Sakalav Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Vel, jeg skal nå sette opp en server og det er jo for så vidt greit nok. Jeg skal nå forsøke å forklare oppsettet i nettverket så godt jeg kan. Vi er 4 naboer som skal kobles opp mot denne serveren, og serveren skal være tilkoblet internett via adsl. Kluet er at det er bare min husstand som skal ha tilgang til internett via serveren. Hvordan i all verden skal jeg klare dette? Må jeg ha en firewall mellom adsl modemet og serveren for blokkering av IP addresser? Eller er det noen annen måte dette kan løses enkelt på? Lenke til kommentar
rwu Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 enkleste er vel å sette et ekstra nettverkskort i serveren, og lage et eget nabo-nettverk (dere trenger en ekstra hub eller switch)... bare pass på å bruke en annen ip-range i det nye nettverket... Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Kjøp en DSL router som deler ut nett-tilgangen. Da kan du (avhengig av routeren) bestemme hvilke IP'er som får tilgang til internett. Edit: Jeg har også hørt om software routere som du f.eks. kan kjøre fra serveren din. Men jeg har ikke noen link, og jeg husker ikke navnet på et slikt prog. Men prøv å søk på "software router" på nettet f.eks. Endret 22. desember 2003 av IIIvolt Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 jeg må si meg enig med rwu der sleng et nettverks kort til i server (kr 80) og koble dette rett i modem ... lykke til og god jul Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Det enkleste er uten tvil ICS (internet connection sharing). Da blir serveren også DHCP-server og det er meget bra. Hvis det er PPPoE den bruker (som telenor adsl gjør) anbefaler jeg deg at du laster ned RasPPPoE fra http://www.raspppoe.com Installer den etter bruksanvisningen og merk av for sharing. Lenke til kommentar
rwu Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) hvis du kjører et serveros(win nt/2000/2003,linux) er sw-routing det beste alternativet... et bedre alternativ til ICS: på windows servere er dette utrolig enkelt.. installer "routing and remote access", dhcp-server og dns-server fra windows-plata... 10 minutter op oppsettet, og du har en fullverdig router/nettverksserver... Endret 22. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Jeg så ikke at du ikke skulle dele internett med naboene. da må du evt installere NAT, elns. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Det enkleste er, som tidligere sagt, 2 nettverkskort i din maskin, hvorav 1 er koblet til DSL og det andre i hub/switch til nabonettet. Da trenger du ikke skaffe noe som helst ekstra saker. Sett opp private IPer på nabonettet feks 192.168.0.X (der X er forskjellig for alle naboene) så setter du det kortet som er koblet til DSL til motta automatisk IP. Det var det. Nå har du internett på 1 maskin og nett mellom naboene. Det blir ikke enklere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå