Gå til innhold

Selvkjørende biler vil snu opp-ned på sikkerheten: – En kjempeutfordring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går an å sove sittende, men om selvkjørende biler sreduserer risikoen for kollisjoner til et lavt nok nivå kan man vel ligge i bilen. Nå er det mer enn evnene til føreren som holder bilen på veien. Faren for punkteringer, hull, dyr, isflekker osv. gjør sikkert at vi aldri når det risikonivået.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man legger seg neppe for å sove på vei til jobb eller butikken, men på langturer kan det kanskje bli mer aktuelt. På langtur kjører man gjerne på veier med hanske høy fartsgrense. I ulykker med høy hastighet er indre skader som følge av bråstopp en veldig vanlig dødsårsak. Kroppens innvoller er ikke bygget for å tåle bråstopp. Faller man stående fra høy høyde så rykker innvollene nedover mot bekkenet når man treffer bakken. Det gir lengre bevegelsevei og større skader enn om man får bråstopp sittende i kjøreretning, som igjen gir lengre bevegelsevei enn hvis man sitter bakovervendt. Det er en av grunnene til at barn bør sitte i bakovervendt sete. Sjåfører anbefales å ikke legge seterykken for skrått/bakover fordi det kan gi mer kompressjon av innvollene ved bråstopp.

 

Det er altså rent fysiologiske grunner til at vi bør sitte når vi kjører, men setene må gjerne vendes bakover. De eneste ulempene med det er at at man blir lettere bilsyk og at mange foretrekker å se i kjøreretningen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Senga kunne kanskje lages som en "hengekøye", slik at den heller med fartsretningen i en kollisjon, og passasjer blir trykt ned i madrassen. Det må selvfølgelig være dempere så man ikke slenger rundt under vanlig kjøring. Dette krever nok at bilen er litt større, men hvis man selger bil med seng, regner ihvertfall jeg dette som en luksusbil, så da har man sikkert budsjett til å lage den litt større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er altså rent fysiologiske grunner til at vi bør sitte når vi kjører, men setene må gjerne vendes bakover. De eneste ulempene med det er at at man blir lettere bilsyk og at mange foretrekker å se i kjøreretningen.

Begynner jo å bli vanlig med flere og flere skjermer. Dette kunne jo bare blitt løst med å prosjektere veien på en skjerm som står bakvendt hvis man snur setene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en selvkjørende bil er det vel bare fordeler ved å legge på en meter kompresjon/absorbsjonsone i fronten.

Batteriene burde vel strengt talt løsne og fortsette rett frem slik at man unngår både brannskader, samt at det reduserer massefarten ved impact.

Mye som kan tenkes nytt når kjøretøyet ikke trenger å se ut som en tradisjonell bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner jo å bli vanlig med flere og flere skjermer. Dette kunne jo bare blitt løst med å prosjektere veien på en skjerm som står bakvendt hvis man snur setene. 

Joda, rent teknisk vil det fungere, men vil ikke det bare gjøre de bilsyke ennå værre og flere?

Lenke til kommentar

Joda, rent teknisk vil det fungere, men vil ikke det bare gjøre de bilsyke ennå værre og flere?

Nei, jeg trur faktisk ikke det. Det blir litt som at folk blir "bilsyke" av å spille spill. Det er "kvalmt" for mange i starten siden signalene fra øret og øyet ikke stemmer overens, men det går over. 

 

I en bil så er det nok enda bedre siden man bare kan kjøre videoen speilvendt, så kjenner man på seg svingene man ser, og signalene fra øret (balanse) og øynene stemmer. 

Lenke til kommentar

Da bør du lese Lynxman sitt innlegg (#3).

 

oophus3do: Sjøsyke/bilsyke er ikke en tilvenningssak og går ikke over. Det finnes fiskere som har vært sjøsyke hele livet og bare måttet takle det og det finnes landkrabber som meg som aldri blir sjøsyk. (Har vært ute i røft vær og fått det bekreftet)

Lenke til kommentar

oophus3do: Sjøsyke/bilsyke er ikke en tilvenningssak og går ikke over. Det finnes fiskere som har vært sjøsyke hele livet og bare måttet takle det og det finnes landkrabber som meg som aldri blir sjøsyk. (Har vært ute i røft vær og fått det bekreftet)

Det finnes unntak til alt mulig rart. Men dette er nok mer ett unntak enn regelen. 

