Redaksjonen. Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Kan dronetaxier bane vei for fremtidens transportsystem? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Fordelen med helikoptere er vertikal løft, men de er lite energieffektive Ulempen med fly er horisontal letting og landing, men de flyr energieffektivt Med andre ord bør passasjerdronene kunne utnytte begge deler. Helikopterdesign for vertikale løft og landinger, samt vridning av propeller og bruk av vinger for horisontal flyvning. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Jeg har tro på droner. Jeg tror det er fremtiden. Bedre fremkommelighet og høyere sikkerhet. Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 låt folk jobbe mere fra lokale kontor, nære hjmmert, eller hjemifra i større utstrekknig. I mange fall er det ikke nødvendig att frakte seg selv in på kontoret hver morgen. Dette kan løses med befintlig teknik som koster noen 100-lapper, som finns nå. Det enda som mangler en viljen. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Fordelen med helikoptere er vertikal løft, men de er lite energieffektive Ulempen med fly er horisontal letting og landing, men de flyr energieffektivt Med andre ord bør passasjerdronene kunne utnytte begge deler. Helikopterdesign for vertikale løft og landinger, samt vridning av propeller og bruk av vinger for horisontal flyvning. Ulempen med å fokusere kun på effektivitet er jo sikkerhet. Det er mer komplisert, med flere bevegelige deler å få til akkurat dette. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Er det ikke fare for at det blir "overbefolket" oppe i luften? Hvordan vil det se ut når en sverm av flyvende farkoster skal suse over byen? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Er det ikke fare for at det blir "overbefolket" oppe i luften? Hvordan vil det se ut når en sverm av flyvende farkoster skal suse over byen? Man har en ekstra akse å leke seg i. Fremfor å utvide i én akse på veiene, så har man to i luften når man allerede bruker en av aksene i flyretningen. Det skal mye til for å "overbelaste" lufta med transport. Hvordan dette kan bli seendes ut finnes det jo mange muligheter for. Trur neppe man tillater mye trafikk over byer med lav høyde. Da blir det nok heller "korridorer" som man flyr opp og ned i på egnede plasser. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Er det ikke fare for at det blir "overbefolket" oppe i luften? Hvordan vil det se ut når en sverm av flyvende farkoster skal suse over byen? Hvis vi antar at på bakken er 50% vei og 50% bygninger/hindringer for eksempel i en by, og at lufta har 1000 tilgjengelige flyhøyder over alt, så har lufta en teoretisk transportkapasitet på 2000 ganger det vi har på bakken. Det burde holde i lange baner. Problemet blir som vanlig å få nok landingsplasser i sentrumsområdene. På samme måte som båttrafikk er begrenset av antall meter kai (1D) og ikke arealet av sjøen utenfor (2D). Noe som forsåvidt også er noe av poenget med strandsoneloven. Vi har mer enn nok areal å bygge hytter på, men er langt mer begrenset på kystlinjelengde. I hvert fall i de mest befolkede områdene i indre Oslofjord. Endret 29. mars 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Man skal aldri si aldri, men vær, vind, høyspentkabler, bygninger, tunge batterier for liten payload, rekkevidde, trafikktetthet, folks skepsis når der ikke er en pilot med, og mengden ulykker som uvegerlig vil komme når/hvis dette ble utbredt, er alle ting som taler mot at det blir det. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Jøss, det var en lang liste over fobier og fryktantagelser der. Tror du virkelig ikke at høyspentlinjer blir flyforbudssoner? og at slike forbudssoner programmeres inn i dronene på minst like avansert måte som i dag? Og at ikke dronene selv neker å la deg forsøke å fly over Atlanteren når rekkevidden er langt kortere? Og at ikke bygninger også blir flyforbudssoner? Jeg tror ærlig talt dette hadde blitt totalt uakseptabelt om man måtte hatt med seg pilot med alt av menneskelige feil det statistisk fører med seg. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Man har en ekstra akse å leke seg i. Fremfor å utvide i én akse på veiene, så har man to i luften når man allerede bruker en av aksene i flyretningen. Det skal mye til for å "overbelaste" lufta med transport. Hvis vi antar at på bakken er 50% vei og 50% bygninger/hindringer for eksempel i en by, og at lufta har 1000 tilgjengelige flyhøyder over alt, så har lufta en teoretisk transportkapasitet på 2000 ganger det vi har på bakken. Det burde holde i lange baner. Problemet blir som vanlig å få nok landingsplasser i sentrumsområdene. Men ønsker man virkelig at himmelen skal være dekket av flyvende ting? En ting er at det sikkert er plass, men det vil jo ødelegge for sikten oppover, for eksempel. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Jeg svarte bare på kapasitetsspørsmålet. Om det er ønskelig er noe helt annet. Jeg vil ikke være komfortabel med ørten bråkete farkoster summene over hodet på meg dagen lang, inkluert når jeg skal hvile, nyte naturen etc. Jeg antar det blir sterkt begrenset på et eller annet vis, omtrent som scooterløyper. Kun fritt frem for nødetater og sånt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Men ønsker man virkelig at himmelen skal være dekket av flyvende ting? En ting er at det sikkert er plass, men det vil jo ødelegge for sikten oppover, for eksempel. Sikten? Hva mener du? Ta en bil, og stå ved siden av den. gå så 100 meter bakover og se på samme bilen. Den blir jo ikke akkurat "forstyrrende" i den retningen du ser? Trur ikke sikten vil være problemet her, den ligger nok mer på lyd forurensning. Endret 29. mars 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Droner blir nok først tatt i bruk på utstrakt vis i USA. Hvis det er et fremskritt, på den måten at USA får en økonomisk gevinst og dermed en konkurransefordel, kommer det etterhvert også i Europa. Det vil da tvinge seg frem. Men noen av de dronene man kan se på YouTube eller lese om på nett er kanskje en type "jippoer". Så dette er kanskje noe som ligger lenger frem i tid enn det jeg tror. Er det noen som vet om det er mulig å frakte mennesker med dagens droner? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Det er null problem å lage et multikopter som kan frakte folk. Det kan til og med gjøres ganske sikkert, men tror aldri det vil være like sikkert som konvensjonelt helikopter fordi multikopter ikke kan autorotere effektivt. Mulig de må inn med fallskjerm eller noe sånt, men det er fortsatt uten kontroll, og farlig for ungene som får den i huet.Droner er effektive fordi de slipper å ha med folk for å gjøre jobben. Endret 29. mars 2019 av Lynxman Lenke til kommentar
ulrikX Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Det største hinderet for å ta i bruk dronetaxier, er den lyd og støy de vi skape. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Droner vil nok ikke fly særlig høyere enn et par hundre meter fordi det krever store mengder energi å løfte payload rett opp med små propeller, uten mulighet for å få tilbake energien ved autorotasjon eller i form av distanse fløyet. Droner med vinger og VTOL vil rent teknisk være bedre, men introduserer mulighet for stall og andre ting, som går dårlig sammen med lav høyde og et urbant høyhusmiljø. Jeg har mer tro på at den ordinære helikopter og flytrafikken vil automatiseres i løpet av de neste 20 årene. Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Første ordene er jo en løgn. Folk flest ønsker ikke å bo i byen. Folk ønsker å bo et sted der de kan få jobb. Bedriftene tvinger folk til å bo i byer. Sånn ellers så er droner ikke løsningen p noe som helst. De støyer, tar plass og vil med jevne mellomrom falle ut av himmelen og føre til store skader på bakkenivå. Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Droner blir nok først tatt i bruk på utstrakt vis i USA. Hvis det er et fremskritt, på den måten at USA får en økonomisk gevinst og dermed en konkurransefordel, kommer det etterhvert også i Europa. Det vil da tvinge seg frem. Men noen av de dronene man kan se på YouTube eller lese om på nett er kanskje en type "jippoer". Så dette er kanskje noe som ligger lenger frem i tid enn det jeg tror. Er det noen som vet om det er mulig å frakte mennesker med dagens droner? Vi har fraktet mennesker i droner i flere tiår, men da under navnet helikopter. Så hvis du lurer på hvordan himmelen ser ut med droner så er det sånn himmelen ser ut, og høres ut, som med helikopter. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Sikten? Hva mener du? Ta en bil, og stå ved siden av den. gå så 100 meter bakover og se på samme bilen. Den blir jo ikke akkurat "forstyrrende" i den retningen du ser? Trur ikke sikten vil være problemet her, den ligger nok mer på lyd forurensning. Det er litt annerledes når luften er fylt opp av flyvende dingser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå