Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Basic spørsmål om aksje og fond

Anbefalte innlegg

For en stund siden satt jeg opp noen fond-/etf-porteføljer for å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det selv. Investorkilden skrev et innlegg hvor han gikk gjennom kostnadene. Det er nok flere måter disse kan utspille seg – som han også poengterer i innlegget – men kom gjerne med tips for hvordan man kan dekke hele verden (eller hvertfall mesteparten med/uten emerging markets) på billigst mulig måte.

Innlegget: https://investorkilden.com/2018/08/15/globale-indeksfond-portefoljer/

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en bra artikkel det Økonomiportalen. 

Men det er noen av forutsetningene den er bygd på som jeg ikke er like sikker på. For eksempel, det er ikke gitt at å rebalansere er nødvendig eller positivt. Det kommer an på hvilken risikotoleranse og derav hvor komfortabel en er med volatilitet. For eksempel hvis en rebalanserer fra USA til Europa indekser når europa går dårlig er ikke det nødvendigvis bra. Ja, da kan en kjøpe europeiske aksjer på billigsalg, men de siste 100 år har s&p 500 gjort det veldig mye bedre enn de europeiske indeksene. Da risikerer en å selge gode aksjer (usa) for å kjøpe billigere aksjer med lavere avkastningsutsikter (europeiske). Grunnlegger av indeksfondet (Jack Bogle) anbefalte ikke rebalansering såfremt en har risikotoleranse for det. 

Og dette med valutavekslingskostnader.. Ja, med utenlandsk registrerte ETF og indeksfond er denne kostnaden synlig for forbrukeren. Men klp aksjeverden kjøper jo sine aksjer i dollar de og. Apple og Microsoft godtar jo ikke at norske KLP betaler de i NOK. Så da blir valutakostnaden innbakt i fondet. Så har du planer om å eie en del av en indeks gjennom ETF eller indeksfond, bør en avklare hvor lang tidshorisont en vil være investert i. Er det snakk om 2-3 år så er sikkert KLP sine indeksfond litt rimeligere. Kjøpskostnaden på 0,25% og salgskostnaden på 0,25% blir 0,5%. Forskjellen i TER på s&p 500 etf'en og klp sitt billige indeksfond er 13 basispoeng per år(0,2%-0,07%). Så 50/13 = < 4 år.

Altså skal du være i aksjemarkedet i minst 4 år og ikke har planer om å rebalansere gjennom bruk av ETF så er ETF å foretrekke. Det fins jo dem som er villig til å være investert i kortere tidshorisont som 1-2-3 år, men det anbefales ikke fordi volatiliteten er så høy og en har stor risiko for tap ved så kort tidshorisont.

Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig gode svar og innspill, alle sammen! Setter virkelig pris på dette! Nå har jeg laget en bruker på Nordnet.no og satt inn 5000 kroner. Spørmålet er så hva jeg skal gjøre nå. Anbefaler dere at jeg bruker alle 5000 kroner på å kjøpe opp i ett globalt indeksfond eller bør jeg kjøpe i flere? Hvilket globalt indeksfond anbefaler dere i så fall?

Takker så mye igjen for hjelpen!

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Da har jeg søkt opp begge fond og DNB har 0,20% i forvaltningsavgift og 0,21% i løpende kostander, mens KLP har 0,20 i begge.

Forvaltningsavgift er altså det jeg betaler for å kjøpe opp i fondet, og løpende kostnader er det jeg betaler årlig for den avkastningen jeg får? HAr jeg forstått dette riktig? Jeg sliter fremdeles med å forstå hvilke ulike typer avgifter det er forbundet med dette. Det er altså et engangsbeløp for å kjøpe i fondet, så er det løpende kostnader som f. eks DNB/KLP skal ha (årlig?) + ordinør skatt jeg betaler? Er dette alt?

Tar DNB/KLP penger av meg dersom jeg kjøper "deres" fond? Er dette i så fall noe alle som jeg kjøper fra vil gjøre, eller er det bare bankene som gjør dette?

Takker på forhånd!!

Lenke til kommentar

Tusen takk! Da kjører jeg bare på og gjør mitt første kjøp med 5000 kr. Spennende! Tusen takk for all hjelp!

