mfb Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Hei. Jeg har en Vespa Sprint Sport 2014 modell. Veldig fornøyd med den, med unntak av at den bråker noe så til de grader. Det høres ut som den er blodtrimma, men det er den ikke. Det er nesten flaut å kjøre rundt på den fordi den bråker såpass mye. Jeg har da tenkt på om det er mulig å kjøpe en ny eksospotte (ikke trimsett) eller kjøpe en lyddemper for å nettopp dempe lyden. Er det noen som har erfaring med slikt, har noen anbefalinger, eller tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har en slik Vespa Jeg tenkte på for eksempel en slik lyddemper som dette, men jeg har overhodet ingen peiling på hva som egner seg https://www.motorleaks.no/products/4936-lyddemper-polini-aluminium-16mm-overgang.aspx Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 (endret) Flere nettbutikker selger plomberte lyddempere som er lovlig på vei og som mange ganger demper mer enn originalt. Sjekk med f.eks. Speedoptions eller mc-deler. Den du har bilde av er til en annen type potte så den kan du ikke bruke. Det er kun en lyddemper. Scootere har kombinert ekspansjonskammer og lyddemper (hvis det er 2T). Edit: Sjekk også at du ikke bare har en eksoslekkasje et sted. Typiske steder er røret fra sylinderen til potta. Endret 30. mars 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
mfb Skrevet 30. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2019 Takk for svar:) Jeg kjøpte scooteren ifjor fra en bruktforhandler der den hadde fått alt av service før salget, og den bråkte såpass mye da og, da jeg kjørte den ut av forhandleren. Regner derfor med at det ikke er snakk om eksoslekkasje. Forhandleren sa det var sportsmodellen til Vespa, og hadde god akselerasjon, men var ikke trimmet. Jeg merket at den hadde veldig god akselerasjon, og den når toppfart 45 veldig raskt. Jeg regnet derfor med at dette var grunnen til at den bråkte litt mer. Vespaen min er en 2T, Vespa s50 2T 2014 modell. Jeg sjekket ut speedoptions og mc-deler, men fant kun én eksospotte. Jeg kan ekstremt lite om mc og motor generelt, så en anbefaling eller tips om type potte hadde jeg satt stor pris på Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Å regne med noe er første steg til å ta feil. Ta å sjekk om du har lekkasje. Sjekk nøye på sylinder og på røret bak til potta. Det er veldig typisk på mange mopeder at det ruster der og begynner å lekke. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 31. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2019 Fikk hjelp av faren min idag som er tidligere flymekaniker. VI skrudde av potta og sjekka alt, men fant ingen feil. Det er selve potta som bråker såpass mye, virker ikke som det er noe galt, kun at det er sånn den er. Her er video av samme scooter, s50, den er 100% identisk med min. https://www.youtube.com/watch?v=Vcfvll3z1Bk Som man hører bråker den veldig mye, og det kommer ikke godt nok frem av videoen. Har du med denne informasjonen noen forslag til erstatningsanlegg/potte/lyddemper? Takk igjen for svar:) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars 2019 Del Skrevet 31. mars 2019 (endret) https://speedoptions.no/sito-vespa-originale-lx50-lxv50-s50 Hør med speedoptions på mail f.eks. om denne demper bra. Den kommer opp som erstatning til både sprint og S50. Edit: Det er ikke montert uoriginalt luftfilter eller noe? Det kan også bråke noe voldsomt, men helst når en gir gass. Og har en annen lyd. Endret 31. mars 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
skaft Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Hei Jeg vet hvorfor den bråker og det gjør alle de som ikke har fjernet variatorrinigen på den modellen. Ringen på vespaen er veldig tykk noe som gjør at utvekslingen blir ekstremt kort og motoren jobber med et voldsomt turtall når du når 45. Lyden kommer fra selve motoren og ikke potta. Du når kjapt 10-11000 på den i nedoverbakke noe som absolutt ikke er bra. For å få ned turtallet er det kun en ting å gjøre og det er å fjerne den fordømte ringen. Blokkerer du samtidig blindrøret i eksospotta ( kappe og sveise igjen ved rota inn mot svanehalsen ) for så å montere det på igjen blir den ikke bare kjappere men også mye mer rolig å kjøre på. Husk at da gjør den 75-80 km/t Hei. Jeg har en Vespa Sprint Sport 2014 modell. Veldig fornøyd med den, med unntak av at den bråker noe så til de grader. Det høres ut som den er blodtrimma, men det er den ikke. Det er nesten flaut å kjøre rundt på den fordi den bråker såpass mye. Jeg har da tenkt på om det er mulig å kjøpe en ny eksospotte (ikke trimsett) eller kjøpe en lyddemper for å nettopp dempe lyden. Er det noen som har erfaring med slikt, har noen anbefalinger, eller tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har en slik Vespa vespa-s-150-ie-sport-4.jpg Jeg tenkte på for eksempel en slik lyddemper som dette, men jeg har overhodet ingen peiling på hva som egner seg https://www.motorleaks.no/products/4936-lyddemper-polini-aluminium-16mm-overgang.aspx Lyddemper.png Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Husk å spare opp noen tusen til du blir stoppa i så fall. Eller kolliderer og må betale regress til forsikringsskapet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå