Gå til innhold

Har bestilt ny HW, men passer min gamle RAM?

Anbefalte innlegg

-Har fra før dette:

GF4 Ti4200

palomino xp2000+

-Har bestilt dette:

Sapphire Radeon 9600XT

barton xp2800+

Men så har jeg igjen RAM.

Har fra før 2stk av den billigste 512MB RAMen de solgte (har'n ikke lenger) på komplett (tilsammen 1024MB). Det er TwinMos av ett eller annet slag, PC2100.

Men jeg lurer på om denne er for dårlig i forhold til resten nå..?

Burde jeg ha PC3200?

Syns det vil være dumt å bare slenge ut RAM som jeg har brukt mer enn 1000kr på, men hvis det vil bli bedre ytelse, så kanskje...

Hva med å gå ned igjen til 512MB RAM? Vil jeg merke stor forskjell i spilling? Driver littegrann med videoredigering også. Var derfor jeg kjøpte mye RAM. Vil det bety noe for redigeringa å ha raskere RAM?

Har forresten MSI KT3 Ultra2-R hovedkort.

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren du kjøper har jo fsb 333mhz, mens den gamle ramen din er 266mhz. Så hvis ikke du klarer å overklokke ramen din betyr det at du må underklokke prosessoren istedet. Derfor bør du nok kjøpe ny ram. Da bør du gå for ddr3200, som er 400mhz, så har du litt å gå på hvis du har lyst til å overklokke prosessoren .

nb: Kjenner ikke til hkét ditt, og hvilke hastigheter det støtter (266/333), og orker ikke lete etter det nå. Men hvis det er et 266 hk, bør det også oppgraderes sammen med cpu og ram om du vil ha mer ytelse.

Lenke til kommentar
Prosessoren du kjøper har jo fsb 333mhz, mens den gamle ramen din er 266mhz. Så hvis ikke du klarer å overklokke ramen din betyr det at du må underklokke prosessoren istedet. Derfor bør du nok kjøpe ny ram. Da bør du gå for ddr3200, som er 400mhz, så har du litt å gå på hvis du har lyst til å overklokke prosessoren .

nb: Kjenner ikke til hkét ditt, og hvilke hastigheter det støtter (266/333), og orker ikke lete etter det nå. Men hvis det er et 266 hk, bør det også oppgraderes sammen med cpu og ram om du vil ha mer ytelse.

Fra produktsiden:

Chipset

• VIA® KT333 Chipset

- FSB @200/266/333 MHz

FSB 

• 100/133/166 MHz clocks are supported.

Main Memory

• Supports six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs

• Supports a maximum memory size up to 3GB

• Supports 2.5V DDR200/266/333 DDR SDRAM DIMM

• NO support ECC Function

Er ikke sikker på om jeg skjønte det, så da spør jeg...

Betyr det at jeg ikke vil oppnå full hastighet på min nye prosessor med den RAMen jeg har nå??

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar

altså Hovedkortet ditt med nyeste bios støtter Xp3200 200fsb...

så HK er OK.. :dontgetit:

men rammen kan du ikke klokke nei.. tviler om du klarer 190fsb..

altså Hk er dårlig til oc..ta og selg ramm brikkene dine.. eller klokk ned som noen ovenfor skrev... :roll:

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke ha nytt minne, men det kan være en fordel. sannsynligvis vil de gamle minnebrikkene dine klare en FSB på 166MHz (dog kanskje med litt slappere timings). Klarer de ikke det, vel da bør du vurdere å kjøpe nye minnebrikker!

Mitt råd er enkelt og greit; PRØV! Det er det lureste du kan gjøre før du kjøper nye brikker! Går det bra og minnebrikkene klarer 166MHz, ja, da kan du fint unne deg en tur på byen eller noe annet godt!

Men ikke regn med å kunne overklokke noe særlig! :)

Lenke til kommentar

Kom forresten også med forslag på RAM som jeg kan kjøpe.

Har ikke tenkt å kjøpe noe dyrt, men vil ha kvalitet!

Skal ikke overklokkes.

Gjerne PC3200 RAM (hvis jeg har forstått riktig vil jeg da være sikret for enda en cpu-oppgradering...)

-------------------------------------------------------------

Faren min har forresten en maskin med PC2700 RAM, og hvis han klarer seg med min RAM, så får jeg bytte med han - og slipper dermed å kjøpe ny.

Hans prosessor er en:

Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400

Socket PGA478, 512kB "Northwood

Hvordan RAM må den ha? Klarer den seg med PC2100??

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar
Faren min har forresten en maskin med PC2700 RAM, og hvis han klarer seg med min RAM, så får jeg bytte med han - og slipper dermed å kjøpe ny.

Hans prosessor er en:

Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400

Socket PGA478, 512kB "Northwood

Hvordan RAM må den ha? Klarer den seg med PC2100??

Til den er PC2100 tom. overkill. Klarer seg med PC1800.

Så bytt med ham. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...