Gå til innhold

Volkswagen står foran en el-revolusjon. Vi besøkte fabrikken der det skal skje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk om bilfabrikkantene gjenninnførte støtfangere på bilene. Det ville spart samfunnet for store beløp.

Slik det er nå koster den minste dult +10 000 kroner, og når sensorene ryker øker prisen saftig.

Volvo hadde støtfangere som tålte krasj i 7 km/t uten at bilen tok skade. I dag må hele fronten byttes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tenk om bilfabrikkantene gjenninnførte støtfangere på bilene. Det ville spart samfunnet for store beløp.

Slik det er nå koster den minste dult +10 000 kroner, og når sensorene ryker øker prisen saftig.

Volvo hadde støtfangere som tålte krasj i 7 km/t uten at bilen tok skade. I dag må hele fronten byttes.

 

Verden har gått fremover og det er bedre å utstyre bilene med sensorer aog automatisert bremsing slik at småkrasj ikke skjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

EU gjør følgende:

I 2021 trår den nye lovendringen til Euro6 i kraft. Da reduseres utslippskravet for CO2 fra 130 gr/km til maksimum 95 gr/km. Og utslippskravet må tilfredsstilles ved reell kjøring på vei. Ikke i et testlaboratorium som tidligere. EU har innført kraftige bøter for de bilene som ikke tilfredsstiller utslippskravet. Avhengig av hvor mye en bil feiler kan bøtene være inntil 30 000 Eur for hvert eneste produserte eksemplar av modellen som feiler.

Og så kommer tommeskruen.

Fra 2025 skjerpes 2021 kravet med 15%.

Fra 2030 skjerpes 2021 kravet med 37.5%.

Om ikke 2021 målet er krevende nok, vil kostnadene ved å innfri 2030 målet være ekstreme.

Derfor er det like greit å innfri både 2021 og 2030 målet allerede i dag med Elbilen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

EU gjør følgende:

 

Derfor er det like greit å innfri både 2021 og 2030 målet allerede i dag med Elbilen.

Det skulle kanskje blitt tatt med om strømmen det lades med er ren eller ikke, kan kan jo foreksempel lade elbilen med en dieselgenerator.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselgenerator? Hvor mange lader på dette? Har sett slike nødløsninger, men det er da ingen som driver med dette til vanlig

Men ja, det burde også komme etterhvert. Inntil da, så er elbilen uansett renere om den går på kullkraft eller vannkraft, kontra en fossilbil (idag)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser jo lovende ut, men hovedproblemet gjør de ikke noe med. De skal basere seg på innkjøp av battericeller fra batterifabrikker, og muligens også overlate utvikling av lettere og bedre battericeller (selve batterikjemien) til andre.

Batteri-FoU midler brukes til å finne metoder å pakke sammen batteriene på teknologisk revolusjonerende måter? Vel..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verden har gått fremover og det er bedre å utstyre bilene med sensorer aog automatisert bremsing slik at småkrasj ikke skjer.

 

Det ene utelukker da ikke det andre. At sensorene sitter på de mest ubeskyttede plassene har vel mest med design og reduserte produksjonskostnader å gjøre. Formstøpt plastræl er pent og billig å lage...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virkelig imponerende hvor gjennomtenkt og langsiktig det er fra VAG. Her tar en kloke valg og tar seg tid til å implementere endringer på en solid måte. Dette gjør jo at en som kjøper en elbil fra VAG kan være trygg på at de får en bil basert på solid håndtverk i alle ledd.

Endret av missi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De starter jo med «litt cash» og rimelig bra med fasiliteter i bakhånd da. I motsetning til andre som gjør omtrent alt på egenhånd og baner vei for megakonsern som VAG, som nå *endelig* tør å satse en brøkdel av omsetningen sin på elbil

 

Ja, det er bare å ta av seg hatten -.-

  • Liker 8
Lenke til kommentar

De starter jo med «litt cash» og rimelig bra med fasiliteter i bakhånd da. I motsetning til andre som gjør omtrent alt på egenhånd og baner vei for megakonsern som VAG, som nå *endelig* tør å satse en brøkdel av omsetningen sin på elbil

 

Ja, det er bare å ta av seg hatten -.-

Ja, takke seg til beta-biler produsert i telt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det virkelig imponerende hvor gjennomtenkt og langsiktig det er fra VAG. Her tar en kloke valg og tar seg tid til å implementere endringer på en solid måte. Dette gjør jo at en som kjøper en elbil fra VAG kan være trygg på at de får en bil basert på solid håndtverk i alle ledd.

 

Dette var jo som tatt ut av en salgsannonse, jobber du innenfor salg? Forøvrig, ja, det er gode planer dem har. Allikevel adresserer dem kkke potensielle utfordring med batterimangel, samt at den eneste grunnen til at dem nå arbeider med elbiler er fordi dem et tvunget til det. Så er ikke helt solgt på at de er sent ute fordi de måtte legge en master-plan først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var jo som tatt ut av en salgsannonse, jobber du innenfor salg? Forøvrig, ja, det er gode planer dem har. Allikevel adresserer dem kkke potensielle utfordring med batterimangel, samt at den eneste grunnen til at dem nå arbeider med elbiler er fordi dem et tvunget til det. Så er ikke helt solgt på at de er sent ute fordi de måtte legge en master-plan først.

VAG har adressert batteriforsyningen for lenge siden og har alle de kontrakter de trenger for å få levert nok batterier til å nå sine ambisiøse mål.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også litt skeptisk her, spesielt med tanke på at vi ser Audi er fucked hva angår batterier. Joda, det er ikke deres feil, men det er deres feil at dem satset på at det ikke skulle bli et problem, selv når politikerne av alle folk klarer å se at det blir batterimangel om ikke produsentene enten produsere selv eller utarbeider nye avtaler med produsenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virkelig imponerende hvor gjennomtenkt og langsiktig det er fra VAG. Her tar en kloke valg og tar seg tid til å implementere endringer på en solid måte. Dette gjør jo at en som kjøper en elbil fra VAG kan være trygg på at de får en bil basert på solid håndtverk i alle ledd.

 

Haha. Ja VAG er jo blitt kjent de siste 20 årene for kloke valg og solid håndtverk. Hahahahahaha

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...