Gå til innhold

Volkswagen står foran en el-revolusjon. Vi besøkte fabrikken der det skal skje


Anbefalte innlegg

Kom igjen a. Hadde det ikke vært for små aktører som Tesla så hadde ikke VAG nå gjort dette. Det er et direkte svar på det Tesla nå har fått til

 

Det er et direkte svar på etterspørsel i markedet, grunnet strengere klimakrav fra div myndigheter. Tesla fant opp elbilen, du liksom. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et direkte svar på etterspørsel i markedet, grunnet strengere klimakrav fra div myndigheter. Tesla fant opp elbilen, du liksom. :-)

 

Hvor er det jeg sa at Tesla "fant opp" elbilen? Det er jo ikke det jeg sier i det heletatt! Altså, hva er det som foregår her inne? :wallbash:

Endret av bshagen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvor er det jeg sa at Tesla "fant opp" elbilen? Det er jo ikke det jeg sier i det heletatt! Altså, hva er det som foregår her inne? :wallbash:

 

OK. Så satte jeg det litt på spissen men "Det er et direkte svar på det Tesla nå har fått til ".

Nei det er det ikke. Tesla har utnyttet et marked som var for lite til at de store gadd å bruke penger på det. Nå er markedet blitt større pga klimainnsats, og de store deriblant VAG ser mulighet til å tjene penger. Tesla har veldig liten rolle i akkurat den beslutningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Løser vel seg selv ved at avgiftene på diesel økes 2-3 ganger i samme tidsrommet.

Tja. fossile biler skal jo fases ut snart så avgifter er ikke nødvendig, og etterhvert som el-bil andelen stiger vil det komme fordyrende avgifter på de også for og dekke tapte inntekter fra fossil-bil salget og avgifter på salg av diverse oljeprodukter.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. fossile biler skal jo fases ut snart så avgifter er ikke nødvendig, og etterhvert som el-bil andelen stiger vil det komme fordyrende avgifter på de også for og dekke tapte inntekter fra fossil-bil salget og avgifter på salg av diverse oljeprodukter.

Vi kommer jo til å ha bensin/dieselbiler i mange år etter at de har sluttet med nysalget av de. Det ville jo være naturlig og øke avgiftene for å motvirke at folk kjører rundt med 20 år gamle dieselbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, Tesla skapte markedet. Før Tesla var ikke elbiler noe folk tenkte på. Tesla gjorde elbiler populære, og nå haster de andre for å følge med, men Tesla ligger årevis foran.

 

Faktum er at Tesla alene snudde markedet på hodet. Det har selv toppsjefer i fossilbil-firmaer innrømmet.

 

Men du vet vel bedre.

 

Nå er det kun lille Norge hvor Tesla har "tatt av" foreløbig.

 

Og vi er kun som et lite musepiss i havet å regne world wide.

Endret av Simkin
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det du sier der er direkte usant og direkte piss. Kikk litt mer på salget av Tesla før du kommer med slike utsagn er du snill. Og vurder også potensialet med den nye fabrikken i Kina i samme slengen

 

Det produseres langt over 70 millioner biler hvert eneste år. Vi er et musepiss i havet å regne. Uansett hvilken vinkling du velger. De som tror elbil er noe digert i verden trenger en virkelighetsorientering. Endret av missi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

OK. Så satte jeg det litt på spissen men "Det er et direkte svar på det Tesla nå har fått til ".

Nei det er det ikke. Tesla har utnyttet et marked som var for lite til at de store gadd å bruke penger på det. Nå er markedet blitt større pga klimainnsats, og de store deriblant VAG ser mulighet til å tjene penger. Tesla har veldig liten rolle i akkurat den beslutningen.

Nei, Tesla skapte markedet. Før Tesla var ikke elbiler noe folk tenkte på. Tesla gjorde elbiler populære, og nå haster de andre for å følge med, men Tesla ligger årevis foran.

 

Faktum er at Tesla alene snudde markedet på hodet. Det har selv toppsjefer i fossilbil-firmaer innrømmet.

 

Men du vet vel bedre.

Men du vet?

 

Jeg skal fortelle deg ett par fakta. I tiår før tesla ble til, mens musk sprang rundt i kortebukse og helt sikkert med bygdas kuleste sprettert, så snakka folk elbil. Det var mange som forsket på elbil og batterier. Noen bygde elbil og det fantes de som kjøpte elbil. Teknologien var svak men ble konstant videreutviklet. Kanskje er du gammel nok til å ha hørt om noe som het Buddy, eller kanskje til og med Think, norske bidrag i nyere tid. Eller en av de mange mange utenlandske modellene. Alle smertelig klar over den største bøygen, batteriene. Alle visste også om hva som var i kjømda, en lovende teknologi som ble kalt på folkemunnen litium-ion eller litium-polymer. En teknologi som hadde vert kjent i lang tid men bl.a ansett som rissikabel pga brannfaren. Det var imidlertid en enorm forskning på teknologien med hensikt å kunne erstatte bly og ni baserte batterier, bla finansiert av amrikanske myndigheter. Interesant midt opp i det hele , rundt årtusen skiftet kom den første priusen og honda insight. Lenge før Tesla. Ikke m. Lion battterier riktignok men i riktig rettning.

 

Det er med andre ord Tesla som kommer til dekket bord og ett forventningsfullt marked på hva som skal komme, og som med penger og lån og oppkjøp av andres kompetanse som kan begynne å tilby elbiler i luksus rådyr segmentet der andre har hatt som hensikt å kunne tilby elbil til folk flest. I grunnen det eneste geniale som Tesla har gjort i og med at det betydde rask intekt. Men det er ikke Tesla som har beredd grunnen for elbilen slik vi ser den i dag. De har absolutt vert en del av det siden rundt 2006, men jeg er på nippet til å dra frem ukvems ord om noen skulle forfekte historien med å si hva du gjør og det er ufattelig urettferdigt gjort mot de som faktisk har gjort jobben, for ikke å si ekstremt lite innsiktsfullt. Tesla lager ok biler til en høy pris, hadde de vert så gode som du forfekter hadde de laget ok biler til en lav pris. Du får med andre ord hva du betaler for. Hadde Leaf kostet like mye som en X hadde nok teknologien inne vert av ett annet kaliber også. Faktisk ville jeg ha trodd deg mer om du sa att Nissan var de som snudde markedet på hodet men heller ikke de har gjort jobben alene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det du sier der er direkte usant og direkte piss. Kikk litt mer på salget av Tesla før du kommer med slike utsagn er du snill. Og vurder også potensialet med den nye fabrikken i Kina i samme slengen 

De har nettopp sluppet en ny modell i lite marked som har store avgifter på fossilbiler og absolutt alle fordeler som er mulig for elbiler å ha. Selv du bør vite bedre som er en verdensvant herremann, løft blikket litt opp fra ditt eget ståsted så vil du se helheten bedre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tesla lager ok biler til en høy pris, hadde de vert så gode som du forfekter hadde de laget ok biler til en lav pris. Du får med andre ord hva du betaler for. Hadde Leaf kostet like mye som en X hadde nok teknologien inne vert av ett annet kaliber også. Faktisk ville jeg ha trodd deg mer om du sa att Nissan var de som snudde markedet på hodet men heller ikke de har gjort jobben alene.

De lager jo gode biler til en lav pris? Model 3 starter på $35k og SR-modellen kommer til Norge i høst. Startpris antas å være drøye 300k. Godt under prisen på en Leaf med tilsvarende rekkevidde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

...

Det er med andre ord Tesla som kommer til dekket bord

...

 

Allikevel så fantes det ikke skikkelige elbiler før Tesla meldte seg på. Hvor lenge til hadde vi måttet vente hvis ikke Musk fikk det for seg at elbiler var et område som trengtes å gjøre noe med? All denne fantastiske teknologien som noen har forsket frem er lite verdt så lenge den ikke fører til produkter for massene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har «du» gått glipp av denne.

https://www.tu.no/artikler/her-skal-volkswagens-elektriske-revolusjon-forega/461643

Den tyske regjeringen har bevilget en milliard euro til å utvikle batteriproduksjon i Tyskland. Volkswagen har besluttet av deres batteriproduksjon skal ligge i Braunschweig, hvor kapasiteten blir en halv million komplette batteripakker per år. Anlegget mottar battericeller, setter dem sammen, og ferdigstiller batterier til ID. Det er allerede signert kontrakter med leverandører for 80 milliarder euro. I disse kontraktene ligger forpliktelser om kun å bruke fornybar energi i produksjonen av battericellene.

 

Volkswagen ønsker full kontroll over hele produksjonslinjen. Avhengighet av asiatiske batteriprodusenter er ikke ideelt.

 

– Tilgang på batterier kan bli en flaskehals. Jeg kan ikke utelukke at vi kommer til å lage egne batterier fra bunnen av. Vi er i samtaler, sier de Vries, som unngår å gå mer i detalj.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I mange land er vel ikke el bil et miljøtiltak. Man flytter jo bare energiproduksjon fra bensin/diesel til kull med de fordeler og ulemper det medfører. Sist jeg var i Tyskland så jeg ingen teslaer. Tror heller ikke det blir mange av dem der.

 

Har inntrykk av at i deres kvalitets definisjon så ligger det mere enn rask akselerasjon.

 

Om BMW og Mercedes utvikler biler for det norske mikromarkedet er vel tvilsomt. BMW Norge tvang BMW til å sette inn bittesmå motorer i 3 og 5 serie for 20-årene siden. Om de klarer å få en el versjon er vel heller tvilsomt.

 

BMW I3 er vel et mye mere høyteknologisk produkt enn tesla. Da tenker jeg på materiale valg i karosseri,vekt mm.

 

Tesla kjøper vel battericeller fra panasonic. Hvem BMW kjøper hos vet jeg ikke men de har en brattere kurve på batteritetthet enn de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...