Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Calipper dunker borti felg

Anbefalte innlegg

Jeg har akuratt skiftet bakre foring på bærebru og bremseskiver på begge sider. Når jeg nå kjører på humper, så dunker calipperen på venstre side borti felgen, men ikkje på høyre side. Og det er like stor klaring mellom calipper og felg på begge sider. Noen som vet forklaringen på dette?

Endret av Engineer085
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Originale felger? Kaliper vil ekspandere med nye skiver og klosser, så om du har satt på noen felger med feil innpress så kan det plutselig gi utslag. Om det er akkurat i grenseland så vil jeg tro at det er helt vilkårlig at den bare treffer på venstre side, siden en bil ikke alltid er helt 100% symmetrisk.

Lenke til kommentar

Nå tok jeg å byttet mellom bakdekk og framdekk, fordi bakdekket har ikke balansevekt indet område som calipperen slo borti. Dermed er klaringen på andre siden(den som ikke du dunker borti) en god del mindre enn på den siden som det dunket borti. Men alikevell dunker den nett like mye ved kjøring på humper.. om felgene er orginale det vet jeg ikke, de følgte med bilen.

Lenke til kommentar

Nå tok jeg å byttet mellom bakdekk og framdekk, fordi bakdekket har ikke balansevekt indet område som calipperen slo borti. Dermed er klaringen på andre siden(den som ikke du dunker borti) en god del mindre enn på den siden som det dunket borti. Men alikevell dunker den nett like mye ved kjøring på humper.. om felgene er orginale det vet jeg ikke, de følgte med bilen.

Lenke til kommentar

strammet hjulbolter? slark i foring, bærekuler?

Siden han byttet hjulet skal det vel like mye til om han misset hjulbolter to ganger?

Og foringer og bærekuler sitter på innsiden av skive/kalipper. Det eneste variable i mellom der er nok hjullager, men det kan jo være greit å sjekke.

Ev. satt det distanseringer på felgene før...

Lenke til kommentar

Bremsecaliper som går i felgen når du kjører i humper høres temmelig usannsynlig ut, med mindre du har felger som er så myke at de bøyer seg i humpene, eller caliperen henger og slenger?

Enten er det noe alvorlig galt, eller så er det noe annet du hører.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Bremsecaliper som går i felgen når du kjører i humper høres temmelig usannsynlig ut, med mindre du har felger som er så myke at de bøyer seg i humpene, eller caliperen henger og slenger?

Enten er det noe alvorlig galt, eller så er det noe annet du hører.

Han skriver at han ser skader på caliper og felg...  Så det er nok første alternativ. :-}

Lenke til kommentar

Han skriver at han ser skader på caliper og felg...  

Ser det, men det høres fremdeles merkelig ut?

På de fleste biler sitter caliperen fast i hjulnavet og beveger seg med hjulet, det er kun boltene som holder caliperen og hjullageret som skiller de to, men at hjullageret er så dårlig at hjulet beveger seg så mye er ikke akkurat vanlig?

Dersom dette har kommet etter de nevnte reparasjoner, så er det vel mer sannsynlig at noe er satt sammen feil, caliperen var vel av ved montering av nye skiver, og muligens var vel hele bærebrua av også?

Lenke til kommentar

Ser det, men det høres fremdeles merkelig ut?

På de fleste biler sitter caliperen fast i hjulnavet og beveger seg med hjulet, det er kun boltene som holder caliperen og hjullageret som skiller de to, men at hjullageret er så dårlig at hjulet beveger seg så mye er ikke akkurat vanlig?

Dersom dette har kommet etter de nevnte reparasjoner, så er det vel mer sannsynlig at noe er satt sammen feil, caliperen var vel av ved montering av nye skiver, og muligens var vel hele bærebrua av også?

Ikke uenig - men: "Og det er like stor klaring mellom calipper og felg på begge sider."  Hvis det stemmer (og målingen er nøyaktig nok) virker det som noe gir etter eller flytter seg ved kjøring. Så da tenker jeg at enten flytter caliperen seg en anelse eller to, eller så er det slakk i hjullageret. Det er jo ikke store tidels millimeteren som skal til hvis klaringen er hårfin i utgangspunktet. Men i begge tilfeller burde lyden heller oppstå i sving til den ene siden og ikke spesielt i humper.

Generelt enig i at dette høres veldig merkelig ut og kunne gjerne tenkt meg å se de etterspurte bilder.

Lenke til kommentar

Hvis alt er montert riktig skal som nevnt caliper og felg bevege seg synkront, de skal ikke kunne bevege seg uavhengig av hverandre. Konklusjonen må bli at enten caliper eller felg er løs, såvidt jeg kan se.

Hadde ikke OP vært så sikker i sin sak ville jeg antatt det heller er bremseskjoldet som tar borti.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at det ikke skal være mulig at calipper dunker borti felg. Jeg trur nok dett vare har vore difeldigheter. Prøvde å spraye litt hvit lakk over calipperen hvor den har tatt borti men det ser ikke ut som det har forsvunnet, så er nok ikke dette som er tilfelle.

Har gått over alle bolter, men finner ikke noe som er løst så jeg forstår ingenting...

Lenke til kommentar

Hvis alt er montert riktig skal som nevnt caliper og felg bevege seg synkront, de skal ikke kunne bevege seg uavhengig av hverandre. Konklusjonen må bli at enten caliper eller felg er løs, såvidt jeg kan se.

Hadde ikke OP vært så sikker i sin sak ville jeg antatt det heller er bremseskjoldet som tar borti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...