Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av nettverk men ikke internett

Anbefalte innlegg

Vel, jeg skal nå sette opp en server og det er jo for så vidt greit nok. Jeg skal nå forsøke å forklare oppsettet i nettverket så godt jeg kan.

Vi er 4 naboer som skal kobles opp mot denne serveren, og serveren skal være tilkoblet internett via adsl. Kluet er at det er bare min husstand som skal ha tilgang til internett via serveren. Hvordan i all verden skal jeg klare dette? Må jeg ha en firewall mellom adsl modemet og serveren for blokkering av IP addresser? Eller er det noen annen måte dette kan løses enkelt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en DSL router som deler ut nett-tilgangen. Da kan du (avhengig av routeren) bestemme hvilke IP'er som får tilgang til internett.

Edit: Jeg har også hørt om software routere som du f.eks. kan kjøre fra serveren din. Men jeg har ikke noen link, og jeg husker ikke navnet på et slikt prog. Men prøv å søk på "software router" på nettet f.eks.

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

hvis du kjører et serveros(win nt/2000/2003,linux) er sw-routing det beste alternativet...

et bedre alternativ til ICS:

på windows servere er dette utrolig enkelt.. installer "routing and remote access", dhcp-server og dns-server fra windows-plata... 10 minutter op oppsettet, og du har en fullverdig router/nettverksserver...

Endret av rwu
Lenke til kommentar

Det enkleste er, som tidligere sagt, 2 nettverkskort i din maskin, hvorav 1 er koblet til DSL og det andre i hub/switch til nabonettet. Da trenger du ikke skaffe noe som helst ekstra saker. Sett opp private IPer på nabonettet feks 192.168.0.X (der X er forskjellig for alle naboene) så setter du det kortet som er koblet til DSL til motta automatisk IP. Det var det. Nå har du internett på 1 maskin og nett mellom naboene. Det blir ikke enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...