Gå til innhold

Justisminister-Uriahs post?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme sirkuset ville nok gjentatt seg enda en gang hvis sikkerhetsminister Ingrid Smines Tybring-Gjedde hadde blitt ny Justisminister. At noen i heletatt trodde at hun var potensiell kandidat er ubegripelig. Heldigvis gikk ikke Erna i den fella.

 

At ektemannen heter Christian Tybring-Gjedde forklarer enkelt hvorfor det ville vært et håpløst valg av person. (han sjøl er jo utelukket til nesten alle slags posisjoner)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle disse Frp-justisministerne har jo driti seg ut på en eller annen måte. Gjenstår å se hva som skjer med Kallmyr, som kanskje vil få noe pes for lobbyistbakgrunnen sin nå i starten. Han gikk av som statsråd for å bli "samfunnskontakt" i Ræder, før han nå er tilbake i politikken. 

 

Så er det bare å håpe at han vil gjøre en bedre jobb som justisminister enn han gjorde som samferdselsbyråd i Oslo. 

 

Går det skeis igjen så er det bare trist. Kallmyr er den niende (!!!!!!!) (inkl. konstituerte) justisministeren fra Frp siden 2013. Partiet som liker å kalle seg "lov og orden-partiet". 

 

Tipper Trine Skei-Grande er sånn passe fornøyd med valget: 

Sammenlikner Jøran Kallmyr med Saddams informasjonsminister

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Personlig egnethet kan vel ikke forklare alle disse skiftene? Det virker til å være en vanskelig og utsatt post. Kanskje det er innvandringsfeltet som gjør den så krevende? Eller kanskje noe annet?

 

Virker ikke som det er rom for mange feil.

Hvorfor kan ikke personlig egnethet forklare alle disse skiftene? Hvorfor er posten særlig vanskelig og utsatt? Tidligere regjeringer har jo ikke hatt dette problemet.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke personlig egnethet forklare alle disse skiftene? Hvorfor er posten særlig vanskelig og utsatt? Tidligere regjeringer har jo ikke hatt dette problemet.

Nå er det vel relativt stor enighet om at Wara var ganske godt egnet, problemet er samboeren hans. For alle de andre er jeg enig i at personlig egnethet har noe med saken å gjøre.

 

Justisministerposten har jo ikke vært en slik problempost før FrP fikk den, hverken med borgerlige eller sosialistiske regjeringer, og det har ikke skjedd noen større endringer som skulle gjøre den værre de siste årene så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Nå er det vel relativt stor enighet om at Wara var ganske godt egnet, problemet er samboeren hans. For alle de andre er jeg enig i at personlig egnethet har noe med saken å gjøre.Justisministerposten har jo ikke vært en slik problempost før FrP fikk den, hverken med borgerlige eller sosialistiske regjeringer, og det har ikke skjedd noen større endringer som skulle gjøre den værre de siste årene så vidt jeg vet.

Depertementene skifter og endrer seg hele tiden. Noen legges ned og nye kommer til. Det er endringer på direktoratene og, som er underlagt depertementene. En ministerpost er en stor jobb.

 

Media har vel også en finger med i spillet her. Ifølge en medieundersøkelse, stemmer ca 70 % av norske journalister på SV, R og MDG. Med andre ord liker de nok ikke Frp noe særlig.

Lenke til kommentar

Nå er det vel relativt stor enighet om at Wara var ganske godt egnet, problemet er samboeren hans. For alle de andre er jeg enig i at personlig egnethet har noe med saken å gjøre.

 

enig i den. Per Mikkel Wara var en ok person, som uheldigvis ble rammet av uforutsette hendelser.

Lenke til kommentar

Det er nok den manglande rolleforståelsen som er største problemet som justisminister.

Når ein har denne posisjonen så er det særleg viktig å opptre korrekt og sjølvsagt holde seg på rett side av lover og reglar.

Sjølv små regelbrudd som teknisk sett ikkje er ulovlege, som å krysse gata på raud mann bør ein sjølvsagt unngå når ein er justisminister.

 

Problemet som har vært med denne regjeringa er i all hovedsak at dei som har blitt utpeikt som justisminister (kanskje med unntak av Wara) ikkje har klart å skille mellom det å være statsråd i regjeringa, og det å være partipolitiker og/eller privatperson.

 

Enkelte meiningar er enkelt og greit ikkje mulig å kombinere med rolla som statsråd. Når ein er statsråd er ein representant for regjeringa (også på fritida) så då må ein legge tilsides meiningar som ein har privat eller som partipolitkar når dette ikkje samsvarer med regjeringa sine synspunkt.

Lenke til kommentar

Det er nødvedigvis ikke negativt å være partiet med "flest kriminelle" (ikke misforstå)

 

det viser jo egentlig at terskelen er lavere for vanlige personer (på godt & vondt) å komme inn i politikken hos partiet, enn det tradisjonelle broiler-systemet og at du må kjenne noen, nettverk, sosial tilhørighet, osv.

 

"Skandaler" er selvsagt en belastning mens det står på, men jeg har sansen for at alle slipper til allikevel. (selv om jeg ikke stemmer på partiet sjøl)

Lenke til kommentar

Det er nødvedigvis ikke negativt å være partiet med "flest kriminelle" (ikke misforstå)

 

det viser jo egentlig at terskelen er lavere for vanlige personer (på godt & vondt) å komme inn i politikken hos partiet, enn det tradisjonelle broiler-systemet og at du må kjenne noen, nettverk, sosial tilhørighet, osv.

 

"Skandaler" er selvsagt en belastning mens det står på, men jeg har sansen for at alle slipper til allikevel. (selv om jeg ikke stemmer på partiet sjøl)

De er mer kriminelle enn befolkningen for øvrig -- og mer kriminelle enn asylsøkere.

 

Men ja -- det er sikkert greit med et parti med lav moralsk standard, for mennesker med betydelig dårligere etikk enn folk flest.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...