Gå til innhold

Nå vil Kina gi hydrogenbilen samme boost som de har gitt elbilen


Anbefalte innlegg

 

BaneNor har testet ut Mirai, og de ansatte rapporterte om rundt 25 mil rekkevidde på vinteren. Kommer 5 stk samtidig inn på en fyllestasjon med en pumpe for å fylle Hydrogen så bruker sistemann over en time på fyllingen pga at det må opparbeides nok trykk for å få hydrogenet over på tanken.

Vet ikke hva som har skjedd i den testen til BaneNor, men den stemmer jo svært dårlig med andre "tester" og tilbakemelding fra eiere. Mirai er uansett ikke en hydrogenbil med spesielt imponerende rekkevidde.
Mirai har nest høgast rekkjevidde av alle hydrogenbilar det er mogeleg å kjøpe. I alle fall i Europa. Då reknar eg med den nye frå Mercedes som berre er tilgjengeleg for leasing.

 

Det som er sikkert er at en hydrogenbil kan få spillvarme fra motoren, og derfor vil den ikke få samme tapet til oppvarming som en elbil.

Elbilar og hydrogenbilar produserer nøyaktig lite mykje spillvarme frå motoren. Hydrogenbilar har litt meir spillvarme frå elektronikken, sidan spenninga frå brenselcella vert konvertert opp til batteri- og driftsspenning. Den prosessen har litt ekstra tap, som vert omgjort til varme. I tillegg produserer brenselcella varme, men eg er usikker på kor mykje av den varmen som kan brukast til oppvarming av kupeen når det er kaldt. Bilen bes store mengder luft gjennom brenselcella når ho er i drift, og på kalde dagar må lufta forvarmast for at ikkje det produserte vatnet skal fryse og skade membranen. Kan hende ineffektiv varmeveksling er grunnen til den låge rekkjevidda om vinteren. Det er ikkje eit veldig enkelt problem å løyse. Den utgåande lufta er fuktig, og du vil helst unngå rim og is i varmevekslaren.

 

Nye stasjoner har ikke den problematikken du nevner angående fylling. 

 

Eg pleier å fylgje med på https://h2.live/ og ser der at minst 10% av hydrogentasjonane i Europa til eikvar tid er nede. Den vanlegaste grunnen er manglande trykk på 700 bar. Nett no er til dømes 2 av 9 stasjonar i Danmark nede med det problemet. Det same gjeld Uno-X-stasjonen på Kjørbo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla Semi skal være her i år dem. Ekstremt lite nyheter om dem i det siste, noe som jo er veldig uvanlig med twitter kongen.

Nei, det er ikke så uvanlig. Dessuten har de jo faktisk reelle eksemplarer som kjører rundt i det daglige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla Semi skal være her i år dem. Ekstremt lite nyheter om dem i det siste, noe som jo er veldig uvanlig med twitter kongen.

Nei, det er ikke så uvanlig. Dessuten har de jo faktisk reelle eksemplarer som kjører rundt i det daglige.

Dei fyrste er allereie levert til kundar: http://autounderstand.com/2019/03/24/first-tesla-semi-truck-gets-delivered-unboxing-video/

:p

 

Spøk til side – det kjem stadig nye videoar av prototypane som køyrer rundt på vanlege vegar. Som denne: https://electrek.co/2019/02/21/watch-tesla-semi-electric-truck-accelerate-ramp/

 

Elon Musk har vorte merkbart meir forsiktig med å skrive noko som helst om produksjonsplanar på Twitter. Planane for Model Y kom ikkje via Twitter. Eg tippar dei fyrste kundane får Tesla Semi i 2019, nokre fleire i 2020 og at produksjonen kjem skkkeleg i gang i 4. kvartal 2020 eller våren 2021. No har Tesla meir enn nok med Model 3, Model Y og ny fabrikk i Kina, og dei må skalere opp batteriproduksjonen.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, det var faktisk en kul liten detalj. Morsomt. :) 

 

Spøk til side – det kjem stadig nye videoar av prototypane som køyrer rundt på vanlege vegar. Som denne: https://electrek.co/...ccelerate-ramp/

 

Ja, jeg vet at det finnes prototyper på veiene allerede. Men det er jo også litt av poenget jeg kommer med. Det burde det være, siden Tesla Semi skal være klar og masseproduseres fra i år allerede. 

 

Nikola står klar de nå, med å ha prototyper på veiene, men de venter på NEL's stasjoner. 

 

Det ble bekreftet nå nylig at de har sikret seg tomt for fabrikken deres, samtidig som de også skal lage ei Fuel Cell lab. 

https://nikolamotor.com/press

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg aldri uttalt. Nok en gang driver du med løgn.

Sturle har tidligere sagt at du flere ganger har linket til en rapport fra 2009 som har en graf som hevder at en batteribil med 500 km rekkevidde må veie ca. 4 tonn.

 

Det ble merkelig stille fra deg i tråden da han skrev dette.

 

 

 

Noe som ville vært høyst uvanlig å ikke ha, når dem skal levers kunder i år.

Så hva klager du over da? Du prøver å få det til å høres ut som Semi nærmest bare er en tegning på et tegnebrett nå.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikola står klar de nå, med å ha prototyper på veiene, men de venter på NEL's stasjoner.

Er dei avhengige av sitt eige proprietære stasjonsnettverk? Då står det verre til enn eg trudde. Det er over 20 hydrogenstasjonar i California og nesten 20 på austkysten. Dersom dei alltid må vere innan rekkjevidde for ein av sine eigne stasjonar, og ikkje kan fylle hydrogen andre stader, er dei enno mindre brukande enn eg trudde. Eg mistenkjer det er ei dårleg orsaking, og at dei slett ikkje har nokon fungerande prototypar som støvar ned.

 

Det ble bekreftet nå nylig at de har sikret seg tomt for fabrikken deres, samtidig som de også skal lage ei Fuel Cell lab. https://nikolamotor.com/press

Ei tomt kostar ikkje mykje. Dette er heilt normal oppførsel blant svindlarar. Dei må gje inntrykk av at det skjer noko, elles sluttar investorane å kaste pengar etter dei. Eg ser at dei ikkje har tenkt å byggje noko på tomta før til neste år. Det er litt som ein ponzi der investorane får fyldige rapportar om or mykje pengane har kasta av seg, i von om at fleire investerer og ingen tek ut pengane.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dei avhengige av sitt eige proprietære stasjonsnettverk? Då står det verre til enn eg trudde. Det er over 20 hydrogenstasjonar i California og nesten 20 på austkysten. Dersom dei alltid må vere innan rekkjevidde for ein av sine eigne stasjonar, og ikkje kan fylle hydrogen andre stader, er dei enno mindre brukande enn eg trudde. Eg mistenkjer det er ei dårleg orsaking, og at dei slett ikkje har nokon fungerande prototypar som støvar ned.

Nei, de er ikke avhengig av den, men de har hele tiden planlagt å ha de første prototypene på veien klare til den tiden. Hvorfor det er et problem aner jeg ikke for det store og det hele? Er jo en grunn til at NEL fikk ordre om å bygge to spesifikke stasjoner først. Det er jo til den første ruta de skal ha og teste. 

 

Hydrogen Council med flere samarbeidspartnere sørger for at man får en standard innenfor påfylling av hydrogen - nettopp for å gjøre det slik at man ikke blir avhengig av en eller annen leverandør slik vi så i starten av elbil boomen. Det er en uting. 

 

Ei tomt kostar ikkje mykje. Dette er heilt normal oppførsel blant svindlarar. Dei må gje inntrykk av at det skjer noko, elles sluttar investorane å kaste pengar etter dei. Eg ser at dei ikkje har tenkt å byggje noko på tomta før til neste år. Det er litt som ein ponzi der investorane får fyldige rapportar om or mykje pengane har kasta av seg, i von om at fleire investerer og ingen tek ut pengane.

 

Samtidig så inviterer dem de man prøver å svindle til et digert arrangement nå om under ei måned. Høres ut som det totale motsatte oppskriften av hva man burde gjøre, om man er vaporware. Særlig det å ikke ta penger for reservasjoner. Det er jo den største flausen av dem alle om formålet er å svindle. Hva tenkte de på? 

 

Det Amerikanske militæret som tester utstyret til Nikola er også med på svindelen - selvsagt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mirai er ikke den hydrogenbilen med best rekkevidde som selges i dag. Det er Hyundai Nexo med 666 km. Honda Clarity har også rekkevidde på høyde med Nexo og trolig bedre i høy hastighet, men den ble kun solgt som konseptbil i begrenset antall.

 

Så kommer det hydrogenbiler med rekkevidde som er betydelig bedre enn dette.

 

California har nå i alle fall 39 stasjoner, ikke 20 som det ble feilaktig nevnt her. Det er allerede planlagt ytterligere 29 til. Nikola sine stasjoner kommer utenom dette så vidt jeg vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig driver du med feilinformasjon Sturle S.

Artikkelen din fra Kina er fra 2017. Kanskje på tide å oppdatere deg? Nyere uttalelser og konkrete vedtekter bekrefter det jeg sa vedrørende bortfall av subsidier på elektriske personbiler.

No er det din tur til å dokumentere. Avgiftsomlegginga har vore planlagd i lang tid. Sjølv ikkje Kina endrar føresetnadane over natta.

 

Salet av elbilar i Kina i februar 2019 auka 58% frå februar 2018. Det er akkurat som venta. Vil det seie at salet av elbilar i Kina aukar som før utan nokon form for støtteordningar? Er overgangen til elbilar i Kina no sjølvdriven?

 

Du må innsjå at noko av propagandaen du les på olje- og hydrogenforum er direkte løgnaktig og misvisande. Omlegging frå direkte pengestøtte frå staten til salskvotar er ikkje det same som fjerning av alle støtteordningar.

 

 

Du har tidlegare komme med gamle prognoser som seier at Opel Ampera-E må vege fire tonn og Model 3 endå meir.

Det har jeg aldri uttalt. Nok en gang driver du med løgn.

 

2,5 tonn var det. Her har du ei lenkje til eit av mange slike innlegg. Opel Ampera-E har offisiell rekkjevidde 520 km og veg 1624 kg. Di "prognose" bomma med eit tonn: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1830374&p=24677958 Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mirai er ikke den hydrogenbilen med best rekkevidde som selges i dag. Det er Hyundai Nexo med 666 km. Honda Clarity har også rekkevidde på høyde med Nexo og trolig bedre i høy hastighet, men den ble kun solgt som konseptbil i begrenset antall.

Nest best rekkjevidde. Dersom vi reknar med konseptbilar finst det elbilar òg med over 1000 km rekkjevidde. Til og med bussar. Eg held meg til produksjonsbilar av opplagte grunnar.

 

California har nå i alle fall 39 stasjoner, ikke 20 som det ble feilaktig nevnt her.

Kvar er det nemnt 20? Eg skreiv over 20. 39 er over 20. Poenget er at sjølv 20 skulle halde til at Nikola Motors kunne testa bilane sine på vanleg veg, dersom dei kunne fylle på desse stasjonane.

 

Tesla Semi er lagd for å bruke Megacharger, men det nettverket er ikkje bygd. I staden ladar dei på vanlege superladarar ved hjelp av eit adapter. Eg vil tru at det skulle vere mogleg å lage eit adapter slik at Nikola One kunne brukt vanlege hydrogenstasjonar, so manglande proprietært stasjonsnettverk høyrest ut som ei dårleg orsaking for kvifor dei sokalla prototypane ikkje er ute på vegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nest best rekkjevidde. Dersom vi reknar med konseptbilar finst det elbilar òg med over 1000 km rekkjevidde. Til og med bussar. Eg held meg til produksjonsbilar av opplagte grunnar.

Hehe, du mener når det passer deg? :D 

 

Var ikke lange tiden siden du viste konsept-bussen som et motspill til ei hydrogenbuss som allerede er ute i trafikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg pleier å fylgje med på https://h2.live/ og ser der at minst 10% av hydrogentasjonane i Europa til eikvar tid er nede. Den vanlegaste grunnen er manglande trykk på 700 bar. Nett no er til dømes 2 av 9 stasjonar i Danmark nede med det problemet. Det same gjeld Uno-X-stasjonen på Kjørbo.

