Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Den absolutt billigste måten å bo på, med det grunnleggende dekket?

Anbefalte innlegg

Vil ha mulighet til å vaske klær, dusje, bruke vann, lage mat på liten komfyr, toalett, de vanlige husholdsbehovene. Er det vanskelig å få til uten å leie eller eie en leilighet i dagens samfunn?

Er campingvogn med langtidsleie den billigste måten å få det til? På østlandet fant jeg en plass som tilbyr plass og strøm for ca 4000 kr i måneden. Man kan være der om vinteren også, tydeligvis. Men da tenker jeg at å leie sted i utlandet i vintermånedene ville vært en idé.

Å kjøpe minihus, hvis man har råd, tenker jeg er en billig måte å leve på. Men da må man ha tomt, og dét er ikke gratis i dag heller. Finner ingenting under 800 000 på østlandet.

Husbåt, eller en mindre snekke eller cabincruiser, har jeg også vurdert. Men virker som det er en del som skal stemme om man skal få til det. Har ikke funnet så mange steder og priser som tilbyr langtidsleie, og man må vel gjerne ta opp båten om vinteren, noe som kanskje kan bli litt mye styr.

Prøver å tenke så kreativt som mulig, men flere hoder tenker bedre enn ett - hva er deres tanker hvis dere skulle bodd så "bra" og så billig som overhodet mulig? Med bra, så mener jeg alt inkludert - også miljø, å ikke bo vegg i vegg med narkomane og i kriminelle miljøer, å regne med å få ha sitt i fred.

Stor plass er ikke et must, så lenge det er trygt, varmt, og som skrevet, de hjemlige behovene er dekket.

Prøv å forestill dere om økonomi ikke var et problem, men at dere skulle prøve å leve så billig som mulig i ett år, kun som et prøveprosjekt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er mulig å finne campingplass til lavere pris en dette, dog langt på utsida av byer og tettsteder.

En campingvogn taper seg i verdi - en leilighet stiger i verdi.

Som et alternativ til camping kan det å leie rom være like greit. Da har man også tilgang på matlaging og dusj.

Utlandet er litt tja, man kommer sikkert rimelig ut av det, men man må regne penger til hjemreiser til Norge i ny og ne. Man må også regne utlegg til lege og kostnader for medisiner. Man går forøvrig ut av folketrygden om man oppholder seg mer enn 183 dager i året utenlands. Da møter man problemet med at man må ha to bosteder, et i Norge og et i utlandet.

Forøvrig er det ingenting i veien med å melde flytting til et annet land i EU/EØS og man flytter enkelt tilbake til Norge igjen. Om man er frisk og rask bør ikke dette være noe problem, men om man er syk og avhengig av helsetjenester kan det by på utfordringer.

Man kan vurdere å leie en rimelig hytte på åremål.

Kanskje man kan få rimelig overnatting både her og der ved å tilby vakttjenester for firmaer.

Lenke til kommentar

jeg betaler vel 15000 kr får hele året på min plass med vogn. der har vi alt vi trenger på plassen. Går fint å bo helle året. Jeg har stort telt som jeg har isolert gulv og vegger, har varmepumpe ute i teltet. Vognen bruker jeg bare til soverom og ikke noe mer. 

så ja det går heilt fint å bo sånn kjenner flere som har flyttet fra dyre leilighet og bør heller sånn billig.

Men skal du gjøre dette så må du isolere teltet. Også taket er isolert med 50 mm plater så ikke varmen går bare ut.

Nå har jeg skjert ut dem tre plast vinduene og satt inn dobbelt glass pvc vindu. innvendig har jeg veggpanel. sånn ser litt ut av mitt telt fra innsiden.?

post-472535-0-73751100-1553951256_thumb.jpg

post-472535-0-76201300-1553951527_thumb.jpeg

Endret av accer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man bor slik fast får man gjerne statusen uten fast bosted, noe som fort skaper problemer med abonnementer og etter hva jeg har hørt også problemer med NAV.

En campingvogn regnes så vidt jeg vet ikke som fast bopel og har ingen adresse, det samme gjelder båt.

Noe å tenke på og undersøke før man registrerer seg som uteligger..

Prøv å forestill dere om økonomi ikke var et problem, men at dere skulle prøve å leve så billig som mulig i ett år, kun som et prøveprosjekt.

Hva er forskjellen på om det er jørgen hattemaker eller kong salomon som skal bo billigst mulig?

Utgiftene på f.eks en båt er lik uavhengig av inntekt..

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra 1. oktober 2017 ble det mulig for folk som bor i båt å få en fast adresse.

En av ulempene med å bo i båt er at man må ha tilgang til toalett på land, eller gå ut i åpent hav (eller tømmestasjon) til stadighet for å tømme septik. På grunn av regelendringen jeg nevnte i starten er det også ting som tyder på at flere "narkiser og småkriminelle" bosetter seg i båt for tiden, noe som fører til at sykler o.l fort forsvinner fra andre båter i havna.

Om du finner en fin havn som dekker dine krav, så er det ganske så finfint å bo i båt. Egen "strandlinje" og greier..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man leve absolutt billigst, er det mye luksus man kan luke bort, og luksus er ofte det som koster penger. Spørsmålet er heller hvor mye luksus er man villig til å leve foruten fordi det er ganske mye som kan kuttes om "absolutt billigst" er målet.

PS, kommentaren er mer generell da jeg har sett mange som har begrenset budsjett eller ønsker å spare penger, men som likevel vil ha mobiltelefon med abonnement, treningskort, kinokort, betydelig sum til klær hver måned, betydelig sum til å "gå ut" hver måned, betydelig sum til mat, mulighet for minst én lang ferie i året, bosted med "alle rettigheter" osv osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tomt, kjøp en plass i gokk. Da får en tomter latterlig billig.

Bygg på en måte som du unngår regelverk, som på hjul.

Ikke få innlagt strøm/vann. Invester heller i fornybar kraft.

Er det ikke noe restriksjoner på at man kun har mulighet til å bo campingvogn på egen eiendom under byggeperiode av feks. hus?

Lenke til kommentar

Loven sier også noe om standard på enheten. Den skal ha en komfort som tilfredsstiller normale krav til toalett, sovemuligheter, kjøkken. Alle bobiler og campingvogner er jo utstyrt med dette, så det er ikke noe problem.

Det betyr at man altså kan ha fast bopel i en bobil eller campingvogn så lenge man har en leieavtale, og at enheten står på matrikulert grunn, altså et sted med gårds og bruksnummer. Da åpner det seg et hav av muligheter både når det gjelder campingplasser, gårdsbruk eller venner som kanskje vil leie ut en del av hagen sin. Man slipper da å operere i en «gråsone» med en fiktiv bopelsadresse. Posten er vel det minste problemet i dag.

Om en går på nav så er ikke dette noe problem heller mange som bor i hytter og vogner som er på NAV. Ellers så er det bare å ha adressen til en kompis eller fam i nærheten der en skal ha vognen, ha en co adresse også, det meste går jo elektronisk i dag. Brev kan en få på digipost. Eller bruke adressen til utleier av campingplassen. Og ha postkasse på camingen.

Vi har postkasser som vi kan bruke å få posten der hvor jeg har vogn.

Det er jo en veldig rimelig måtte å bo på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke noe restriksjoner på at man kun har mulighet til å bo campingvogn på egen eiendom under byggeperiode av feks. hus?

Kommer vell an på mye greier, men finnes jo folk som bor i minihus rundtom. Mulig de nå dele tomt med fast bebyggelse! Jeg har ikke gjort noe slik selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...