Gå til innhold

Samsung NU8005 - etterslep av svarte detaljer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Streaming av bilder vil,aldri være det samme som direkte bilder via kabel/fiber/RiksTV/parabol.

En god TV skal fikse alt. Men Simon var like jævelig på min TV. Ikke akkurat High budget tegnefilm dette her.....

Garbage in, garbage out.

Telenor, RiksTV, Get, Altibox, og Canal Digital distribuerer alle sammen et komprimert bilde med tap fra kilden, også kjent som strømming.

Det blir totalt feil å påstå at feilen ligger i strømming, når det er NRKs komprimering som har skylden.

Lenke til kommentar

Prøvde en kortfilm i høvelig samme stilen som lå på Blu-Ray-utgaven av Big Hero 6 for å utelukke artefakter p.g.a begrensninger i båndbredde. Av og til kan det legges merke til at det oppstår feil i sterke kontraster, men ikke i nærheten av så mye som det som er på Simon. Dette ser nok mye bedre ut via analoge sendinger på en gammel CRT-skjerm. H.264 har en egen modus for tegnefilm. Får håpe den er brukt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Telenor, RiksTV, Get, Altibox, og Canal Digital distribuerer alle sammen et komprimert bilde med tap fra kilden, også kjent som strømming.

Det blir totalt feil å påstå at feilen ligger i strømming, når det er NRKs komprimering som har skylden.

De distribuerer alle et signal tatt ned fra satellitt, som er det beste signalet. Alle TV signaler er «komprimert», enten man liker det eller ikke, men folk flest er enige om at satellitt gir det beste signalet.

Strømming fra NRK osv veksler mye mer i kvalitet kontra satellitt. En vanlig HD sending ligger på ca. 6-7 Mbit , Netflix ideelt på rundt 17, men sikkert et sted mellom 10-15....mens det beste signalet kommer fra Viasat sin UHD kanal som kommer opp i 27Mbit fra satellitt.

Ellers er bildet fra NRK helt greit, Viaplay og HBO har bra HD bilder, og Netflix bra 4K bilder. Men mye forskjell på opptak og etterbehandling, Dolby Vision er flott på Netflix. Amazon har bra 4K bilder på the GrandTour, og nykommer Rakuten TV har også en god del 4K filmer....

Strømmetjenester er ikke bare avhengig av hastighet, men også en stabil linje.

Lenke til kommentar

Netflix har et rimelig sofistikert system for å bestemme bitrate de forskjellige filmene får. Det er veldig adaptivt til hva kildemateriale trenger, så det er en god del variasjon i bitrate p.g.a det uten at det betyr at kvaliteten nødvendigvis blir lidende.

Testet forresten å komprimere ned i lossless modus på h.264. Det gir ca 5 ganger større fil en originalen i MPEG2 format.

Får sette på Simon og måle hvilken bitrate som går igjennom routeren og så prøve å encode selv på den raten og se om det blir verre.

Lenke til kommentar

Prøvde å spille Simon i NRK-appen på Philips 55PUS8503, og ser slik ut der også. Problemet er kilden.

Ok, det var egentlig litt godt å høre :) 

Har forøvrig satt "Auto Motion Plus" på tilpasset, og slått på "LED klar bevegelse". Og satt opp bakrunnsbelysningen noe, synes bildet har blitt hakket bedre da.

Lenke til kommentar

Det er et VA-panel i NU8005, så synes det er rart at det lagger mer enn NU7105.

IPS er normalt de tregeste panelene (Jeg gamer på et godt fargesprakende 60 Hz IPS-panel som er uproblematisk og kjappere enn en 120 Hz laptop-skjerm) og VA igjen er raskere enn det siden det er en miks mellom IPS og TN. TN-panel er de kjappeste panelene men de har vanligvis de dårligste fargene og laveste kontrasten.

Synes VA-panelet Samsung bruker generelt er veldig godt. Jeg justerer normalt ned fargene fordi det blir for mye og justerer som regel opp svartnivået for å få ting mer synlig fordi jeg synes det blir for mørk.

Det høres mest ut som du har vært uheldig og fått en "mandagsversjon". Det er nok en del variasjon i panelene, men etter det Samsung har sagt til deg så er panelet ditt innenfor toleransene. Jeg har mine tvil om den personen som sa dette til deg er kompetent til å vurdere bildekvalitet objektivt. Virker mer som noen som prøver å forhindre at det utløses en garantisak. Dette er som du sier en premiert premium-skjerm og da burde man kunne forvente god kvalitet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er et VA-panel i NU8005, så synes det er rart at det lagger mer enn NU7105.

IPS er normalt de tregeste panelene (Jeg gamer på et godt fargesprakende 60 Hz IPS-panel som er uproblematisk og kjappere enn en 120 Hz laptop-skjerm) og VA igjen er raskere enn det siden det er en miks mellom IPS og TN. TN-panel er de kjappeste panelene men de har vanligvis de dårligste fargene og laveste kontrasten.

VA er verre på responstid for innhold med høy kontrast enn IPS-paneler, krystallstrukturen er annerledes enn både IPS og TN.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_ex3501r.htm#detailed_response

Lenke til kommentar

23.3 ms fra 0-100 og 42.5 ms fra 0-50 forklarer ikke hvorfor han har 4 frames med etterslep fra ekstrem-svart til ekstrem-hvitt.

Presentasjonen viser uansett at 0-100 og 0-50 er problemet spesifikt, så at TS sin case er innenfor spec virker bare mer og mer usannsynlig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Tok en capture av båndbredde og en frame fra 60Hz optisk opptak fra Simon episode 7 fra http://tv.nrk.no på en IPS PC-monitor fra 2011. Dette er samme kvalitet som på NU7105.

post-143812-0-04622800-1554945586_thumb.png

94,76 MB nedlastet totalt over 5:18 minutter som vises på grafen fra starten der kurven begynner til høyresiden av kanten på bildet (overføringen av data var bare innen de to første minuttene, resten spiller fra buffer)

5:18 minutter = 5 * 60 + 18 = 318 sekunder

94,76 MB / 318 sekunder = 0,298 MB/s 
0,298 MB/s * 1024 = 305 Kb/s
305 Kb/s * 8 = 2440 Kbit/s

Altså ikke noe ekstremt bra båndbredde, men det ser greit ut på en monitor via Nvidia skjermkort.

Testet på en 244E1 IPS fra Philips med review funnet fra Mars 2011.
En kan vel konkludere med at det er ett eller annet med den TV'en.

Her er det verste bildet jeg klarte å oppdrive med 60 Hz optisk opptak av IPS-skjermen.
(bildene kan forstørres ved å klikke på dem)

post-143812-0-73915300-1554945632_thumb.png

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kun fått svar av Samsung kundeservice via telefon tidligere. Men her om dagen fikk jeg svar på email, der de ikke klarte å åpne film filene jeg hadde lagt med. Så mistenker at de ikke har sitt noen av filmene jeg har vedlagt. Bare sitt på bildet. 

Samsung vil at jeg skal sende filmene til et verksted.. uten at jeg vet om noe verksted jeg kan sende disse til. 
Skal kontakte Samsung etter påsken å høre hva jeg skal gjøre videre. 

Lenke til kommentar

Har kun fått svar av Samsung kundeservice via telefon tidligere. Men her om dagen fikk jeg svar på email, der de ikke klarte å åpne film filene jeg hadde lagt med. Så mistenker at de ikke har sitt noen av filmene jeg har vedlagt. Bare sitt på bildet.

Samsung vil at jeg skal sende filmene til et verksted.. uten at jeg vet om noe verksted jeg kan sende disse til.

Skal kontakte Samsung etter påsken å høre hva jeg skal gjøre videre.

Kontakt ditt nærmeste Elesco-verksted
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har da vært i kontakt med Elesco-verksted. Tekniker kom hjem til meg å filmet seansen med Simon. Sendte dette til sin Samsung kontakt, og her i går fikk jeg følgende svar:

"Dette er ingen defekt. De store panelene er mye langsommere. Responstiden myer lengre. Iblandt hjelper det å slå av Auto Motion Plus,  avhengig av kilde og innhold. Men ingen panelfeil."