Og så har jeg forstått det slik at månedlig sparing (tror jeg skal klare 5000 kr. hver måned) også bør gå til dette samme globale indeksfondet. Altså, jeg kan bare fortsette å kjøpe opp her med deg jeg har å avse hver måned? Og så er det bare vente og følge med på utviklingen?

Lenke til kommentar

NB! Ser at KLP har litt bedre (ganske lite, men det er nå noe likevel) avkastning enn DNB. Bør jeg kanskje gå får det da? Du nevner jo at de er ganskel like begge to, men dere som er litt mer erfarne enn meg; ser dere på disse små forskjellene når dere kjøper? DNB har f. eks 13,0 % avkastning hittil i år, mens KLP har 13,2 %.

Lenke til kommentar

Ikke bry deg om det. Det er ikke noen grunn til å velge fond ut ifra tidligere avkastning, da dette ikke sier noe som helst for avkastningen i fremtiden.

Riktig. Ser du i tillegg på historisk avkastning fleire år bakover så vil det sannsynlegvis jamne seg ut der òg.

Lenke til kommentar

Dere er helt supre, alle sammen! Tusen takk skal dere ha! Får jo ikke takket dere nok!

Nå er jeg spent og nervøs på en gang, men satser på at dette blir fint. Setter i gang med min første investering nå :)

Tusen takk igjen!!!!!!

Om du no klarar å ignorere dei pengane i 5-40 år og i tillegg spare meir når du har fast inntekt så vil du ha ein fin sum til slutt. Om fondet går ned ein periode så skal du ikkje bry deg om det. Aksjar går alltid opp og ned i verdi, men indeksfondene gjev jamnt over god avkastning over lengre tid. Det er dei langsiktige endringane som er fokuset, ikkje kva som skjer frå dag til dag eller veke til veke.

Nøkkelordet er tid. Dei som startar denne type sparing i 20-åra, om ikkje før du er 20 òg, vil få mange år med god avkastning, og rentes rente-effekten frå år 30 til 40 er langt større enn frå år 10 til 20.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ingen kjøps og salgskostnad på handler under 1 million kroner.

Jeg var kanskje litt uklar. Jeg snakker altså om valutakostnad ved kjøp og salg gjennom ETF spareavtalen til Nordnet. Der kommer kostnaden på 0,25%.

Hadde TS hatt 100.000kr å sette inn og ikke 50.000kr så hadde det utvilsomt vært aller mest gunstig å:

1. Åpne AKS konto hos Nordnet

2. Åpne valutakonto med euro hos Nordnet

3. Omgjøre NOK til EUR med en valutaavgift på 0,075

4. Kjøpe ETF'en "SXR8" med en kjøpsavgift på 0,1% - altså 100kr

Da blir kostnadene for å kjøpe 0,175% og årlige utgifter blir på 0,07%

Kostnadene for å selge blir også 0,175%. 

Så kostnadene for å kjøpe ETF'en, ha den i 3 år og så selge den og ta det ut i NOK blir:

0,175*2 + 0,07*3 = 0,56%

Kostnadene for KLP sitt internasjonale indeksfond blir 0,2% *3 = 0,60%

Og jo lengre du har pengene investert jo større blir forskjellene i kostnadene mellom ETF og indeksfond. 

Ved 15 år:

ETF: 0,175*2 + 0,07*15 = 0,35 + 1,05 = 1,4% 

Indeksfond: 0,2*15 = 3%

Altså, dobbelt så høye avgifter som spiser av kapitalen din ved kjøp av billig global indeksfond vs billig global ETF over en 15 års periode. Det er noe å tenke på..

Bare rett meg hvis jeg har regnet feil for jeg er ikke noe mattegeni  :confused:

Lenke til kommentar

1)

Hva anbefaler dere at jeg gjør? Fortsette å lese meg opp selv og kjøre på eller kontakte banken?

1) Det er poengløst for 50 000 kr, -med mindre- du har en genuin interesse for å fortsette med det resten av livet, sånn at hvis du kommer til store verdier en gang, så har du en basiskunnskap. Bruk tiden på det som gjør deg happy. Men hvis du skal sette deg inn i det, burde du gå din egen vei. Banken skal tjene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...