Og allikevel så driver du og forteller i mange debatter at det legges ned stasjoner i Tyskland og antallet går nedover. Mens siden du følger med på viser det motsatte...... Det vil være 100 stasjoner i Tyskland i utgangen av 2019. 

 

Nexo har best rekkevidde av de som selges nå og ikke Mirai. Du skriver over 20 stasjoner når det faktisk var 39 stasjoner i januar? Hvorfor driver du dette spillet hvor du regel rett vrir på ting og ikke forholder deg til fakta?

 

Dokumentasjon på hva kinesiske myndighetene har uttalt og vedtatt kan du finne selv om du faktisk er seriøst interessert i å vite fakta, men det tviler jeg på med tanke med dine stadige feilinformeringer og manipulering av fakta. Ser ingen grunn til å kaste mer tid vekk på den type useriøs debatt.

Endret av gamlefar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samtidig så inviterer dem de man prøver å svindle til et digert arrangement nå om under ei måned. Høres ut som det totale motsatte oppskriften av hva man burde gjøre, om man er vaporware. Særlig det å ikke ta penger for reservasjoner. Det er jo den største flausen av dem alle om formålet er å svindle. Hva tenkte de på?

Dei har nok rekna på kva straff dei får. Om dei berre svindlar investorar og "går konkurs", er det sjeldan straff. Om dei lovar å levere noko, og ikkje leverer, er det verre. Store arrangement er forresten typisk for slik investeringssvindel. Det skal sjå stort og flott ut. Kulisser er billige.

 

Dei hadde eit tilsvarande arrangement i 2016. Då skulle dei òg syne fram ein "fungerande prototyp". Dei fekk jo lurt til seg millionar av dollar på den teaterframsyninga.

 

Du er for lettlurt.

 

Det Amerikanske militæret som tester utstyret til Nikola er også med på svindelen - selvsagt.

Det amerikanske militæret har ikkje testa ein einaste semitrailer frå Nikola Motors.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei har nok rekna på kva straff dei får. Om dei berre svindlar investorar og "går konkurs", er det sjeldan straff. Om dei lovar å levere noko, og ikkje leverer, er det verre. Store arrangement er forresten typisk for slik investeringssvindel. Det skal sjå stort og flott ut. Kulisser er billige.

 

Dei hadde eit tilsvarande arrangement i 2016. Då skulle dei òg syne fram ein "fungerande prototyp". Dei fekk jo lurt til seg millionar av dollar på den teaterframsyninga.

Du svarer ikke til påståandene mine. Hvis formålet er å svindle, hvorfor avslutte svindelen nå såpass tidlig med å invitere til et stort arrangement hvor de skal ha fungerende kjøretøy? Har dem ikke fungerende kjøretøy, så har det jo vært svindel - men hvorfor avslutte svindelen nå? Hvorfor ikke fortsette så lenge man kan, før man blir tatt? Jeg har aldri noen sinne hørt om svindlere som setter en dato på sitt eget opplegg. 

 

De hadde en prototype i 2016. Den var synlig for alle som så den. 

 

Det amerikanske militæret har ikkje testa ein einaste semitrailer frå Nikola Motors. 

 

Nevnte jeg at det amerikanske militæret testet semitrailere? Jeg nevnte "utstyr". Mer spesifikt så er det snakk om disse. NZT og Reckless. Nikola har føtter innenfor både rene batteri elektriske kjøretøy og hydrogen-elektriske kjøretøy. 

 

De har man rullende prototyper på, og de fungerer som bare det de - samt militæret tester dem nå. 

 

Merkelig form for svindel - det å svindle med kun deler av selskapet? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du svarer ikke til påståandene mine. Hvis formålet er å svindle, hvorfor avslutte svindelen nå såpass tidlig med å invitere til et stort arrangement hvor de skal ha fungerende kjøretøy? Har dem ikke fungerende kjøretøy, så har det jo vært svindel - men hvorfor avslutte svindelen nå? Hvorfor ikke fortsette så lenge man kan, før man blir tatt? Jeg har aldri noen sinne hørt om svindlere som setter en dato på sitt eget opplegg.