Bare å be de ryke å reise da eller? 

Lenke til kommentar

Be dem oversende deg spesifikasjonen de vurderer etter. Her må de i såfall godkjenne over 100 ms etterslep hvis det skal være innafor. Det er en særdeles slapp spesifiksjon i alle fall. 

Hva sa teknikeren fra Elesco når vedkommende så hvordan skjermen din var ?

Disse folkene burde ha en grei referansebase for å si om noe ser unormalt ut.

Lenke til kommentar

Nå er det over 6 uker siden denne tråden startet. Hadde det ikke vært en idé å stikke innom en butikk som har den på lager og teste akkurat samme TV-program der? Er butikk-TV'n vesentlig bedre enn din utgave er det et avvik, men er de relativt like er det bare å innfinne seg med at det er en generell svakhet i bildeprosessoren til akkurat den modellen, og at den burde vært sendt tilbake på angrerett? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Be dem oversende deg spesifikasjonen de vurderer etter. Her må de i såfall godkjenne over 100 ms etterslep hvis det skal være innafor. Det er en særdeles slapp spesifiksjon i alle fall. 

Hva sa teknikeren fra Elesco når vedkommende så hvordan skjermen din var ?

Disse folkene burde ha en grei referansebase for å si om noe ser unormalt ut.

Teknikeren så problemet, men han virket ikke spesiellt interessert i problemet/saken. Han kom 16.30 en fredags ettermiddag, og hadde nok mest lyst på helg. Men som sagt så filmet han problemet med telefonen og sendte det til Samsung.

Skal høre om jeg kan få noe mer begrunnelse over hvilken spesifikasjoner de vurderer etter. 

Nå er det over 6 uker siden denne tråden startet. Hadde det ikke vært en idé å stikke innom en butikk som har den på lager og teste akkurat samme TV-program der? Er butikk-TV'n vesentlig bedre enn din utgave er det et avvik, men er de relativt like er det bare å innfinne seg med at det er en generell svakhet i bildeprosessoren til akkurat den modellen, og at den burde vært sendt tilbake på angrerett? 

Grunnen til at dette har tatt så lang tid er behandlingstiden hos Samsung. Bruker godt over ei uke på å svare mellom hver gang. Og så har det vært påske inni dette... 

Skulle gjerne ha sitt på en TV i butikk, men har ikke funnet 82" utstillt noen plass i nærheten. 

Lenke til kommentar

Jeg mener de har et forklaringsproblem om de sier skjermen din er innafor.

Synes Samsung har vist dårlig kundeservice i dette tilfellet, og mitt gode inntrykk av dem til nå har fått seg en god skrape, men så har alle mine Samsung-produkter vært veldig stabile og gode kjøp fram til nå  (mobiltelefon, tablet og TV).

Jeg hadde aldri i verden godtatt dette, og hadde bedt om refusjon om de ikke utbedrer dette eller gir deg en ny skjerm.

Det at din skjerm er verre enn en IPS fra 2011 på et panel som skal være kjappere er helt bak mål.

Det å skylde på store 4k paneler med den hastigheten elektronikk og lys har er okse-ekskrement.

Edit: Hvilken modell-størrelse er det snakk om ? Det jeg har referert til av VA i testene mine er 65".

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg mener de har et forklaringsproblem om de sier skjermen din er innafor.

Synes Samsung har vist dårlig kundeservice i dette tilfellet, og mitt gode inntrykk av dem til nå har fått seg en god skrape, men så har alle mine Samsung-produkter vært veldig stabile og gode kjøp fram til nå  (mobiltelefon, tablet og TV).

Jeg hadde aldri i verden godtatt dette, og hadde bedt om refusjon om de ikke utbedrer dette eller gir deg en ny skjerm.

Det at din skjerm er verre enn en IPS fra 2011 på et panel som skal være kjappere er helt bak mål.

Det å skylde på store 4k paneler med den hastigheten elektronikk og lys har er okse-ekskrement.

Edit: Hvilken modell-størrelse er det snakk om ? Det jeg har referert til av VA i testene mine er 65".

Jeg har 82". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...