 

Folk fleste blir bilsyke pga signalene fra øret og øynene ikke stemmer overens. Det er en grunn til at du blir mer bil-syk av å kikke ned på mobilen, enn å kikke ut på veien når du er passasjer. 

Lenke til kommentar

I en bil så er det nok enda bedre siden man bare kan kjøre videoen speilvendt, så kjenner man på seg svingene man ser, og signalene fra øret (balanse) og øynene stemmer. 

Du vil fremdeles få problemer med at aksellerasjon og brems ikke vil stemme med det man ser.

Lenke til kommentar

Her kan man lære mye av Formel-1.

 

De sitter på en tilbakelent og tilnærmet liggende måte men ivaretar likevel sikkerheten til sjåføren. Fungerer det i Formel-1 i de ekstreme hastighetene de har vil det fungere i selvkjørende biler.

 

Det beste hadde vært ett kabinsete som kan justeres elektrisk opp til inn/ut-stignings posisjon og tilbake til "formel-1 posisjonen" hvor sikkerhetsseler følger på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du vil fremdeles få problemer med at aksellerasjon og brems ikke vil stemme med det man ser.

Det lærer man og tilpasser man seg rimelig kjapt til. Samt i en rolig tur, noe autonom ferdsel i seg selv stort sett handler om, så er det nok mer svinger som er "problemet" her, og ikke brå akselerasjon eller bremsing. Uansett så er det ikke noe stress for oss å forvente at man blir trukket inn i setet ved bremsing, når sidesynet uansett gir hint til at man sitter feil vei. 

Lenke til kommentar

Det finnes unntak til alt mulig rart. Men dette er nok mer ett unntak enn regelen. 

 

Folk fleste blir bilsyke pga signalene fra øret og øynene ikke stemmer overens. Det er en grunn til at du blir mer bil-syk av å kikke ned på mobilen, enn å kikke ut på veien når du er passasjer. 

Joda, fult klar over hvordan balanseorganet og øynene koordineres. De koordineres forskjellig hos folk. Hos noen virker disse 50/50, hos andre 90/10 eller 10/90, eller noe annet. Noen blir naturlig lettere sjøsyke enn andre og det er ikke noe man trener opp. Du kan gjerne sammenligne det med hørselhemming. Er man født uten hørsel og levd uten hørsel de første årene så får man aldri noen høyt fungerende hørsel. Hjernen er ikke i stand til å ta i mot noe særlig opptrening av sånne egenskaper senere. Hørsel og balanse-sentrene har ganske like egenskaper på det punktet.

Lenke til kommentar

Joda, fult klar over hvordan balanseorganet og øynene koordineres. De koordineres forskjellig hos folk. Hos noen virker disse 50/50, hos andre 90/10 eller 10/90, eller noe annet. Noen blir naturlig lettere sjøsyke enn andre og det er ikke noe man trener opp. Du kan gjerne sammenligne det med hørselhemming. Er man født uten hørsel og levd uten hørsel de første årene så får man aldri noen høyt fungerende hørsel. Hjernen er ikke i stand til å ta i mot noe særlig opptrening av sånne egenskaper senere. Hørsel og balanse-sentrene har ganske like egenskaper på det punktet.

Mike Boyd har jo en fin test på dette, rundt hvor enkelt eller hardt der er å "omprogrammere" hjernen angående signalene man får inn fra synet blant annet.

 

Sjekk ut videoen der han prøver å lære seg å sykle på nytt, med en sykkel som har omvendt styreform. Sving til høyre for å kjøre til venstre og omvendt. Det handlet kun om trening der også. Det samme vil nok være sant for dette med å se på en skjerm for å ikke bli bilsyk. 

 

Jeg har også opplevd det samme, med å fly drone med FPV briller på meg. Man forventer bevegelse, men man kjenner den ikke, og dermed ble jeg litt uvell de første timene. Men det gikk over. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...