Gå til innhold

[Løst] sette inn flere hardddisker ved kun 1 data uttak ut fra hk?

raastad

Anbefalte innlegg

har en Acer Aspire GX-781 gaming-PC å lurte på om det går enn evt hvordan montere flere harddisker på den?

etter det jeg vet da jeg undersøkte litt, har hovedkortet kun 1 s-ata uttak å er ingen andre pci "kontakter" som jeg ser, finnes det evt en kontroller eller noe som kan gjøre om s-ata data ledning til flere kontakter? :p sikkert dumt spørsmål men, når man ikke vet, så spør man :p

er denne typen her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=141117693

evt om jeg da må evt bruke noen s-ata til usb saker, det har jeg vurdert igrunn, men spør iitilfelle :p for har endel slike som er vedlagt 

evt så tar jeg bare å overfører filmene å installs til en eksærn harddisk :p

bare "lufter" ideer jeg (a)

post-18807-0-01890100-1554022888.jpg

Endret av raastad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Flere sata kontakter på hovedkortet. Dette vet jeg ikke, men du skal kunne se det om du åpner pc'en.

2. Gjøre om en kontakt til flere: Det tviler jeg sterkt på finnes.

3. Det går fint å ha harddisker på USB 3.0. Du får litt lavere ytelse enn på SATA, men det er ikke noe problem for å lagre filmer.

Edit: hadde skrevet USB 2 istedet for USB 3. Går på USB 2 også, men da med mye dårligere ytelse.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Nei, det går ikke å doble antall disker på en sata port.

En SATA port kan kun adressere en SATA drive.

Den beste løsningen med denne maskinen er å oppgradere/bytte eksisterende SATA-HDD til en større.

Om du har et pci-express slot tilgjengelig kan du installere en ekstra kontroller. Men det er som regel i slike ferdigmaskiner hinder både i design, bios for utvidelser så man har ingen garanti for at det funker heller.

Hovedkortet på denne er spesialdesign med begrensede fysiske porter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

da trur jeg nokk at jeg kjører fra usb til sata jeg da :p å evt monterer disken i data bare xD

jeg bae lurte på noe som jeg tvilte veldig på igrunn :p å fikk bekreftet nå =) så takk =) har ikke pci slot extra tydeligvis :S trodde det men det hadde jeg ikke, så da blir det evt usb til  sata å kanskje 1 eller 2 disker ekstra =P evt at jeg bare oppgraderer sata disken, siden har 4 ganger større :p men er bare det å gidde å koble om, er desverre handicappet pga ulykke :S men kan det akt for bra i hodet :p takk for kjapt svar =) 

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg er litt usikker på om det går å installere program på usb-disk. Jeg tenker at det går fint for å lagre data, men ville vært skeptisk til å installere programmer på den pga lavere ytelse.

Husk også at USB 3.0 er ti ganger så rask som USB 2.0. En harddisk på SATA er en del raskere enn en tilkoblet med USB 3.0.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg er litt usikker på om det går å installere program på usb-disk. Jeg tenker at det går fint for å lagre data, men ville vært skeptisk til å installere programmer på den pga lavere ytelse.

Husk også at USB 3.0 er ti ganger så rask som USB 2.0. En harddisk på SATA er en del raskere enn en tilkoblet med USB 3.0 å videor på osv =)

hehe, jeg skal ikke kjøre programmer fra den osv, bare ha install setups å evt filmer på =)

men holder på å flytte ca 1 TB til ekstærn disk for å så flytte de til en større sata disk på datan nå =)

Endret av raastad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...