Gå til innhold

– Disse 5 tingene har miljøhovedstaden Oslo fått til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg selv aktiv i MDG, så jeg prøver å ikke la meg farge av det, men det er lenge siden jeg har lest et intervju med en så ydmyk politiker. Hun tar eierskap til det hun kan reellt kan ta eierskap til. Intet mer, intet mindre. Ikke noe forsøk på å prøve å "lyge på seg" andres arbeid eller skjønnmale ting. Jeg skulle ønske det fantes flere av hennes kaliber blant politikerne med mest innflytelse i landet vårt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Å si at sentrum "dør" i Oslo fordi det blir bilfritt er noe av det dummeste jeg leser, men et klassisk utsagn fra mange. Som ikke bor der. 

 

Det finnes oss som bor der som også sier dette.

 

Oslo "dør" kanskje ikke med en gang, men man kveler den sakte men sikkert med dårlig planlegging og en næringsfiendlig politikk.

Det største problemet med politikken som nå føres er at det ikke stimulerer til verdiskapning, man gjør det mer tungvindt å bruke byen.

 

Det mest absurde er at man nå ønsker å straffer oss som bor inne i Oslo, og bruker bil en gang i blandt enda hardere ved å sette opp masse små bommer.

Å kjøre bil inne i Oslo er sjelden et problem, da det i all hovedsak er de som kommer utenfra som skaper de største køene.

Vi som bor inne i Oslo bruker stort sett kollektiv, sykkel eller går, men man må bruke bilen en gang i blandt.

Nå blir dette mye dyrere, noe som vil gjøre at det kan lønne seg å flytte ut av byen, når jeg trodde målet var at flest mulig skulle flytte TIL byen...

 

Den politikken som føres nå er lite gjennomtenkt, sneversynt og lite virkningsfull.

De kuttene som har skjedd i Oslo skyldes i all hovedsak grunnet nasjonal politikk, nemlig elbilsatsningen. Byrådet har gjort ekstremt lite for å bygge opp under denne satsningen. Det har blitt bygget kun 19 kommunale elbilplasser når det har kommet titusenvis av nye elbiler....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjører selv bil i Oslo, mest i forbindelse med jobb og er uenig med deg. Å gjøre det litt vanskeligere for folk å ta bilen er bra, flere velger kollektivt og det blir mer areal til andre ting enn biler.

 

Mye av privatbilismen har vært helt unødvendig. Her jeg bor, innenfor ring 3, er det nå mindre trafikk fordi det er blitt beboerparkeringer. I gata rett ved har det i løpet av det siste året kommet to puber, en restaurant, og en kafe. Der det var parkeringsplasser har det blitt en liten park. 

 

Torggata er et annet eksempel. Fjern bilene, gjør om til gågate og vips så har du en av Oslos mest attraktive handlegater som yrer av folk.

 

Dette er jo første gang på altfor lenge at Oslo har hatt en ordentlig helhetlig ramme på byplanleggingen. Vi har hengt etter lenge, men endelig ser vi at det gjøres grep som har blitt gjort i byer som København, Hamburg og München. Der fungerer det strålende med bilfritt sentrum. Det kommer til å ta tid, men etterhvert vil folk tilpasse seg og sentrum blir bedre for alle.

 

Er forresten enig i at det er for få elbilplasser og ladestasjoner, her har de hengt etter i forhold til den massive elbiløkningen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mye av privatbilismen har vært helt unødvendig. Her jeg bor, innenfor ring 3, er det nå mindre trafikk fordi det er blitt beboerparkeringer. I gata rett ved har det i løpet av det siste året kommet to puber, en restaurant, og en kafe. Der det var parkeringsplasser har det blitt en liten park.

 

Kjempefine greier, her er parkeringen for funksjonshemmede blitt forvandlet til uteservering.

 

handikap-2.jpg

DSC_0055-2-e1535706200702.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Var disse fem tingene de beste hun kunne liste opp?

 

Dette var både smått og lite konkret etter min mening. «Skal bruke innkjøpsmakten», «har satt mål» etc. Trenger ikke være mer enn ord. Vis.til noe konkret. Hvilke sjøterminaler har for eksempel fått landstrøm? Det er konkret.

Eller hvor er det bygget ladeplasser for elbiler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempefine greier, her er parkeringen for funksjonshemmede blitt forvandlet til uteservering.

 

(bilde)

 

 

Det er dumt, og for dårlig. Her er en artikkel om ei dame som har blitt påvirket av dette. Nå har nettopp denne plassen blitt flyttet til en sidegate, også har det kommet nye plasser på andre siden også.

 

Men jeg skjønner ikke hvordan denne enkeltsaken liksom skal delegitimere de andre argumentene mine. 

Lenke til kommentar

 

Men jeg skjønner ikke hvordan denne enkeltsaken liksom skal delegitimere de andre argumentene mine. 

Oslo har i alle år vært et sammensurium og kjøre bil i, det har selvfølgelig blitt bedre siden man ikke har samme tilgang lengre. men ikke alle tiltakene er like gjennomtenkte, og spesielt når disse tiltakene utelukker enkelte grupper av brukerne av byen, det synes jeg er viktig og få med.

Lenke til kommentar

Oslo har i alle år vært et sammensurium og kjøre bil i, det har selvfølgelig blitt bedre siden man ikke har samme tilgang lengre. men ikke alle tiltakene er like gjennomtenkte, og spesielt når disse tiltakene utelukker enkelte grupper av brukerne av byen, det synes jeg er viktig og få med.

 

Det er jeg enig i. Jeg mener uansett at summen av disse tiltakene på sikt gjør Oslo til en bedre by å bo i og oppholde seg i, for alle. Det er mange positive ting som skjer for funksjonshemmede med disse endringene i bybildet også, så jeg ser ikke helt hensikten i å cherrypicke en enkeltsak.

 

Antallet HC-plasser i Oslo Sentrum har forøvrig økt siden 2015 etter at Bymiljøetaten utarbeidet en plan om å øke kraftig, i samarbeid med Handikapforbundet. Da var det 84, nå er det snart over 130 - en økning på 55%.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Jeg mener uansett at summen av disse tiltakene på sikt gjør Oslo til en bedre by å bo i og oppholde seg i, for alle. Det er mange positive ting som skjer for funksjonshemmede med disse endringene i bybildet også, så jeg ser ikke helt hensikten i å cherrypicke en enkeltsak.

 

Antallet HC-plasser i Oslo Sentrum har forøvrig økt siden 2015 etter at Bymiljøetaten utarbeidet en plan om å øke kraftig, i samarbeid med Handikapforbundet. Da var det 84, nå er det snart over 130 - en økning på 55%.

Det var 1210 HC-plasser i januar 2017 i Oslo "Oslo er mer en innafor ring 1", det blir laget nye plasser men avstandene er blitt lengre til bla. offentlige bygginger og ofte er HC-plassene nå henlagt til bakgater, etc. så hovedveiene er bilfrie.

Lenke til kommentar

Her er en annen ting Oslo bystyret har fått til, en økning på 147 prosent, samt 349% økning i bruk av strøsingel.

Tar vi med saltløsning blir det enda mer.

 

2015: Det blå byrådet strødde 4.984 tonn salt "NaCl", pluss 40,4 tonn salt i saltløsning "MgCl2", hvilket utgjør totalt 5.024 tonn salt.

 

2018: Det røde byrådet strødde 19.521 tonn salt "NaCl", pluss 225,6 tonn salt i saltløsning "MgCl2", hvilket utgjør totalt 19.747 tonn salt.

 

saltbruken-i-oslo.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...