Sturle S Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Havnivået stiger jevnt og trutt med 3 millimeter i året slik det har gjort i de 50 årene man har målt det nøyaktig. Det er INGENTING som tyder på at havnivået stiger fortere pga CO2-utslipp!Havet har aldri stige "jamt og trutt". Tvert imot. Somme år stig det fort, andre år går det ned. Det er avhengig av kvar det regnar, kor mykje det regnar, snø vs smelting osb. Alt der der varierer frå år til år. I tillegg er det store geografiske skilnader. Her kjem ikkje havet til å stige mykje. Når innlandsisen på Grønland smeltar, er det ei stor masse som vert redusert. Denne trekkjer mykje på havet, og når massa smeltar gg renn vekk, vert den tiltrekningskrafta redusert. Isolert fører det til ein nedgang i havnivået langs norskekysten, og ei tilsvarande stigning i det sørlege Stillehavet. Dersom all innlandsisen på Grønland smeltar, vil havnivået rundt Grønland synke med 35-40 meter Då reknar eg ikkje med landheving som fylgje av redusert masse og effektar av at den geografiske nordpolen vil flytte på seg når jordas massesentrum flyttar seg. Havet stig pga CO2-utslepp av to grunnar. Den eine er at vatn utvidar seg når det vert varmare. Den effekta vert delvis kompensert av auka fordamping, som i sin tur fører til meir nedbør over land i område der vatnet går ned i store underjordiske innlandshav, som Australia. Den andre effekta er smelting av isbrear både i Himalaya, på Grønland og i Antarktis. Det gjev direkte havnivåstigning. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > kan vi bidra ved å være et foregangsland, Beklager, men du har en naiv oppfatning om hvor stor innflytelse Norge har i verden. Fint om du ikke bare klipper ut noen få ord av det jeg skriver. Igjen har du en ekstremt smal fokus, mens jeg snakker om et større bilde som du ikke gidder å forholde deg til. Det blir meningsløst å skrive noe til deg når du skal tolke alt ekstremt snevert og ikke tenker på helheten. 3 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > kan vi bidra ved å være et foregangsland, Beklager, men du har en naiv oppfatning om hvor stor innflytelse Norge har i verden. Fint om du ikke bare klipper ut noen få ord av det jeg skriver. Igjen har du en ekstremt smal fokus, mens jeg snakker om et større bilde som du ikke gidder å forholde deg til. Det blir meningsløst å skrive noe til deg når du skal tolke alt ekstremt snevert og ikke tenker på helheten. Jo, jeg tenker på helheten, men jeg ser at du omhyggelig klippet vekk resten av innlegget mitt. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > ingen andre merkar noko til om eg betaler skatt eller ikkje Det er helt korrekt, inntektsskatten har minimal betydning for stasbudsjettet. Den er der ene og alene av fordelingshensyn (det vil si misunnelse). Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Jo, jeg tenker på helheten, men jeg ser at du omhyggelig klippet vekk resten av innlegget mitt. Du tenker ikke på helheten, noe jeg har vist allerede. Resten av innlegget ditt inneholdt ingenting som er relevant for denne saken, så nå troller du bare. 2 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > Resten av innlegget ditt inneholdt ingenting som er relevant Interessant at du mener at dine egne hersketeknikker ikke er interessant. Men det forbauser meg ikke. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > nå troller du bare Tja, det var du som viste en usunn interesse for skrittet til motparten, men deg om det. Vi har alle våre interesser. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Moderatorer: kan dere rydde litt i tråden her og slette mesteparten av de helt ubrukelige postenen til Per Magnus? Rapportert men ser ikke ut som dere er våkne. Forøvrig; dette er ikke sensur, men fordi vi forventer en viss standard på det som diskuteres her. Hva du TROR er irrelevant i møte med vitenskapen. Tro kan du gjøre i kirka, og om du mener at det er menneskene som forholder seg til vitenskapen som er problemet her kan du ta deg en bolle. Gidder forresten ikke svare pølsevevet ditt PM før du legger til noen kilder for dine påstander eller noe som faktisk bidrar til fornuftig debatt her. Endret 29. mars 2019 av The Very End 2 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > Gidder forresten ikke svare pølsevevet ditt PM før du legger til noen kilder for dine påstander eller noe som faktisk bidrar til fornuftig debatt her. Da har du tydeligvis ikke sjekket lenkene jeg har vist til. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 > Moderatorer: kan dere rydde litt i tråden her og slette mesteparten av de helt ubrukelige postenen til Per Magnus? Du er i godt selskap; det er mange kjente mennesker som har den innstillingen at folk som mener noe annet enn det de gjør har verdiløse meninger og ikke skal ha rett til å uttale seg. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 31. mars 2019 Del Skrevet 31. mars 2019 Det er en rekke ting man kan påvirke som en liten nasjon i form av å finne gode løsninger på ulike problem og nivå som andre ser nytten av å jobbe mot. Vi nevner i fleng? Mitt inntrykk er at dette er typisk norsk naivitet, der norske meningsbærende politikere reiser verden over, produserer store mengder varm CO2, men når alt er sagt og gjort, er alt for mye sagt og ingenting gjort. Det finnes utrolig nok fortsatt folk som tror at Norge har reell politisk innflytelse, det til tross for den politiske konflikten vi hadde med Kina, og endringene EU pålegger oss med tilbakevirkende kraft (eksempelvis eierskap av kraftressurser). Det at vi får lov til å betale milliarder av kroner, er overhode ikke det samme som at vi har reell innflytelse, og det er dårlig med transparans i land som Kina, en stor mottaker av CO2-kvotepenger. De som forsket frem blå LED, forbedrede motorer og turbiner, ny kraftelektronikk og batteriteknologi har gjort mer enn disse menneskene har gjort tilsammen i sine liv. Vi hadde hatt vesentlig anderledes situasjon idag om disse pengene hadde vært pløyet inn i forskning og utvikling istedet for endeløse flybilletter for pratmakere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå