Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nå vil Kina gi hydrogenbilen samme boost som de har gitt elbilen


Anbefalte innlegg

 

Fordi ingen av aktivitetane Nikola Motors driv med går med overskot. Ville det ikkje sjå dumt ut om alle selskapa utanom det som liksom skal lage hydrogenbilar går konk?

Hæ? Jeg spurte deg om dette: Hvis de skal svindle folk, hvorfor deler de ikke opp firmaet i flere underfirmaer? Dette var ikke akkurat et svar til spørsmålet.

 

Det at alle delene av firmaet heter noe med Nikola først, der de har gode muligheter for å tjene på Nikola Motorsports, og Nikola Energy - så er det ekstremt merkelig om de plutselig har dannet Nikola Motor Company kun for å svindle folk?

Nei, det er ikkje merkeleg. Eg får ikkje spørsmålet ditt til å gje meining. Dersom dei har ein haug delar av eit firma som alle ville gått konkurs på eigahand utan denne svindelen, ville det jo berre vore ein haug konkursbu og ein opplagt svindel. Dei må jo gje inntrykk av at dei har ein aktivitet pågåande.

 

 

Ja, den YouTube-videoen du posta her. Der han lyg om kvar einaste "faktaopplysning" han oppgjev. Dette er tydelegvis akseptert i USA under trumpen.

Det er ikke noe løgn i den videoen.
Du, eg ramsa opp nokre av løgnene han kom med det fyrste halve minuttet for nokre innlegg sidan. Du meinte kanskje å skrive at det ikkje var noko sant i den videoen?

 

Som sagt, illustrasjoner er ment for å illustrere. Så igjen, kan du komme med kilder på at han er en troverdig svindler?

Ein fungerande prototype er derimot meint å fungere, ikkje illustrere. Dersom du meiner dette var ein illustrasjon, er det dermed ikkje ein fungerande prototype. Ei kulisse er ein illustrasjon. Ergo er det ei kulisse eller ein modell, ikkje ein fungerande prototype.

 

Som sagt: Det kjem ikkje noko som er sant ut av det selskapet. Du skal vere ekstremt lettlurt for å gå på noko av det der.

 

Hvilken historie har han før dette, som tilsier at han lett er en svindler? Ingen? Ok.

Charles Ponzi hadde heller ingen slik historie, og trudde sjølv på sitt eige konsept i starten. Dei færraste svindlarar er fødde svindlarar med "svindlar" tatovert i panna.

 

 

Fortell meg at du trollar no? Dette er ikkje hekseri. Eit trykk på ein touch-skjerm er i prinsippet det same som eit museklikk. Einkvar unge som har fått ein einaste leksjon i "Lær kidsa koding" kan få eit skjermbilete til å skifte med eit museklikk.

 

Målgruppa for svindelen er ikkje folk som har teke ein leksjon i "Lær kidsa koding" eller ein einaste time tekniske eller naturvitskaplege fag. Det er folk som du latar som du er – folk som trur at dersom du har eit skjermbilete som skiftar med eit museklikk, so må det vere fordi du har ein fullt fungerande hydrogenbil.

Så nå erkjenner du at de faktisk er utviklet noe som fungerer på skjermen der? Bra det. 

:rofl:

 

Vil du kjøpe ei bru av meg?

 

Skal man svindle, så vil jeg påstå man sparer inn der man kan spare inn. Det er absolutt ingen grunn til å lage en prototype av systemet i bilen, når man i utgangspunktet ikke trenger å vise den delen frem.

Du høyrest ut som ein som er lett å svindle.

 

Det finst over 1000 falske handelsplatformer for valutahandel, binære opsjonar og anna rundt om på nettet. Mange av dei har ringesenter der dei ringer rundt og lurer folk tin å setje inn pengar, og dei får hjelp til å komme i gong med handelen. Alt fungerer tilsynelatande, og dei falske plattformene er ikkje mindre sofistikert enn dei ekte. Tvert imot er dei meir sofistikert, for dei kan manipulerast av "hjelparen", slik at investoren trur han er lur og heile tida får gevinst. Deretter vert investoren lurt til å gå inn med meir pengar. Dei har brukt mykje pengar på å utvikle desse plattformene for at dei skal sjå heilt ekte ut, og dei fungerer gjennomgåande svært bra og er enkle å bruke.

 

Problemet er at ein ikkje får pengar ut att. I alle fall ikkje etter å ha gått inn med ein større sum pengar.

 

Svindlarar er svært sofistikerte. Du må aldri tru at noko ikkje er svindel fordi det ser ekte ut. Svindlarar veit at det løner seg å gå ikkje berre den ekstra meteren, men den ekstra kilometeren for at ikkje offera skal lukte lunta før dei har slukt heile snøret.

 

Difor tykkjer eg det er rart at dei ikkje berre heiv inn ein elmotor or eit Tesla-batteri i "prototypen". Kan hende dei gjorde det òg, men ikkje fekk til god nok akselerasjon til at dei kunne demonstrere.

 

 

A Working Prototype represents all or nearly all of the functionality of the final product.

– https://en.wikipedia.../wiki/Prototype

 

Korrekt. Det er noe vi så også. Lastebil på fungerende chassis med dempere, rom for fuel celler, hydrogentanker, et infotainmentsystem, interiør. Hva mer skal du ha før alt er på plass? "Nearly all" passer fint.

Det skal ikkje på plass, det skal fungere. Du skildrar ein modell, ikkje ein prototype.

 

 

Ah, din klassiske respons til sunn fornuft. Då har eg ei opplysning til deg: Ikkje alt du ser på YouTube er sant! Der kan du til dømes sjå filmar som skal prove at jorda er flat. Er dermed jorda flat? Nei. Det er lureri. Både YouTube og reklame er full av lureri.

Så dette er lureri fordi bilen kjørte sakte, mens en drone filmet den? Som sagt, dette har jeg beskrevet til deg, og jeg ser du har klippet opp og tatt dette sitatet hver for seg. Det er jo greit typsik deg det. Fjern kontekst så mye som over hodet mulig, slik at du kan komme med helt random kommentarer til setningen du siterer.
Nok ein gong demonstrerer du kor heilt usakleg lettlurt du er, og kor sterkt du ynskjer at dette er sant. Dette er ikkje anna enn ein film av ei vogn som rullar. Du skal leggje inn }enorme mengder fantasi og godvilje for å få dette til å vere prov på at vogna køuyrer på hydrogen.

 

 

 

Grunnen til at den ruller seint, er pga den er flimet av ei drone. Dette har jeg gjort selv flere ganger, og det er vanskelig å fly kjapt men samtidig beholde "trackinga" til bilen, når vinden tar tak i utstyret. Det blir et helvete å tracke, og stabilisere i ettertid for et pent "shot".

Det du har kallast "confirmation bias". Dei kunne ikkje demonstrere dette for utanforståande, men måtte køyre sakte på ein tom veg utan vitner, fordi dei skulle filme med ein drone? Dersom du vil det sterkt nok, gjev det kanskje meining, men då skal du tru skikkeleg hardt og verkeleg ville at det er sant. Du leitar etter forklaringar i hovudet ditt som kan gje meining, og støttar deg til dei. Dermed vert det sant i ditt hovud, men du ser jo sjølv at du legg til ein heil del eigne føresetnader for at det skal gje meining.
Du kødder? Du er klar over at dette er en Phillips reklame? Skal man ha en masse random folk med i reklamen?
Ah, ein reklame. Ja då må det vere sant. Det har aldri hendt før at ein reklame har juksa med bileta.

 

Selvfølgelig gir det mening å kjøre sakte når man blir filmet av ei drone.

Av og til lurer eg på kva vidde du er ute på.

 

Gje no for eingongs skuld beng i korleis filmen vart filma, og fortell meg kva prov det er i denne filmen på at vogna vert driven av hydrogen. Det er ingen som bryr seg om kameraet, det er køyretyet vi diskuterer.

 

 

Å fjerne tau frå ein film har filmskaparar perfeksjonert i over 100 år. Det er eit par museklikk i "Final Cut Pro". Ikkje treng du rare elmotoren heller for å flytte ein tom bil nokre meter i sakte fart.

Det her er bare løgn. Det er IKKe bare å gjøre "et par museklikk i "Final Cut Pro". Stor forskjell mellom å fjerne ting i bakgrunnen fra å fjerne et bevegelig tau i forgrunnen. Rotoscoping
https://www.quora.com/How-are-ropes-in-movie-stunt-scenes-perfectly-hidden

 

 

Eg anar ikkje kva Phillips har med saka å gjere, men dei har jo fått ein del kritikk for å presentere ein "fungerande prototype" utan å demonstrere at han fungerer.

Har Phillips fått kritikk for å bruke Nikola i sin reklamefilm? Kilde.
Nei, eg anar ikkje kva Philips har med saka å gjere. Det er Nikola Motors som har fått kritikk.

 

 

Eg veit ikkje kva vi får sjå om 15 dagar

 

  • Demonstration Drives of Nikola Two
  • Demonstration Rides in the Nikola NZT
Jadå, og for to år sidan skulle vi få sjå ein fungerande prototype. Tenkjer vi ventar og ser. :lol:

 

 

LOL! Har du kjøpt aksjar i dette greiene eller noko?

Nope, ikke på linje med dine aksjer i Tesla. 
Ergo har du aksjar, for eg har aldri hatt ein einaste aksje i Tesla. Kor mange aksjar har du?

 

 

Det stemmer forsovidt at hydrogen bør haldast langt vekke frå garasjer, danskebåtar og andre lukka rom, men dersom det var forkaringa kunne dei helde arrangementet ute. Tesla gjorde sine demonstrasjonar av Model 3 og Tesla Semi utandørs.

 

Forskjell på å vise en prototype, og å holde en demonstrasjon. Det å lansere et nytt produkt foregår som oftest innendørs.

Men det å syne fram ein fungerande prototype av eit køyrety førergår som regel ved at dei syner at den "fungerande prototypen" fungerer. No seier du sjølv at det vart ein modell dei synte fram,. men i pressemeldinga stod det at det skulle vere ein fungerande prototype.

 

 

 Av alle desse er det vel berre NEL som har investert noko som helst i selskapet?

 

Sliter du med å lese? 

 

 ...etc er alle idioter som involverer seg med dette tullet og svindelen vi ser...

 

Det er firmaer som har involvert seg, som gjerne står oppført på hjemmesidene i en eller annen form. Er dette svindel, så blir det i det minste underholdende å bevitne siden såpass mange allerede er involvert. 

Spørs korleis dei er involvert. Tippar dei fleste ikkje har gått inn med ei einaste krone, men at dei tvert imot er leverandørar eller potensielle kundar. Hugs òg at mange i hydrogenbransjen har dei same problema med kognitiv dissonans som du demonstrerer, når du trur at vogna som rullar må gå på hydrogen fordi ho vert filma av ei drone.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som det ble solgt 4 Hyundai Nexo i mars måned. Ikke akkurat store tall, men annet er ikke å forvente heller. Skal vi tippe at om 1-1,5 år så tidobles antallet i måneden og året etter der igjen så får man en ny tidobling?

Fyrst må salstala snu frå nedgang til oppgang. Akkurat for mars er salet av hydrogenbilar det same som i 2017 og 2018, men det var jo ein klår nedgang i salet av hydrogenbilar frå 2017 til 2018 når du ser året under eitt.

 

Registrerer forøvrig at eiere av Nexo opplever at oppgitt rekkevidde er er tett på det få i praktisk. Noe helt annen enn elbiler hvor praktisk rekkevidde alltid ligger godt under oppgitte tall.

