merterje Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Jeg lurte på hvor man får sjekket gass på klimaanlegget på bilen, eventuelt etterfylle. Man kan selvsagt gå til merkeforhandleren, men det fins kanskje billigeralternativ. Vet at NAF ikke gjør det. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 De fleste bilverksteder har utstyr for dette. Bare å ta en ringerunde. Lenke til kommentar
accer Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Alle som driver verksted kan du få sjekket dette med. Koster sånn ca 1200 kr bruker det å ligge på. Eller om du kjenner noen som driver innen kulde service. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Jeg lurte på hvor man får sjekket gass på klimaanlegget på bilen, eventuelt etterfylle. Hvorfor vil du "sjekke" dette? Man gjør ikke noe med dette så lenge det virker. Har A/C sluttet å kjøle? I så fall bør det fylles på gass med lekkasjeindikator, slik at man kan se hvor det lekker. Vanlig feil er lekkasje i/ved kondensatoren, som på mange biler er plassert utsatt, men lekkasje kan oppstå mange steder. Det kan også være feil på kompressoren, eller styring/innslaget på denne. Lenke til kommentar
merterje Skrevet 31. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2019 Hvorfor vil du "sjekke" dette? Man gjør ikke noe med dette så lenge det virker. Har A/C sluttet å kjøle? I så fall bør det fylles på gass med lekkasjeindikator, slik at man kan se hvor det lekker. Vanlig feil er lekkasje i/ved kondensatoren, som på mange biler er plassert utsatt, men lekkasje kan oppstå mange steder. Det kan også være feil på kompressoren, eller styring/innslaget på denne. Ja det skal jeg svare på. Kjøpte en bruktbil 6 år gammel, og etter et par år så sluttet kaldluften å virke. Gikk til verksted og de fant ut at agregatet var defekt, pris kr 15000. Dette vil jeg ikke oppleve mer. Leste at hvis man bruker klimaanlegget uten gass, så kan det skade pakninger m.m og hele agregatet. Det anbefales å sjekke gassen hver 3-4 år. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Er trykkføler på anlegget som gjør at det kobler seg ut ved for lavt trykk. Er ikke så mye man får gjort på anlegget selv. Gassen lekker som regel ut etter 3-4 år. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Er ikke så mye man får gjort på anlegget selv. Gassen lekker som regel ut etter 3-4 år. Kilde på dette? Må være på Opel isåfall Sjekket på en 8 år gammel vag gått 100k, de tappet av 10 gram mer gass enn hva som står på lappen i motorrommet. Ikke mye lekkasje der gitt. Jeg er enig med visse andre her, ikke fiks noe som funker. Virker det så virker det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Gassen lekker som regel ut etter 3-4 år. Tull! Gassen lekker ikke ut før du får lekkasje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Hvis man er av de som kjører hele vinteren, 6 måneder+, uten AC på så kan det skade systemet. Pakninger/tetninger kan tørke og sprekke og AC-olja renenr til bunns slik at pumpa går uten smøring når en omsider starter den igjen. Selv kjører jeg med AC på konstant, året rundt. Hatt én AC-sjekk på 12 år. Ingen lekkasje. 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kilde på dette? Må være på Opel isåfall Sjekket på en 8 år gammel vag gått 100k, de tappet av 10 gram mer gass enn hva som står på lappen i motorrommet. Ikke mye lekkasje der gitt. Jeg er enig med visse andre her, ikke fiks noe som funker. Virker det så virker det. Skal sende deg en kopi av fagbrevet mitt og referanse fra bilverksted som tar inn alle merker. Dette er nok et større problem på biler som kun har egen Ac-kapp slik at anlegget står ubrukt hele vintern også er det rett på full guffe så fort sommeren kommer.Som sedsberg skriver, at pakninger blir dårlige når anlegget ikke brukes. Som regel så er det sånn at noen aldri har hørt om det og det problemet på sine biler osv, så da blir det alltid diskusjon rundt det. Liker å se på det slik at alt er like dårlig av bil, den er laget for at det skal ryke. Hva som ryker først avhenger fra bil til bil. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Opelduude og sedsberg er 2 kloke herremann.Jeg har jobbet med kjøleteknikk i industri, og har erfart at er det noe som alltid kommer til å lekke kjølemedie tilslutt, så er det gummislanger og koblinger med pakning. Hvor mye varierer mye ift slangekvalitet og bruk. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 (endret) Kilde på dette? Må være på Opel isåfall Sjekket på en 8 år gammel vag gått 100k, de tappet av 10 gram mer gass enn hva som står på lappen i motorrommet. Ikke mye lekkasje der gitt. Jeg er enig med visse andre her, ikke fiks noe som funker. Virker det så virker det. Det er helt normalt at det lekker litt. Slanger og en haug med koblinger sitter veldig utsatt til en plass der det er store temperaturforandringer og vibrasjoner. Noen er så heldige å slippe å fylle etter med medium etter 10 års bruk, mens andre må allerede fylle etter på en 3 år gammel bil. Endret 4. april 2019 av Randeboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå