Endret 1. april 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Hm, ingen som skriker "SNYLTERE!" slik som i elbil trådene? Rare greier 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Minnet meg plutselig på "gamle dager" i Bergen (90-tallet), da vi hadde manuelle bomstasjoner og kontant betaling, også for motorsykler. Håpløst å skulle finne noe i lommene på kjøredressen, så jeg pleide å kjøre med en 5-krone i venstre hanske. Så kunne jeg rulle opp til boden, sette sykkelen i fri og beina i bakken, og dra av meg hansken med den høyre og lever min femmer... Geir 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Kan ikke si lavere avgifter hjelper så mye når prisene fra forhandlerne har skutt i været. Var på MC-messen nå i helgen, og syklene er jo dyrere en noensinne. Mopeden jeg hadde som 16-åring (åtte år siden) kostet ca. 22.000. Den samme mopeden i 2019-modell koster over 30.000. Endret 1. april 2019 av Vertical^ Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Kan ikke si lavere avgifter hjelper så mye når prisene fra forhandlerne har skutt i været. Var på MC-messen nå i helgen, og syklene er jo dyrere en noensinne. Mopeden jeg hadde som 16-åring (åtte år siden) kostet ca. 22.000. Den samme mopeden i 2019-modell koster over 30.000. Du vet der ikke er annen avgift som MVA på moped? Til gjengjeld er der blitt skjerpede utslippskrav også til moped. Akkurat hvor strenge kravene er blitt, se det vet jeg ikke. Men det er ingen tvil om at avgassrensing er blitt en høyst merkbar utgiftspost på tung motorsykkel. Dagens avgiftsregime (og forsikringspremie) favoriserer forøvrig mellomtung-A2-til-ikke-så-tung-A1 motorsykkel. Ordentlig tung har i stedet gått opp i avgift. Endret 1. april 2019 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Antall lett MC har økt betydelig, samtidig som salget av mopeder går ned... tilfeldigheter? Med siste års pålagte regler koster det i dag over latterlige 10.000 kroner bare å ta mopedlappen. For noen tusenlapper ekstra kan du både holde fartsgrenser og ha med deg passasjer. Prisforskjellen viskes sakte men sikkert ut mellom moped og lett MC... 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Du vet der ikke er annen avgift som MVA på moped? Til gjengjeld er der blitt skjerpede utslippskrav også til moped. Akkurat hvor strenge kravene er blitt, se det vet jeg ikke. Men det er ingen tvil om at avgassrensing er blitt en høyst merkbar utgiftspost på tung motorsykkel. Dagens avgiftsregime (og forsikringspremie) favoriserer forøvrig mellomtung-A2-til-ikke-så-tung-A1 motorsykkel. Ordentlig tung har i stedet gått opp i avgift. Absolutt. Nå tok jeg bare et eksempel. Som du sier så favoriseres A1 og A2 meget sterkt nå, og det er helt tydelig at produsentene også fokuserer på dette. Samtlige på MC-messen i helgen hadde flere 125cc i sine lineups. Både da i sykler med R-utseende + naken-utseende. Prisen på en Yamaha R125 er 56.000 (https://www.agmshop.no/kj%C3%B8ret%C3%B8y/lett-mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-lett-mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-yzf-r125-tech-black-yzf-r125techblack-p0000834508) Imens hoppet opp til R3 og da A2, "bare" er 20.000 kroner, totalt 77.000 (https://www.agmshop.no/kj%C3%B8ret%C3%B8y/mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-yzf-r3-2019-flere-farger-1157694-p0001045290). Det merkelige er da at prisen for en R6 (da det ikke fins noe i mellom R3 og R6), er på hele 136.000(!), med en totalpris på 213.000 for en R6. Det vanskelige er jo da hoppet i hestekrefter blir skjevt, ettersom A2 limiterer deg til ish 45 hk, også er det jo "fritt frem" med vanlig A-førerkort. Så du kan kjøpe R3 med 42 hk, eller R6 med hele 119 hk. Hoppet er jo enormt. (https://www.agmshop.no/kj%C3%B8ret%C3%B8y/mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-yzf-r6-2019-flere-farger-1157584-p0001045278) Hoppet da opp til verstingmodellen R1 er da "bare" 72.000. (https://www.agmshop.no/kj%C3%B8ret%C3%B8y/mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-mc-kj%C3%B8ret%C3%B8y/yamaha-yzf-r1-2019-flere-farger-1157690-p0001045286) Endret 1. april 2019 av Vertical^ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Trafikkvolumet er lite og CO2-utslippet også. Men MC har mye høyere antall skader og dødsfall per kjørte km. Jeg synes det er hovedproblemet, ikke CO2. Som en som har hatt familie på sunnås og catosenteret (ikke for trafikkulykke) kan jeg attestere på at en stor andel av de som er til behandling er MC førere samt de som driver med høyrisikosport (fjellklatring ol). Etter min mening hører enkelte motorsykler hjemme kun på racingbane samt at moped som ikke kan holde fartsgrensen utenfor motorvei er meningsløst. Mopeder burde vært scootere som kunne holde opptil 80kmt (også i oppoverbakke). Men oppretthold at de ikke kan kjøre på motorvei (sikkerhet). Ungdom