For elbilar er det òg veldig liten skilnad når rekkjevidda er målt etter WLTP-standarden. Elbilane har sjølvsagt fordelen av å ikkje vere knytt til spesielle fyllestasjonar med dyrt drivstoff.
Lenke til kommentar

Det er sikkert helt rett begge deler.

 

- WLTP: 53 mil

- Svenske Motors ikke navngitte testsyklus ved 5-6 grader (ikke WLTP): 35 mil

 

At rekkevidden påvirkes av blant annet temperatur, føre, stigninger, hastighet, dekkvalg og mye annet burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Lenke til kommentar

Nåja:

"Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»

https://www.motor.no/artikler/elbil-svenskene-slakter-tesla-model-3/

Alt kommer an på forholdene, og hvordan en bil kjøres. Model 3 kan sees på som en hydrogenbil med ca 3,75 kg hydrogen. En tilsvarede hydrogenbil med 5 kg hydrogen kjørt på samme måte i samme forhold kan forventes å komme seg omkring 47 mil.

 

Men WLTP er noenlunde representativ. En del optimistisk på vinteren, kanskje noe pessimistisk på sommeren. EPA er fortsatt mer realistisk - der er Model 3 performance oppgitt til 310 miles/496 km.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

På forhånd så sier jeg ifra at dette svaret er gjort under influensa av alkohol. 

Nei, det er ikkje merkeleg. Eg får ikkje spørsmålet ditt til å gje meining. Dersom dei har ein haug delar av eit firma som alle ville gått konkurs på eigahand utan denne svindelen, ville det jo berre vore ein haug  konkursbu og ein opplagt svindel. Dei må jo gje inntrykk av at dei har ein aktivitet pågåande.

Vent nå litt? Hvordan vet du at alle disse forskjellige delene går konk? Samt hvordan har du samvittighet til å heie på kloden, samtidig som du mener disse firmaene skal gå konk? Alt de vil er jo at teknologi som vi vet kloden blir avhengig av i fremtiden får en hurtigere start? 

 

Du, eg ramsa opp nokre av løgnene han kom med det fyrste halve minuttet for nokre innlegg sidan. Du meinte kanskje å skrive at det ikkje var noko sant i den videoen?

 

Som jeg sa at alle var tull. Du kan ikke remse opp tullepoeng og få dem motbevist mens du fremdeles holder fast på dem. Dette høres mer og mer ut som argument mot at jorden er flat. 

 

Ein fungerande prototype er derimot meint å fungere, ikkje illustrere. Dersom du meiner dette var ein illustrasjon, er det dermed ikkje ein fungerande prototype. Ei kulisse er ein illustrasjon. Ergo er det ei kulisse eller ein modell, ikkje ein fungerande prototype.

Som sagt: Det kjem ikkje noko som er sant ut av det selskapet. Du skal vere ekstremt lettlurt for å gå på noko av det der.

 

En fungerende prototype er ment å fungere innenfor hva da? Hvis hele bilen var 100% fungerende, hva er vitsen med å vise en "fungerende prototype"? Er det ikke bedre å kalle dem versjon 0.1? 

 

Det vi så i 2016 var ikke en kulisse, det er en grunn til at Phillips brukte lastebilen innenfor en reklame. Hvis bilen ble tauet av et tau, så trur du ikke at Phillips hadde reagert? Igjen, bilen ble ikke tauet av et tau. Det kan du sjekke selv. Det er ingen hint og feil i "redigeringen" som tilsier at det var et taut der. 

 

Charles Ponzi hadde heller ingen slik historie, og trudde sjølv på sitt eige konsept i starten. Dei færraste svindlarar er fødde svindlarar med "svindlar" tatovert i panna.

 

Hvordan klarer du å sammenligne disse tilfellene? Charles svindlet folk med regelrett luft. Mens Milton må vise et produkt. Klarer du ikke se forskjellen? 

 

Fortell meg at du trollar no? Dette er ikkje hekseri. Eit trykk på ein touch-skjerm er i prinsippet det same som eit museklikk. Einkvar unge som har fått ein einaste leksjon i "Lær kidsa koding" kan få eit skjermbilete til å skifte med eit museklikk.

Målgruppa for svindelen er ikkje folk som har teke ein leksjon i "Lær kidsa koding" eller ein einaste time tekniske eller naturvitskaplege fag. Det er folk som du latar som du er – folk som trur at dersom du har eit skjermbilete som skiftar med eit museklikk, so må det vere fordi du har ein fullt fungerande hydrogenbil.

Så nå erkjenner du at de faktisk er utviklet noe som fungerer på skjermen der? Bra det. 
:rofl:

Vil du kjøpe ei bru av meg?

 

 

Erkjenner du at du har null peil på redigering? Dette tyder veldig på det. Du sa at det eneste det å fjerne tau fra en video var et par museklikk avgårde. 

'

Skal man svindle, så vil jeg påstå man sparer inn der man kan spare inn. Det er absolutt ingen grunn til å lage en prototype av systemet i bilen, når man i utgangspunktet ikke trenger å vise den delen frem.

Du høyrest ut som ein som er lett å svindle.

Det finst over 1000 falske handelsplatformer for valutahandel

 

Ok, hva har valutahandel med dette å gjøre? Tar du frem vilkårlig svindel frem for å lage et billig eksempel? 

 

Selvfølgelig finnes det svindlere, men det jeg spurte om er bevis på svindelen til Nikola. Det å prate om svindel generelt sett hentet fra Wikipedia hjelper svært lite. 

 

Korrekt. Det er noe vi så også. Lastebil på fungerende chassis med dempere, rom for fuel celler, hydrogentanker, et infotainmentsystem, interiør. Hva mer skal du ha før alt er på plass? "Nearly all" passer fint.
Det skal ikkje på plass, det skal fungere. Du skildrar ein modell, ikkje ein prototype.

 

 

Som sagt, du svarte ikke til spørsmålet. 

 

Hva mer skal på plass? 

 

Hvor går man fra en prototype til en fult fungerende modell? 

 

Nok ein gong demonstrerer du kor heilt usakleg lettlurt du er, og kor sterkt du ynskjer at dette er sant. Dette er ikkje anna enn ein film av ei vogn som rullar. Du skal leggje inn }enorme mengder fantasi og godvilje for å få dette til å vere prov på at vogna køuyrer på hydrogen.

 

Nei.

 

Jeg demonstrerer hvor kjapt du går mot personlige angrep når du ikke har noe mer fornuftig å si om saken. 

 

Ditt argument handlet om at den enten:

 

  • 1. Ble tauet av et tau.
  • 2. Hadde diesel motor. 

 

 

1. Det er umulig at den ble tauet av et tau. Dette kan enhver idiot se med erfaring innenfor video-redigering. 

2. Bevis det. Kan du ikke bevise det, så er det bare en idiotisk konspirasjonsteori. 

 

 

Ah, ein reklame. Ja då må det vere sant. Det har aldri hendt før at ein reklame har juksa med bileta.

 

Bevis at reklamen for Phillips er jukset med, så er det greit. 

 

 

Det klarer du ikke. 

 

Punktum. 

 

Gje no for eingongs skuld beng i korleis filmen vart filma, og fortell meg kva prov det er i denne filmen på at vogna vert driven av hydrogen. Det er ingen som bryr seg om kameraet, det er køyretyet vi diskuterer.

 

Bevis nr.1. Vi ser ikke eksos. 

 

Da får det være opp til deg, å bevise at eksosen er redigert bort, (bevis nr.2) samt at tauet du mener var der for å taue kjøretøyet også er redigert bort. 

 

Det burde være en enkel ting å bevise for folk som kan redigering. 

 

 

Spådom: Du kommer til å vise en youtube tutorial nå, hvor de fjerner tau fra bakgrunn, og ikke forgrunn. 

 

 

HAHAHA! Som jeg sa: 

 

Om du selv ikke klarer å se poenget her, så beviser du bare at du har null peil i video-redigering. De andre som forstår og ser poenget - vil lett se hvor feil du tar. Det gleder meg at du viste oss en link som beviser oss som vet hva som trengs hvor lite du vet om saken. 

