Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Basic spørsmål om aksje og fond

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette temaet har vært snakket utrolig my eom her og at det elelrs også finnes mye informasjon på nett. Den siste uken har jeg lest meg opp mye på aksjer (inkl. månedlige aksesparingsavtaler med banker) og fond-sparing, men jeg har ikke blitt riktg klok enda.

Jeg har vurdert å avtale rådgivningstime med banken min (DNB) for å spørre litt omkring dette og forhøre meg om hvilke alternativer de kn tilby meg, men jeg føler at bankene "lurer" kundene litt her/trekker mye avgifter og gebyrer slik at fortjenesten ikke blir så stor som den kan vre dersom man handler ksjer/velger fond alene (vet at det ikke er noen garanti for avkastning, men tenker da at banken uansett sluker det som kan være det). Derfor vil jeg lese meg opp selv og prøve meg frem selv. Er min frykt for bankene berettiget eller er det dumt av meg å ikke kontakte banken først?

Jeg 50 000 kroner som jeg har lyst til å investere langsiktig. Jeg har ikke noe "behov" for dem i nærmeste fremtid. Tenker også at jeg kan avse noe månedlig også, men noe av månedslønnen må jeg nok ha til "sikker" sparing/akutte behov.

1)

Hva anbefaler dere at jeg gjør? Fortsette å lese meg opp selv og kjøre på eller kontakte banken?

2)

Et mer konkret spørsmål jeg har ifm, aksjehandel; leser over alt at det er kostnader forbundet med å handle aksjer og at man bør ta dette med i betraktning når man handler akjser. Jeg kan imidlertid ikke finne noen informasjon om hvor mye det koster å handle akjser. Er det snakk om prosenter av prisen man betaler for aksjen eller er det snakk om et konkret fast beløp? Er det en engangskostnad eller må man betale periodevise beløper når man først har handlet en aksje?

3)

Hvordan finner jeg overikt over hvilke selskaper jeg kan kjøpe aksjer i? Må jeg ført registrere meg hos VPS for å få en slik oversikt eller finnes dette åpent online et eller annet sted?

Takker så mye på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt; du må slutte å kalle bankfolka for rådgivere ("rådgivningstime"). De er selgere. De er selgere som først og fremt tenker på å tjene penger for arbeidsgiveren sin, ikke på ditt beste. Din skepsis er velbegrunnet. Spør du de vil de mest sannsynlig anbefale deg aktive fond med skyhøye forvaltningshonorarer. Fordi de tjener på det, ikke du.

• Liker 5
Lenke til kommentar

1)

Hva anbefaler dere at jeg gjør? Fortsette å lese meg opp selv og kjøre på eller kontakte banken?

Les det gjerne opp, men det er ikkje behov for så veldig mykje kunnskap for å gjere gode val. Det er mange med god peiling og gode råd her på forumet. Eg ville brukt meir tid her og fått hjelp av folk som ikkje har personlege interesser i dine investeringar enn å gå i banken. Dei er sjølvsagt selgarar, men du finn sikkert fornuftige personar der òg om du er heldig.

Kva er langsiktig for deg? 1 år? 2? 5? 10? 20? I dei fleste tilfelle er indeksfond anbefalt for langsiktig sparing.

Lenke til kommentar

1) Som de andre sier, les deg opp selv, rådgiverne er ansatt for å selge deg produkter som banken selv også vil tjene på. 

2) Som privatperson er det enklest å handle via en nettmegler, f.eks Nordnet. Kostnadene varierer fra megler til megler, men generelt vil jeg si at prisnivået ikke er en stor issue, så fremt man ikke handler svært ofte. Kjøper du enkeltaksjer så betaler du bare for selve transaksjonen, og prisen er en funksjon av totalt beløp du handler for, eller et fast beløp. Men som nevnt over er kostnadene nokså lave idag. For fondshandel så kan det være avgifter for kjøp og salg, samt at forvalteren tar en viss prosentsats i året. Typisk 0.2%+ for de billigste indeksfondene, til over 2% for aktivt forvaltede fond.

3) Det finner du hos nettmegleren/handelsplattformen din. Det er som en nettbutikk, det du kan handle vil du kunne navigere deg frem til eller søke opp. 

Jeg vil dog komme med en formaning. Ikke kjøp enkeltaksjer når du er helt grønn, det blir nesten som gambling å regne. Kjøp heller fond, og gjerne indeksfond. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Jeg vet dette temaet har vært snakket utrolig my eom her og at det elelrs også finnes mye informasjon på nett. Den siste uken har jeg lest meg opp mye på aksjer (inkl. månedlige aksesparingsavtaler med banker) og fond-sparing, men jeg har ikke blitt riktg klok enda.

Jeg har vurdert å avtale rådgivningstime med banken min (DNB) for å spørre litt omkring dette og forhøre meg om hvilke alternativer de kn tilby meg, men jeg føler at bankene "lurer" kundene litt her/trekker mye avgifter og gebyrer slik at fortjenesten ikke blir så stor som den kan vre dersom man handler ksjer/velger fond alene (vet at det ikke er noen garanti for avkastning, men tenker da at banken uansett sluker det som kan være det). Derfor vil jeg lese meg opp selv og prøve meg frem selv. Er min frykt for bankene berettiget eller er det dumt av meg å ikke kontakte banken først?

Jeg 50 000 kroner som jeg har lyst til å investere langsiktig. Jeg har ikke noe "behov" for dem i nærmeste fremtid. Tenker også at jeg kan avse noe månedlig også, men noe av månedslønnen må jeg nok ha til "sikker" sparing/akutte behov.

1)

2)

Et mer konkret spørsmål jeg har ifm, aksjehandel; leser over alt at det er kostnader forbundet med å handle aksjer og at man bør ta dette med i betraktning når man handler akjser. Jeg kan imidlertid ikke finne noen informasjon om hvor mye det koster å handle akjser. Er det snakk om prosenter av prisen man betaler for aksjen eller er det snakk om et konkret fast beløp? Er det en engangskostnad eller må man betale periodevise beløper når man først har handlet en aksje?

3)

Hvordan finner jeg overikt over hvilke selskaper jeg kan kjøpe aksjer i? Må jeg ført registrere meg hos VPS for å få en slik oversikt eller finnes dette åpent online et eller annet sted?

Takker så mye på forhånd!

Hvis du bruker DNB som bank til daglige ting, så ville jeg anbefalt at du handlet indeksfond i nettbanken. (indeksfond betyr at man sprer investeringen sin over alle selskaper som er med i indeksen, fordelt etter selskapenes verdi) 

Man er utsatt for en del risiko, men mye mindre en å begynne å handle enkeltaksjer,

Min teori er at 75% av alle som handler med enkeltaksjer ikke tjener mer penger enn om de bare hadde investert i fond. Og at selv ett flertall av de som tjener penger, men handler i det små har vannvittig dårlig betalt per time for de aksjekjøpene de gjør. (og at flertallet av de som går med overskudd gjør dette pga av flaks, ikke dyktighet)

Selv setter jeg inn litt penger i dnb global indeks, og litt i dnb Norge indeks hver måned.   

Det er også veldig enkelt å ta penger ut igjen, på vanlige hverdager så tar det en dag å ta penger ut. 

Grunnen til at en del snakker om at akjsemarkedet er for langsiktige investeringer, er at det er muligheter for relativt store tap på kort tid, tenk f.eks på finanskrisen hvor man kunne tape 2/3 på ett år hvis man kjøpte på toppen og solgte på bunnen året etter. men hvor jeg tror at de som hadde investeringen sin i 5 år, gikk i overskudd, selv om de kjøpte på toppen rett før det begynte å gå ned. 

Man trenger altså ikke låse pengene sine i lang periode.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar - man kan alltid regne med dere! ;)

Det virker som om det er stor enighet om at jeg burde prøve meg på egenhånd - bortsett fra HW1 som mener DNB er bra for indeksfond.

I dag har jeg 50 000 som jeg kan investere. Dette er godt penger som jeg kan låse i ubestemt tid.

1)

Virker videre som om de fleste anbefaler et globalt indeksfond. Hvordan kommer jeg i gang med dette? Hvor kan jeg finnet et slikt fond? Kan jeg bruke foreslåtte Nordnet her også elelr er det kun for aksjer? Har jeg forstått det riktig at et slikt fond består av internasjonale selskaper - ikke kun norske selskaper?

2) Kan det være en ide å bruke 30 000 kr. i globalt indeksfond og 20 000 kr. til å investere i forskjellige askjer?

3) Månedlig kan jeg sikkert spare 2-3 000 kr. i fond/aksjer. Jeg har en høyrente sparekonto i tillegg til brukskontoen min. Jeg ønsker å bruke høyrente-kontoen som en slags bufferkonto dersom det skulle dukke opp uventede utgifter og jeg ikke har lyst til å selge investeringene mine. I tillegg vil jeg sette inn årlig 25 000 kr. i BSU. Hva foreslår dere at jeg gjør med disse 2-3 000 kr. som jeg kan avse månedlig? Kjøpe aksjer med dem eller gjøre som HW1 og sette inn litt i globalt indeks og i nasjonalt indeks hver måned i tillegg til den første store investeringen?

Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar

Jeg ville først ha prioritert å sette pengene i fond, og deretter avgjort hvor stor del av verdien du vil leke med i enkeltaksjer. For eksempel kan du sette av 10 % av verdien til aksjer, men resten står trygt plassert i et fond. Den månedlige sparingen din ville jeg også plassert i fond via en spareavtale, og så kan du f.eks overføre 10 % av årets innskudd til kjøp av enkeltaksjer en gang eller to i året. Grunnen til at jeg ville gjort det på den måten er at kurtasje (pris for kjøp og salg av aksjer) ofte vil utgjøre en stor del av små beløp. Om det f.eks koster 50kr å kjøpe aksjer vil du umiddelbart ha tapt 5 % om du kjøper aksjer for 1000 kr. Et månedlig kjøp av aksjer til noen tusenlapper vil derfor være oppskriften på tapt avkastning. Håper at du forstår tankegangen min bak disse eksemplene. ?

Lenke til kommentar

1)

Virker videre som om de fleste anbefaler et globalt indeksfond. Hvordan kommer jeg i gang med dette? Hvor kan jeg finnet et slikt fond? Kan jeg bruke foreslåtte Nordnet her også elelr er det kun for aksjer? Har jeg forstått det riktig at et slikt fond består av internasjonale selskaper - ikke kun norske selskaper?

2) Kan det være en ide å bruke 30 000 kr. i globalt indeksfond og 20 000 kr. til å investere i forskjellige askjer?

1) Første punkt er som sagt at du må ha en handelsplattform/(nett)megler. Nordnet er en av de. Hvis du skal bruke nordnet må du først registrere deg og bli kunde der, det er gratis. Når du er blitt kunde og alt er i orden kan du overføre penger fra bankkontoen din, også kan du handle når pengene har kommet frem på kontoen din hos nordnet. Da er det bare å søke opp fond, aksjer og andre finansielle instrumenter og handle i vei, veldig enkelt og brukervennlig. Når du har kjøpt en aksje eller et fond så vil du umiddelbart kunne se hva du har kjøpt i en oversikt på kontoen din, samt hvor mye penger du har igjen å handle for. Etter noen dager vil handelen din også bli registrert i VPS. 

Et globalt indeksfond består stort sett av store internasjonale selskaper, f.eks apple, facebook osv. Men det er også mulig å kjøpe norske eller nordiske indeksfond, de består da selvsagt av nordiske aksjer, f.eks Equinor (Statoil), Telenor, Yara, Hydro etc. Grunnen til at man ofte anbefaler globale fond er fordi de er bedre diversifisert (=spredning av risiko), samt at de er mindre korrelert med økonomien i Norge. 

2) Jeg vil generelt ikke anbefale privatpersoner å handle enkeltaksjer fordi det innebærer stor risiko. Er man villig til å ta risikoen så kan man selvsagt gjøre litt egen aksjeplukking, men du skal vite at du potensielt kan tape hele investeringen din. For et indeksfond er det svært usannsynlig å tape store summer så lenge du har lang horisont. Men du må også være forberedt på svingninger når du eier et fond. 

Et godt og aktuelt eksempel på hvor risikabelt enkeltaksjer kan være er flyselskapet Norwegian. Kjøpte du Norwegian-aksjen på disse tider i fjor, ville du hatt ca 70% i negativ avkastning per nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å handle enkeltaksjer er ganske risikabelt. Mye som kan gå galt der. Gode gamle REC falt 99% på ikke så altfor mange år, aksjeverdien av Seadrill ble jo nullstilt og Norwegian falt nettopp 50% eller noe sånt. Slike ting unngår man med indeksfond. 

Hvor mye tid har du tilgjengelig, og hvor mye kunnskap har om selskaper? Er du flinkere til å slå markedet enn en normal fondsforvalter? Hvis svaret er "ja" kan du jo gjerne kjøpe enkeltaksjer, men for de fleste er det en ganske utrygg affære. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder indeksfond har det ikke så mye å si hvor du handler dem, så jeg ser ikke noe i veien med å handle indeksfond hos DNB. Jeg vil tro de har globale indeksfond tilgjengelig fra de fleste tilbydere, og det har ikke så mye å si hvilket du går for. Se gjerne etter det med lavest mulig omkostninger, typisk 0,2% eller lavere.

Lenke til kommentar

Jeg tror 0.2 er det laveste jeg har sett, (KLP?) som er tilgjengelig på det norske markedet. Men mener å ha hørt om utenlandske forvaltere som tilbyr indeksfond med enda lavere avgift, helt ned i hundredels prosent. 

EDIT, 0.10% kan du faktisk få hos KLP, dersom du tegner deg for 10 millioner :)

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

DNB har også skrudd ned prisen på sitt globale indeksfond til 0,2 nå.

Vanguard var jo tidlig ute med superrimelige fond, men kun for det amerikanske markedet dessverre. Man får tak i vanguards fond i Europa også, men tror det er noe med strukturen som gjør at det bare er i USA man er medeier i selve selskapet når man eier fondene, og dette gjør at de ikke koster mer enn absolutt nødvendig. Fidelity har lansert indeksfond med 0 % forvaltningskostnad uten at jeg vet noe mer om hvordan det funker. Kanskje de ser for seg å få kunder som i tillegg har andre ønsker og behov over til seg som totalkunde. Nok en gang bare for det amerikanske markedet.

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Vanguard var jo tidlig ute med superrimelige fond, men kun for det amerikanske markedet dessverre. Man får tak i vanguards fond i Europa også, men tror det er noe med strukturen som gjør at det bare er i USA man er medeier i selve selskapet når man eier fondene, og dette gjør at de ikke koster mer enn absolutt nødvendig. Fidelity har lansert indeksfond med 0 % forvaltningskostnad uten at jeg vet noe mer om hvordan det funker. Kanskje de ser for seg å få kunder som i tillegg har andre ønsker og behov over til seg som totalkunde. Nok en gang bare for det amerikanske markedet.

Man kan få en del inntekter av å eie aksjer, f. eks. ved å låne ut til shortere. Det er mulig man klarer å tjene på det på den måten. Ellers er det en loss leader, som du sier.
Lenke til kommentar

Beklager, men hvorfor anbefaler dere indeksfond med 0,2% forvaltningsavgift? Nordnet tilbyr 0,00% forvaltningsavgift for indeksfond av det nordiske markedet. For det amerikanske markedet tilbyr de ETF med forvaltningsavgift på 0,07% og kurtasjefri handel https://www.nordnet.no/tjenester/investeringer/spareavtale-i-etf.html

Eller mener dere aksjefond som produkt er bedre enn ETF?

Jeg tror 0.2 er det laveste jeg har sett, (KLP?) som er tilgjengelig på det norske markedet. Men mener å ha hørt om utenlandske forvaltere som tilbyr indeksfond med enda lavere avgift, helt ned i hundredels prosent. 

EDIT, 0.10% kan du faktisk få hos KLP, dersom du tegner deg for 10 millioner :)

Når vi snakker om Vanguard og slike sine tilbud til amerikanske kunder så fins det nå produkt hvor de i en tidsperiode BETALER DEG 0,05% i omvendt forvaltningshonorar https://www.zerohedge.com/news/2019-03-13/there-now-negative-fee-etf

Prinsippet er ikke noe nytt for det norske markedet heller dog. Bare se strompriser.no hvor de subsidierer strømmen for en periode for å underby konkurrenter som har bærekraftige kostnader. Litt sånn som walmart gjorde, de kom til en by og underbød de lokale butikkene til de døde ut og så økte de prisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...