Dei avsluttar ikkje svindelen no, akkurat som dei ikkje avslutta svindelen i 2016, då dei òg sa at dei skulle ha eit fungerande køyrety. Ingen fekk sjå bilen køyre for eiga maskin. Det var berre eit show for fansen med eit tomt skal av ein bil med litt fancy interiør..

 

 

De hadde en prototype i 2016. Den var synlig for alle som så den. 

Som sagt: Kulisser er billige.

 

 

 

Det amerikanske militæret har ikkje testa ein einaste semitrailer frå Nikola Motors. 

Nevnte jeg at det amerikanske militæret testet semitrailere? Jeg nevnte "utstyr". Mer spesifikt så er det snakk om disse. NZT og Reckless. Nikola har føtter innenfor både rene batteri elektriske kjøretøy og hydrogen-elektriske kjøretøy. 

:D

 

Jaudå, dei kan sikkert produsere køyrety som går på batteri. Det går nok ikkje so bra som dei hadde tenkt, sidan dei har lagt opp til denne hydrogensvindelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke hvorfor vanlige forbrukere, som de fleste i tråden her er, ønsker seg en ny ting å bli avhengig av som kan erstatte bensin/diesel?

Strøm «må» vi ha, det finnes hvertfall ingen praktisk løsning på hverdagen uten. Der er vi som forbrukere allerede avhengige.

Bensin/diesel er vi kun avhengige av for transport. Det er jo deilig å bli kvitt det unødvendige produktet.

 

Nå selges det elbiler til en folkeligpris, med en rekkevidde som kan brukes på kortere ferieturer uten ladestopp.

 

Neste generasjon elbil kommer til å være perfekt. Hvorfor er det motstand mot dette? Hydrogen taper på alle fronter mot den neste generasjon elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan så klart innstallere massive lagringstanker og ha relativt lav elektrolyseeffekt, men lagringskapasitet er ikke gratis. Og skal man lagre 6000 kg ved en parkeringsplass med 50 plasser, så trenger man da kanskje 12 plasser bare for tankene.

Da trenger man naturligvis ikke 50 parkeringsplasser. Bare 4-5 pumper. Netto sett tar det sannsynligvis mindre plass enn en 50 plassers stor hurtiglader. (De fleste annlegg blir naturligvis mindre)

 

 

For øvrig, det å lagre 6000 kg ekstremt flyktig, lettantennelig og eksplosiv gass bør ikke gjøres nær bebygde strøk!

Dette er ikke noe større problem enn å lagre bensin (Heller mindre. Bensindamnp synker, og er også eksplosiv når den blandes med luft). Hydrogen er lett, så så lenge lagringsløsningen har fri ventilsjon opp kan du ikke få ansamlinger av gass.

 

Jeg håper og tror at det ville være en inngjerdet sikkerhetssone. Og at det opparbeides sandvoller rundt anlegget, slik at eventuelle sjokkbølger kan deflekteres opp i luften.

Det er fullstendig overkill. Det er ikke eksplosiver som lagres. Det er en brennbar gass, og i likhet med andre brennbare gasser må den blandes med en oksydant før det kan bli eksplosivt. Det oppbevares ikke ferdig blandet med oksygen så å dra frem denne typen tiltak som reserveres oppbevaring av eksplosiver er bare å bedrive skremsler. Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke hvorfor vanlige forbrukere, som de fleste i tråden her er, ønsker seg en ny ting å bli avhengig av som kan erstatte bensin/diesel?

Det handler ikke om hva man vil så mye som hva man må. Bare det å komme dithen at privatbiler alene kan fullt ut utstyres med batterier kommer til å ta flere tiår, det er det ikke sikker at vi kan ta oss råd til å vente så lenge.

 

Skal man komme til karbonnøytral transport raskere må vi ha flere løsninger enn bare batterier.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...