Gå til innhold

Trenger nytt grafik kort

Icenor

Anbefalte innlegg

For øyeblikket har jeg 2GHz, 768SDRAM og et gForce 3 Ti200 kort og jeg har kommer frem til konklusjonen (med min begrenset erfaring) at grafik kortet er det som må oppgraderes for å få bedre ytelse.(rett gjerne på meg om det er feil)

Pc'en blir brukt til spilling så jeg ville ha et nytt kort som fint kommer til å takle de nyeste spillene med en relativ høy instilling, men det viktigste er god FPS.

Hva slags grafikk kort bør jeg kjøpe? Hadde planer om og ikke bla opp mer enn 2000kr men hvis det virkelig er en stor forskjell kan jeg godt gå opp til 3000.

Viktigste er at jeg kan spille bra og slipper å tenke på dette ihvertfall noen måneder :p

Jeg har en Compaq 5285EA som er relativ ny (kjøpt februar 2002 tror jeg) så jeg antar at Hovedkortet (tror jeg det het) ikke skulle ha noe problem med å kjøre et nyere kort, men det jeg bekymrer meg mer om er strømmen. Vil jeg måtte en ny strøm "dings" til pc'en hvis jeg oppgradere. Jeg antar at den jeg har har litt å gå på da. De eneste oppgradereing jeg har gjort er å oppgradere RAM'et fra 256 SDRAM til 768.

Fortell meg gjerne hvor jeg burde kjøpe korte også hvis det er et eller annet sted som er bra.

Jeg har også et annet spørsmål som egentlig tilhører en annen del av forumet men jeg stoler på at deres kunnskap ikke bare omfatter grafikkkort :cool:

Jeg hjelper en venn som skal oppgradere sin pc's RAM og jeg fant ut at han har 256 SDRAM PC133 (128x2) + noe som het DIMM 2 sokler.

DIMM vet jeg hva er (nesten) men 2 sokler? er det 2 "porter/hull" til å sette RAM'et i?

Siden han har PC133 RAM så må det nye RAM'et også være PC133, ikke sant?

Må det nye RAM'et være DIMM også?

Jeg leste www.hardware.no sin RAM Guide og der sto det at det høyeste RAM'et skulle stå først, men siden han har to RAM brikker som allerde er der, hvordan finner jeg ut hva som står først?

Takker på forhånd for alle former for tilbakemeldinger :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(til første spørsmålet)

et powercolor radeon 9800pro som man kan finne til 2600/2700 kroner er ikke et dårlig tilbud, masse ytelse for penga har jeg hørt. men sjekk med noen som har hatt korta, for noen av de fikk nye vifter hørte jeg mye om dårlige vifter som streika etter to uker osv.

mine to cent

mvh,

Rein

Lenke til kommentar

Ja du trenger strøm.PSU eller strømdings.Jeg ville kjøpt et skjermkort til 1k.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=123199

Kjøp ikke skjermkortet før du finner spill skjermkortet ditt ikke klarer og som du vil spille.Da kan du heller bytte det ut igjen.På denne måten får du freshe skjemkort enn at du sliter med et kort til 3k.Du trenger også mere strøm når du hiver deg på hardcorekorta.Dyre kort med ny tecknologi kan skape problemer.

Grafikken er ikke så mye fetere heller,ei heller spilleopplevelsen.Men,har du mye penger eller sterke interesser så gå å kjøp.

Jeg kjenner lite til compaq.Er det en rismaskin?

Kansje det er denne din venn skal ha?

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=118737

Er ikke sikker.Se i manualen,kjøpsorderen,kjør et program som sjekker hardwaren eller på selve minnebrikka.For få opplysninger av minne til å bestemme noe sikkert.Du kan også maile butikken og spørre om de kan velge ut rammen til deg.Eller skrive en ny topic under lagringsmedier for at de skal gi deg hjelp til rammen.

Siden din venn har 2 like 128 brikker så spiller det ikke noe rolle hvem somstår først.Senere hvis vennen di kjøper en eks.256mb brikke så setter du den først.Når du titter mellom rambrikken på hovedkortet vil du antaglig se slott1-slott2-slott3.Nye brikka i slott1.I manualen som fulgte med maskinen står nok også forklart.Også spesifikasjonene av rammen.

Lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar

Takk for infoen

fant RAM nå så det er fikset

Vel jeg har ikke møtt et spill jeg ikke kan spille med det grafikk kortet jeg har nå, men jeg skulle likt å kunne kjøre spillene med en middels/over middels grafisk innstilling (trenger ikke Anti-A) og jeg spiller en del online også så det hadde vært fint om korte kunne la meg få en grei FPS (30 eller mer),mens jeg spilte også. Dette kommer jo også ann på internett koblingen men der er jeg relativ sikker (850kb ned)

Har planer om å kjøre Half Life 2 når/hvis ;) det kommer, men det eneste kravet der er vel et g-kort som kan kjøre DX8 eller 9 (er ikke helt sikker på om den bare trenger 8 da)

Vil jeg fortsatt trenge en PSU ("strømdings") hvis jeg oppgradere til Gainward GeForce FX5600 XT 128MB (som du foreslo) eller f.eks. Radeon 9600 Pro?

Og isåfall er det en dyrt apparat og vanskelig (ihvertfall vanskeligere enn RAM) å installere?

Må innrømmet et min kunnskap om å installere hardware er ganske beskjeden :blush:

God Jul forresten :xmas:

Endret av Icenor
Lenke til kommentar

hvis du går fra gForce 3 Ti200 kort til fx 5600 tror jeg du

blir skuffet.

men er ikke mine penger...

om du ikke ville ta det jeg foreslo deg skulle du iallefall hatt et ati 9600 xt

eller fx 5700 ultra..

skal du ha litt forskjell i spillene dine og kunne spille også i framtiden(direct x9 spill)hl 2 doom 3 da må du ha et kort som har litt krefter,og det har ikke et vanlig fx 5600 kort..

Lenke til kommentar

Et Radeon 9800 kort til 1600????

Hva er galt med det? er det første spørsmålet som dukker opp inni hodet mitt

Trodde 9800 kort var dyrt jeg ihverfall 2500kr

SE hmm hva er det?

Er det stor ytelse forskjell mellom 9800 SE og 9800 Pro?

Prisen er ihvertfall grei

Hvis jeg kjøper 9600XP må jeg oppgradere stømmen? Hvordan regner jeg ut det?

Som sagt har jeg et gForce 3 kort, er det sikkert at jeg kan bruke et ATI kort da?

Endret av Icenor
Lenke til kommentar

SE står som regel for second edition eller special edition, men kan i de fleste tilfeller, når det gjelder 3d-kort, kalles shitty edition .. det kortet er greit, men det det yter dårligere enn et 9600xt og på lik linje med et 9600 pro. (som man begge kan få for en billigere penge)

jeg ville gått for det billigste FX5700 ultra eller radeon 9600xt-kortet du finner! :thumbup:

edit : skriveleif

Endret av rasgar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...