Gå til innhold

– Feil på programvare var årsak til Ethiopian-styrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen vil vel hevde at det er en feil med flyets konstruksjon som gjør at det steiler så lett, og at antisteile-systemet bare var et dårlig forsøk på å hindre konsekvensen av konstruksjonsfeilen. Ikke mitt fagområde dette...

 

For store og tunge motorer montert for langt fram (for ikke å "subbe bakken", som de ville ha gjort om de hang under vingen) leste jeg et sted. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flye steiler vel ikke "lett". Men det oppfører seg litt annerledes ved gitte hastigheter, enn foregående modell 737. Produsenten's viktigste prioritet var å lage flyet slik at pilotene ikke behøvde egen utsjekk/trening på det, som kunne ført til at flyselskapene ikke kjøpte det pga ekstra kostnader til trening. Så da la de inn en software som gjorde at flyet "latet" som det oppførte seg likt som forrige modell. De informerte ikke om dette heller, da det ville ført til det nevnte trengingsbehovet ville oppstått, fordi flyet hadde en annen software som pilotene må trenes i å bruke....

ProfittMAXimerings prosjektet falt imidlertid i fisk, ser det ut til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Historien om MAX viser hvor galt det kan bli når man kutter hjørner på nesten alle fronter.

1. 320 Neo tok markedet med storm og Boeing hastet i vei med sitt mottiltak MAX.

2. Der man egentlig burde designet et nytt narrow body fly, hastet man ivei med det gamle og hang på en ny langt tyngre motor, som skapte CG problemer.

3. En rask fiks, litt software knyttet opp til EN AoA sensor, skulle hindre stall gjennom direkte inngripen på høyderoret.

4. Man solgte inn MAX som nærmest lik gamle versjonen, bare med nye motore for å fjerne store kostnader i trening av piloter. Forskjellen i MCAS systemet var knapt nevnt noe sted.

5. FAA ledelsen i sin iver etter effektivitet, overlot sertifisering mer eller mindre til Boeing selv.

Hva gjør man så når ulykken først er ute?

Ja, det er nærmest enda verre. DA er det advokatene som styrer showet. Innrøm ingenting, ingenting var galt. For all del iikke gjør noe som kan tolkes som innrømmelse av feil på maskinen.

Vel, det har slått tilbake. Boeing har fått ødelagt ryktet sitt for lang, lang tid. I tillegg kommer rettsaker både fra etterlatte og flyselskapene til å blø for selskapet.

Hoder kommer til å rulle også i FAA. Denne saken viser at et FAA nærmest som en avdeling i Boeing er på ville veier....

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Samme som på 70 tallet når 737 datt ned hver måned fordi boing nølte med å fikse problemet med roret. Klassisk BOING.

 

Om det ikkje er airbus tar eg bussen!

 

 

Kan du være litt mer spesifikk? 

 

Nøyaktig hvor mange 737 falt ned i perioden 1970 - 1979?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...