klarer å kjøre seg ihjel i 50-60kmt også. Endret 1. april 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Slettes ikke rart sånn som bompengene har økt. Snart kommer med MdG og vil ha bompenger på motorsykler også tenker jeg... Ja hvorfor ikke? Alt av motorisert kjøretøy som per klassifisering er tilatt å ferdes på motorvei bør betale bompenger ( så lenge vi skal ha bompenger som en avgiftsordning ). Sykler/elsykler eller motorisert kjøretøy som ikke er tillatt på motorvei bør slippe. I tillegg er jeg av den mening at alt av såkalte mopeder, scootere osv. bør over på elektrisk drift snarest mulig og gjerne raskere enn bil. Hva som er tilatt på motorvei (fullverdig kjøretøy) kan styre hvorvidt du må betale bompenger eller ei Selv om bompenger er på alle type veier. Hvor mye man betaler i bompenger bør gå på kjøretøykategori som er enkelt å få til med brikkesystemet. Bompengekategoriene bør i utgangspunktet følge førerkortkategoriene på selve kjøretøyet (og med stigende prisklasse, lavest først): - alt som ikke er tillatt på motorvei er fritatt - eldrevet 2 hjuling (Oslo, 5,- per passeringer innenfor 2 timer) - eldrevet 4 hjuling (Oslo, 10,- per passeringer innenfor 2 timer) - eldrevet over 3500kg (etc) - eldrevet buss over x seter - eldrevet lastebil over 7500kg - eldrevet tungtransport og at prisene i tillegg økes gradvis på type drivstoff per kjøretøyskategori. - eldrift (ikke hybrid) - etanol - gass - bensin - diesel / biodiesel På den måten vil jeg tro at de som kjøper en eldrevet 2 hjuling føler at de gjør noe for miljøet samtidig som de betaler mindre for å ferdes på veien i byene. Vi betaler allerede årsavgift/veiavgift som går på ting som veislitasje etc. Veiavgift bør i utgangspunktet kun gå på kjøretøykategori (ikke drivstoff) som da representerer veislitasje ol. (hvor man fjerner elfordelen). Man kan i tillegg vurdere å innføre en taksering i årsavgiften som tar høyde for hvor mye man kjører per år som da eks. "håndheves" via hva du forsikrer kjøretøyet for per år. Forsikrer du kjøretøyet for 20.000km per år bør du betale en årsavgift tilsvarende det. Alternativet er at du har automatisk avlesing av kmteller etc.(ikke gps overvåkning som noen har snakket om) og betaler med samme modell som på strøm. Avlesing av km kan eks. foregå via at bombrikke er påbud for alle kjøretøy og at denne rapporterer (kun) kmstand ved hver bompassering via egen innebygget gps som da kun lagrer og rapporterer antall km/dato. Endret 1. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Ikke nødvendigvis så bra for lokal forurensning. Motorsykler slipper ut mindre CO2, men har ofte veldig dårlig rensing, og slipper ofte ut mye mer skadelige stoffer. Sjekk her, selv om dette var litt eldre modeller: https://latimesblogs.latimes.com/greenspace/2011/09/mythbusters-motorcycle-emissions.html "For the most recent model year vehicles tested -- from the '00s -- the motorcycle used 28% less fuel than the comparable decade car and emitted 30% fewer carbon dioxide emissions, but it emitted 416% more hydrocarbons, 3,220% more oxides of nitrogen and 8,065% more carbon monoxide." 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Theo: Nå som tv-lisensen har blitt NRK-skatt med god skatteprofil og makstak, foreslår jeg at bombpengene legges om på samme måte. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Skulle ikke forundre meg om mange kjøper lett MC til 60-70 tusen for å spare noen hundrelapper i bomringen fire mnd i året. Bare for statskassen, MC-forhandlere og lånenæringen å takke og bukke. Når det er sagt, elektriske motorsykler er fantastiske. Zero SR gir følelsen av en speeder bike fra Star Wars, mye diggere en bensinsykler. Men den mangler litt på specs ennå, ser ut som Lightning Strike har lagt listen der den bør være med CCS-lading og 20 kWh. "Noen hundrelapper"? Det koster vel strengt talt 12 000 kr i året å være bilpendler inn i Oslo i bompenger fra den ene bommen. Stefaren min pendlet inn i Oslo i mange år, hele sesonger. Ca. 3-5 dager i året vær sesong hvor han anså det som uforsvarlig å kjøre inn på motorsykkel og valgte bil istedenfor. Jeg kjørte også moped hele vintersesongen når jeg var ung, det er helt uproblematisk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Simen1: Ikke uenig i det . Enten får de innføre et system som virker rettferdig for alle (at man betaler for faktisk bruk og miljøfaktor) eller ta det over skatteseddelen. Ellers håper jeg at alt smått av 2 hjulinger blir elektrifisert snarest mulig, gjerne med mange motiverende avgiftsfritak. Å ligge noen km etter en moped kan slå ut nesa og gi hodepine resten av dagen. Endret 1. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Mopeder og motorsykler kommer også snart til å bli elektriske og selvkjørende, akkurat som biler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå