Gå til innhold

Tesla mot salgsrekord - flere klager over leveringstrøbbel


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Har hatt elbil i de siste 5 år, dog ikke Tesla. Min erfaring er at det er svært lite vedlikehold. Har hatt bilen på «ettersyn» 5 ganger, dette har stort sett tatt under 1 time, og det har egentlig ikke blitt gjort noe som helst annet enn å sjekke og ta seg betalt slik at garantien også gjelder. Derfor er nok elbilene et problem for den etablerte bilindustrien og oljebransjen. Nesten ikke vedlikehold og ikke forbruk av bensin, diesel eller olje. Heldigvis for bilbransjen er det fortsatt en del skeptikere som nekter å erkjenne at fossilt drivstoff til transport er på vei ut. Min vurdering er at det ikke blir et problem med lange ventelister på verksted, nettopp fordi det ikke er nødvendig med service på en elbil, i forhold til fossil bil. Derfor har Tesla nå nylig fjernet regelmessige verkstedsbesøk men heller tatt i bruk fjerndiagnosering og oppdateringer via nett. På denne måten er det bare biler med feil som må fysisk rettes, som må inn til verkstedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg vet har de ikke fjernet det, men for Model 3 har de satt intervall på 2 år eller 40 tusen km for anbefalt service.

Jeg tror ikke de ville klart og tatt service på alle disse bilene hver 20 tusen. De har også fjernet enkelte ting som tar mye tid, som oljeskift på reduksjonsgirkasse. Ikke fordi det ikke trengs men fordi det koster og tar mye tid, som de ikke har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har hatt elbil i de siste 5 år, dog ikke Tesla. Min erfaring er at det er svært lite vedlikehold. Har hatt bilen på «ettersyn» 5 ganger, dette har stort sett tatt under 1 time, og det har egentlig ikke blitt gjort noe som helst annet enn å sjekke og ta seg betalt slik at garantien også gjelder. Derfor er nok elbilene et problem for den etablerte bilindustrien og oljebransjen. Nesten ikke vedlikehold og ikke forbruk av bensin, diesel eller olje. Heldigvis for bilbransjen er det fortsatt en del skeptikere som nekter å erkjenne at fossilt drivstoff til transport er på vei ut. Min vurdering er at det ikke blir et problem med lange ventelister på verksted, nettopp fordi det ikke er nødvendig med service på en elbil, i forhold til fossil bil. Derfor har Tesla nå nylig fjernet regelmessige verkstedsbesøk men heller tatt i bruk fjerndiagnosering og oppdateringer via nett. På denne måten er det bare biler med feil som må fysisk rettes, som må inn til verkstedet.

Problemet med denne hypotesen er at selvtilfredsheten med at bilverksteder mister kundene sine er at de blir lagt ned og da blir den bitre kløen at man kanskje må reise til en av de største byene for og få tatt en reparasjon på elbilen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Har hatt elbil i de siste 5 år, dog ikke Tesla. Min erfaring er at det er svært lite vedlikehold. Har hatt bilen på «ettersyn» 5 ganger, dette har stort sett tatt under 1 time, og det har egentlig ikke blitt gjort noe som helst annet enn å sjekke og ta seg betalt slik at garantien også gjelder. Derfor er nok elbilene et problem for den etablerte bilindustrien og oljebransjen. Nesten ikke vedlikehold og ikke forbruk av bensin, diesel eller olje. Heldigvis for bilbransjen er det fortsatt en del skeptikere som nekter å erkjenne at fossilt drivstoff til transport er på vei ut. Min vurdering er at det ikke blir et problem med lange ventelister på verksted, nettopp fordi det ikke er nødvendig med service på en elbil, i forhold til fossil bil. Derfor har Tesla nå nylig fjernet regelmessige verkstedsbesøk men heller tatt i bruk fjerndiagnosering og oppdateringer via nett. På denne måten er det bare biler med feil som må fysisk rettes, som må inn til verkstedet.

Problemet med denne hypotesen er at selvtilfredsheten med at bilverksteder mister kundene sine er at de blir lagt ned og da blir den bitre kløen at man kanskje må reise til en av de største byene for og få tatt en reparasjon på elbilen.

Ser den, og jeg er ikke tilhenger av at vi eventuelt mister verksteder og arbeidsplasser i lokalmiljøet. Men utviklingen går nok i den retningen enten man liker det eller ikke. Nettbank og nedleggelse av bankfilialer, post i butikk, netthandel og skrinlegging av planlagte IKEA varehus for å nevnte noe. Men jeg tror vi klarer omstillingen bra, men det tar tid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har også fjernet enkelte ting som tar mye tid, som oljeskift på reduksjonsgirkasse. Ikke fordi det ikke trengs men fordi det koster og tar mye tid, som de ikke har.

 

 

Hvorfor trenger man oljeskift på en reduksjonskasse? Partikkeldannelsen der vil være minimal, og det lille som er kan fjernes med en god magnetplugg. Ingen manuelle girkasser og svært få automatkasser har i dag skiftintervall, og de blir utsatt for betydelig mer slitasje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svært få automatkasser har skiftintervall? Du tenker kanskje på VAG tiptronic fra 90-tallet, "filled for life"? Var vel omtrent ingen av de kassene som gikk lenger enn 150-200 tusen km.

Dagens VAG DSG ser ut til å kreve skift på 40 tusen miles: https://www.volkswagen.co.uk/owners/servicing/what-we-check-and-why/dsg-transmission-oil-and-filter-change

BMW 8-trinns hver 60 tusen miles: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1280900

Hvilke automatkasser mener du "svært få automatkasser har skiftintervall"? Hvis man har bilen bare til den er 3 til 5 år så spiller det jo selvsagt ingen rolle. Men har man eldre enn det må man begynne å gjøre litt vedlikehold skal bilen holde noe særlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De har også fjernet enkelte ting som tar mye tid, som oljeskift på reduksjonsgirkasse. Ikke fordi det ikke trengs men fordi det koster og tar mye tid, som de ikke har.

 

Tull. Det er en stund siden de fjernet dette punktet. Jeg har selv bedt om at det skulle tas en gang jeg var innom utenfor service. De hadde tid (det var ikke i Oslo eller Bergen :-) ) og det hadde vært lettjente penger for dem, men de sa det var helt unødvendig kostnad for meg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet min i går, "feilfri" i mine øyne. Jeg er nok ikke den som måler panelgaps med plastikk skyvelære, så lenge jeg ikke ser det fra normal avstand irriterer det ikke meg.

 

Glasstaket lå ørlite lengre til ene siden enn andre, en mm kanskje. Vell innenfor det jeg kan leve med, ser det nesten ikke uten å "måle".

 

Manglet dog spoileren, men var forventet. Usikker på om jeg skal ha den uansett. Blir fort harry

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...