Gå til innhold

Tesla forbereder seg på enormt salg i Norge i helgen


Anbefalte innlegg

1. En hel del, denne rapporten gir en del informasjon om råmaterialene ->http://www.rareearthassociation.org/MIT-Ford%20Study.pdf

 

Nå er det ikke kun produksjonen av batteriene som er problemet, men råmaterialene som trengs og som kommer fra gruver i land med dårlige arbeidsvilkår og lovverk.

 

I tillegg er batteriene tunge, som igjen betyr at bilene må bygges lettere på andre områder, som igjen fører til mer energikrevende prosesser ved bruk av aluminium, karbonfiber osv.

 

I for eksempel Model 3 benyttes magneter i motoren, som betyr at Tesla nå forbruker relativt store mengder neodymium og dysprosium for å produsere motorene.

 

2. Per i dag resirkuleres kun 5% av lithium-ion batterier i EU, andre steder i verden er tallene lavere.

Det vil kreve enorme summer og mer kunnskap den dagen elbiler i stor grad skal resirkuleres.

 

Umicore jobber nå med prosesser som kan resirkulere opp til 60-70% av batteriene, altså litt over halvparten, i svært energikrevende prosesser som også har betydelige CO2 utslipp.

 

En ting til som er helt sikkert, er at det på generelt grunnlag er mer miljøvennlig å kjøre den bilen man har, enn å kjøpe ny bil med de miljømessige produksjonskostnader det medfører.

Fortum påstår de kan resirkulere 80% av materialene, med lavt CO2-utslipp:

 

https://www.fortum.com/products-and-services/recycling-waste/recycling-services-and-products/lithium-ion-battery-recycling-solution

 

I følge linken reduseres utslippet med 90% i forhold til nyproduksjon av materialene. 

 

Aluminum er et gunstig materiale å bruke i biler da det er svært lett å resirkulere. Resirkulert aluminium har kun 5% av CO2-utslippet til nyprodusert aluminium, samtidig som resirkulert aluminum er akkurat like bra som nyprodusert. Stål krever mye mer energi å resirkulere, og det resirkulerte materialet er av dårligere kvalitet. 

 

På generelt grunnlag er det best å resirkulere eldre biler med høye utslipp så fort som mulig. For en fossilbil utgjør livstidsutslippet for produksjon ca. 15%, resirkulering ca. 15% og drift ca. 80% (drift = drivstoff, olje, reservedeler/reparasjoner). Så om man har en 10 år gammel bil som bruker 0,8l/mil er det miljømessig best å resirkulere den og kjøpe en ny som bruker 0,5l/mil fremfor å kjøre den i 10 år til.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å motvirke dette med råvareutvinning og arbeidsforhold (fra gruver i land med dårlige arbeidsvilkår og lovver) betyr dette at du da samtidig ønsker å:

- Gi fra deg mobiltelefonen din?

- Gi fra deg laptopen din? Desktopen? Arbeidsstasjonen?

- Alt annet av teknologiske produkter du i dag kjøper og innimellom bytter?

Jeg har en 10 år gammel Nokia 1208 som min daglige telefon.

Batteriet i denne er omtrent 0.00259 kWh, så det går over 3000 av de batteriene i en Model 3.

 

Jeg er enig at overforbruk av tekniske dingser er et stort problem, folk kjøper ofte nye dingser, som ikke bare har batterier, men inneholder en rekke andre mineraler som er miljøskadelige, og er fraktet rundt halve jorden for å komme hit.

 

- Tenker du på arbeiderne når du bytter mobiltelefonen din? Forsøker du av hensyn til dårlige arbeidsforhold og miljø å beholde mobiltelefonen i minst 3-5 år?

Jeg tenkte neppe på arbeiderne når jeg kjøpte min telefon til 199,- på Clas Ohlson i 2007.

 

- Handler du klær kun fra de som betaler arbeidere i alle ledd godt og ikke har forurensende ledd i råvareutvinning og produksjon?

- Er du bevisst på hva slags frukt du kjøper?

- Kildesorterer du alle elektriske dingser og kjemikalier du kaster samt batteriene?

- Kjøper du skinnprodukter? Har du skinnseter i fossilbilen?

1. Nei, det er omtrent umulig, alle klesprodusenter har svin på skogen.

2. Ja, jeg er veldig bevisst på all mat jeg kjøper, men mest for kvaliteten, ikke miljøet.

3. Nope

4. Ja og ja, kjøper skinn, og har skinn i bilen, uten at jeg ser problemet, det er et naturprodukt.

 

- Kjøper du norsk oppdrettslaks?

Nei, men jeg kjøper norsk villaks i sesongen, men det har mer med kvaliteten på norsk oppdrettsfisk å gjøre, enn miljøet.

 

Men det blir ofte fremstilt unyansert og krisemaksimert. De fleste er ikke en gang klar over hvordan man bytter batteriene i elbiler.

Det blir nok neppe krisemaksimert, produksjon av batteriene i elbiler er per i dag et reelt problem, og dersom ikke noe endrer seg de neste ti årene, kommer det til å bli et enormt problem med resirkulering i fremtiden også.

 

Jeg tror de fleste er veldig klar over hvordan man bytter batterier i en elbil, kanskje ikke i detalj, men det er ikke veldig komplisert, det sitter under på de fleste biler, og kan enkelt tas ut og erstattes med et nytt, uten at det er særlig relevant for noe som helst ?

Lenke til kommentar

Olaf:

Ift. skinnproduksjon.
https://www.fibre2fashion.com/industry-article/6870/environmental-problems-caused-by-leather-processing-units
 

The present study was undertaken to study the environmental problems caused by leather processing units Jaj-mau, Kanpur. A descriptive research design was planned using survey and questionnaire method. Random sampling technique was adopted to select a sample of 15 leather processing unit through lottery method.

 

The result highlighted that the detrimental work practices in leather processing units create not only environmental hazards but also occupational problems to worker. Use of different chemicals during leather processing produces wastes in solid, liquid and gaseous form. Exposure to different chemicals is the main cause of soil pollution, atmospheric pollution, water pollution and air pollution.

 

 

https://www.indiatoday.in/fyi/story/the-toxic-cost-of-kanpurs-leather-industry-329990-2016-07-19

 

Jeg tror de fleste er veldig klar over hvordan man bytter batterier i en elbil, kanskje ikke i detalj, men det er ikke veldig komplisert, det sitter under på de fleste biler, og kan enkelt tas ut og erstattes med et nytt, uten at det er særlig relevant for noe som helst ?

 

Svaret ditt tyder jo nettopp på at man ikke er klar over hvordan dette foregår. Det er klart det er relevant om man bytter hele batteripakken i en bil etter 10-15 år eller noen få celler? Du og mange andre fremstiller det som at man bytter hele batteripakken noe som er meget sterkt overdrevet. Nå som min batteripakke i min 7 år gamle leaf (90.000km) fikk toppkarakter på full diagnosepakke så tviler jeg på at den vil få særlig problemer på en stund ennå og da er det bare å bytte noen få celler. Nå er det forskjell mellom bilprodusentene på hvor små "fragmenter" av en batteripakke man kan bytte men selv en Leaf har god oppdeling på dette. Tesla er vel (var hvertfall) en av de beste på dette.

 

Jeg har en 10 år gammel Nokia 1208 som min daglige telefon.
Batteriet i denne er omtrent 0.00259 kWh, så det går over 3000 av de batteriene i en Model 3.

 

Du hører helt klart til sjeldenheten her og jeg applauderer at du ikke er en hodeløs forbruker. Selv venter jeg gjerne ikke mer enn 3 år men jeg har tatt vare på min siste nokia og bruker den fortsatt når jeg er på steder med dårlig dekning da den har bedre antenne (mindre kompleks konstruksjon).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror ikke vi skal snakke om hvem som er snøfnugg her. Aggresjonsnivået og nærtagenheten til brukeren over sier egentlig det meste om den saken :p

Nå er det guttaboys som er så snøflak at de nesten ikke tør å skrive noe av frykt for at noen ikke skal koseprate med dem.

 

 

 

selv om noen sier den er det, så betyr det ikke at den er det.

Men slik guttaboys sier det er, er det!

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Men at naturen blir ødelagt rundt om i verden pågrunn av gruvedrift(mineraler til batteriene) er vel ikke så nøye for deg? Og ja jeg vet også at fossil brensel heller ikke er bra, så du trenger ikke bruke det i mot meg. Men du har vel et fantastisk svar på dette også? :)

Hvis du først skal begynne å snakke om utvinning av stoffer til de ulike typer biler, så er de som kjører fossilt de siste som bør snakke. Oljen har påført verden og verdens befolkning enorme katastrofer og lidelser. De problemer som måtte være forbundet med utvinning av mineraler til batterier er irrelevante i forhold til dritten som oljen har påført verden.

 

 

 

 

Elbiler slipper stort sett alt sammen, selv om deres CO2 utslipp er tre ganger så høyt under produksjon av bilen, den fremdeles sliter på veien, fører til svevestøv, og det vil koste langt mer i vrakpant den gangen bilen må skrotes, på grunn av batterier osv.

Nei, over 95% av et batteri kan resirkuleres, og batteriene varer uansett i mange år.

 

Elbiler slipper ut ekstremt mye mindre CO2 gjennom et livsløp.

 

Slitasje på veien er omtrent det samme som fossilbiler. Det er piggdekk og tungtransport som står for nesten all slitasje.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Fortum påstår de kan resirkulere 80% av materialene, med lavt CO2-utslipp:

Ja, de påstår det. Nyheten om at Fortum går inn i markedet for resirkulering av batterier kom for 4-5 dager siden, foreløpig er alt nettopp påstander, intet annet.

 

Aluminum er et gunstig materiale å bruke i biler da det er svært lett å resirkulere. Resirkulert aluminium har kun 5% av CO2-utslippet til nyprodusert aluminium, samtidig som resirkulert aluminum er akkurat like bra som nyprodusert. Stål krever mye mer energi å resirkulere, og det resirkulerte materialet er av dårligere kvalitet.

Aluminium lages av bauxitt gjennom elektrolyse, som krever enorme mengder energi, det er derfor smelting av eksistering aluminium kun har 5% av energibehovet i forhold til å produsere ny aluminium.

 

Stål er 100% resirkulerbart, uten tap av kvalitet.

 

Aluminium derimot, særlig i biler, består ofte av legeringer som er kostbare og energikrevende å skille, slik at ofte blir aluminium fra biler benyttet til støpte aluminiumsdeler i sitt neste liv, ettersom kvaliteten blir dårligere etter resirkulering av enkelte legeringer.

 

 

På generelt grunnlag er det best å resirkulere eldre biler med høye utslipp så fort som mulig. 

 

Nei, det er ikke det, elbiler er marginalt bedre over livsløpet av bilen, men å resirkulere fullt brukbare biler for å bygge biler som er marginalt bedre er galskap, da måtte bilen forurense noe helt enormt for å ta igjen produksjonen av en ny elbil, du får ikke det regnestykket til å gå opp uansett hvor hardt du prøver, det vil generelt sett nesten alltid være mer miljøvennlig å beholde den bilen man har, enn å kjøpe ny.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Nei, over 95% av et batteri kan resirkuleres, og batteriene varer uansett i mange år.

 

Umicore, verdens ledende innen resirkulering av batterier, hevder altså 60-70%, mens Fortum, som ikke en gang har startet opp, men kun annonsert at de vil gå inn i bransjen for noen dager siden, hevder at de med nye metoder kan klare så mye som 80%.

 

Du derimot hevder 95%, og at batteriene varer i "mange år", som om det hjelper noe, uten et snev av dokumentasjon som vanlig ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at valget av aluminium ikke nødvendigvis er det beste i biler.

 

Men det benyttes generelt i biler for å redusere vekt og forbruk.

Aluminum is seen as the best way to reduce hundreds of pounds of body weight all at once. Ford is placing a huge bet on its aluminum crash diet, using the alloy for all of the body panels and the bed of its redesigned F-150 pickup. It claims that aluminum can improve the vehicle’s fuel economy by as much as 29 percent.

That said, aluminum is a fickle metal to bend on the assembly line, and its quirky metallurgy could mean that body shops will have a tough time replacing bashed-in sheet metal. It’s more expensive than steel in a raw state, in its conversion to a usable sheet metal, and in its assembly—resulting in a 60 to 80 percent cost premium, according to a Massachusetts Institute of Technology study. A recent calculation by Forbes estimated the added cost at $500 per F-150.

 

Mye av bilen kan i dag lages av helt andre materialer. Men det første man kunne begynt med er såkalte "pynteflater". Et alternativ er eks. Hemp. Det er heller ingen grunn til å bruke skinn eller "fake leather".

 

 

Jeg ser frem til dagen hvor det skjer. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å kjøpe en elbil med hemp karosseri osv. Men igjen, det er ikke elbilens feil at man benytter andre materialer i bilproduksjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor er klarer ikke folk å se forskjell på å LA VÆRE å kreve inn avgifter og å SUBSIDIERE? Det er to forskjellige ting. At x antall kroner ikke kommer inn betyr ikke at vi tar ut x antall kroner av statskassa.

Jeg kan genuint ikke fatte det.

 

 

Nei, tydelig at du ikke fatter fakta. Fritak for avgifter er dekket av definisjonen til indirekte subsidier. Det er ikke verre enn det og noe som er totalt unødvendig å diskutere. En trenger ikke å ta noe ut av statskassa for at det skal kunne kalles subsidier. Fakta diskuteres ikke og dette er nå endelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at alle som mener Tesla er så bra ignorerer at Tesla er nesten dårligste merket på kvalitet med nesten mest rapporterte feil per bil i USA.

 

For all del bra at folk kjøper elektrisk, og Tesla er kule biler med mye kult når de fungerer, men en må jo tenke på at de er ikke samme kvalitetsnivå når en sammenligner med andre biler. Ikke at jeg sier de ikke er verdt det.

 

Det er mange varianter av undersøkelsder og Tesla kunder er de mest lojale.

https://cleantechnica.com/2019/01/09/tesla-has-the-highest-customer-loyalty-of-all-car-brands/

 

Begge er antagelig riktige. Det sier da kanskje noe om at Tesla tar svært godt vare på kundene sine.

Lenke til kommentar

Du skjønner vel at ikke alle per dags dato kan kjøre forurensende fossilbil? Både med tanke på lokal forurensing og produksjon. 

 

Du har jo skrevet selv hva du fremstår som.

 

Rørende at du liksom er så miljøvennlig. Merkelig nok er det kun for å være sur på andre du holder på sånn. Du får vokse opp litt og komme deg videre fra hvordan du vil gjøre andres meninger konforme.

 

Hvis ikke alle kan kjøre fossilbiler pr dags dato hva skal de kjøre da?

 

Skal alle kjøre el biler?

 

Ser ut som klimafanatikere har mistet bakkekontakt fullstendig.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du overdriver veldig her nå. Minste motor i 3-serie har 184 hk i 320i og koster 350 inkl mva men + engangsavgift. Så blir det litt tillegg for utstyr selvsagt. Ingen bruker 300-400 tusen på ekstrautstyr i en 3-serie, er du helt tullete. En vanlig nypris på 3-serie er 450-500 tusen ferdig på veien. 330e med 252 hk vil koste ca 500 tusen med ferdig utstyrspakke, som middels utstyrt. Dette basert på forrige models pris. Jeg har sittet i nye 3-serie og kvalitetsfølelsen og utseende på interiøret er en god klasse over Model 3 som jeg også har prøvesittet.

Så blir det subjektivt resten, jeg liker BMW best pga utseende er mer min stil og de er langt sjeldnere enn Model 3 som snart blir 14 på dusinet langs veien. Veiegenskapene på BMW er virkelig fine og det merkes at de har laget biler lenge. Billige gimmicks som på Tesla blir man fort lei av etter min mening og har lite nytte i det daglige. Kvaliteten på bilene gjenstår jo å se men med så mange biler levert på kort tid og mange levert med feil så må det jo bare bli stor ventetid på service og deler når bilen går i stykker.

Jeg anerkjenner konseptet med Tesla og Model 3 og har en del erfaring med merket selv. Ytelsene på bilene er tildels hinsides og langt over det de fleste trenger. Rekkevidden og ladestasjonene er svært gode og ingen kan matche der (unntatt fossilt). Kvaliteten på selve bilen og komfort på langtur er mer på det jevne, middels nivå eller helt greit kan du si. Mange er i nybilmodus om dagen og går rundt i en forelsket-rus, dette vil avta etterhvert og når feilene begynner å komme og man må vente på reparasjon vil forholdet kjølne ganske raskt.

Har møtt folk som har kjøpt Model 3 og de sa at "3-serie koster jo like mye som denne!". Og ja, den gjør det. I Norge, her hvor vi bor.

Likevel er det ikke et selvsagt valg, og BMW sine biler har et tonn av kvaliteter og merket har mange faste følgere, dette er det en grunn til for bilene er gjennomtenkt på alle måter. Å kjøpe en ny BMW 3-serie fossil trenger absolutt ikke være noe dumt valg, men det kommer an på dine behov og hva du vektlegger av kvaliteter.

Model 3 skuffet meg dessverre veldig hva angår "looks" og utstråling. Bilen er pen på bilder og pen forfra i virkeligheten, men ellers er jeg mer usikker. For min del ble den litt enkel og nesten "stusslig" i forhold til sine storesøsken. Litt størrelse gjør alltid susen, og det er jo en svært enkel bil både i design og interiør. Jeg er ikke der at jeg ville betalt 500 tusen eks mva og avgifter for en sånn bil, så elbil gal er jeg faktisk ikke.

 

Vi må slutte å kalle det engangsavgift, men kreft-avgift. Elbiler forurenser ikke, og defor vil Norge spare mer penger på helsebudsjettet enn hva man tidligere tok inn i kreftavgift.

Lenke til kommentar

Oljen har påført verden og verdens befolkning enorme katastrofer og lidelser. De problemer som måtte være forbundet med utvinning av mineraler til batterier er irrelevante i forhold til dritten som oljen har påført verden.

Og her sitter du som et bortskjemt oljebarn som har fått alt lagt opp i hendene gjennom hele livet, men fortsatt klager du?

Har du noe som helst anelse om hvor vi ville vært uten olje i dag?

Ikke bare vår egen nasjon, men verden som helhet?

Praktisk talt ville vi vel nærmest vært i steinalderen.

 

 

 

There is no replacement for oil … anyone who thinks there is is delusional … it is used in everything …Life would be unrecognizable. We extract 26 billion pounds of oil from the earth each day. Nearly 4 lbs for every man woman and child every day, 7 days a week, 365 days a year.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene har prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

 

Nope.. Grunnen til Elbil suksessen er at vi slipper å fylle bensin/diesel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...