 

Spørsmål nr.1 blir da, hva betyr "rotoscoping"? Det i seg selv motsier det du sa, at å fjerne tau fra film krever noen museklikk. 

 

Nei, eg anar ikkje kva Philips har med saka å gjere. Det er Nikola Motors som har fått kritikk.

 

Nei det overrasker meg ikke. Phillips bruker Nikola i en av sine reklamefilmer. 

 

  • Demonstration Drives of Nikola Two
  • Demonstration Rides in the Nikola NZT
Jadå, og for to år sidan skulle vi få sjå ein fungerande prototype. Tenkjer vi ventar og ser.  :lol:

 

 

Ja, hvorfor venter vi ikke å ser? Du har mindre enn 10 dager på deg, før du har å spise grus.

Hva kommer du til å gjøre når de har fungerende produkter?

Lage nytt brukernavn her inne? 

Det er jo ingen som kommer til å ta deg seriøst i ettertid. 

 

Ergo har du aksjar, for eg har aldri hatt ein einaste aksje i Tesla. Kor mange aksjar har du?

 

 

Nei, jeg har ingen aksjer. Jeg snakker både negativt og positivt om Tesla, alt ettersom hva man snakker om angående dem. 

 

Det at du ikke har aksjer hos Telsa trur jeg ikke et sekund på. Jeg finner ingen andre logiske forklaringer på hvorfor du bedriver propagandaen som du gjør. 

Forskjell på å vise en prototype, og å holde en demonstrasjon. Det å lansere et nytt produkt foregår som oftest innendørs.
Men det å syne fram ein fungerande prototype av eit køyrety førergår som regel ved at dei syner at den "fungerande prototypen" fungerer. No seier du sjølv at det vart ein modell dei synte fram,. men i pressemeldinga stod det at det skulle vere ein fungerande prototype.

 

Hæ? Hva er en fungerende prototype igjen? 

 

Kan du vise til hva en "fungerende prototype" er for noe? Jeg skal love deg at du vil finne forskjellige svar til enhvert produkt du vil bruke som et eksempel og "fasit". 

 

Eller har du en fasit? 

 

Sliter du med å lese? 
 
 ...etc er alle idioter som involverer seg med dette tullet og svindelen vi ser...
 
Det er firmaer som har involvert seg, som gjerne står oppført på hjemmesidene i en eller annen form. Er dette svindel, så blir det i det minste underholdende å bevitne siden såpass mange allerede er involvert. 
Spørs korleis dei er involvert. Tippar dei fleste ikkje har gått inn med ei einaste krone, men at dei tvert imot er leverandørar eller potensielle kundar. Hugs òg at mange i hydrogenbransjen har dei same problema med kognitiv dissonans som du demonstrerer, når du trur at vogna som rullar må gå på hydrogen fordi ho vert filma av ei drone. 

 

Ville gjetninger.

 

Kan du ikke bare gjøre grunnarbeidet og finne ut av hva de er involvert i? Eller gjør det for vondt? Hva du kommer frem til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert helt rett begge deler.

 

- WLTP: 53 mil

- Svenske Motors ikke navngitte testsyklus ved 5-6 grader (ikke WLTP): 35 mil

 

At rekkevidden påvirkes av blant annet temperatur, føre, stigninger, hastighet, dekkvalg og mye annet burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Sakens kjerne handler om hvor mye det har å si. 

 

Har du noen gang tenkt på rekkevidde for 10 år siden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke bil for 10 år siden, men for 20-25 år siden var det et par ganger jeg hadde planlagt fylling et bestemt sted og så viste det seg at A. pumpene var stengt og B. Kortleseren virket ikke og klokka var etter stengetid. Begge gangene var jeg veldig bekymret og det var bare flaks at jeg ikke stoppet på øde veistrekninger. På ukjente steder hadde jeg heller ingen anelse om hvor neste bensinstasjon var. Det har jeg full kontroll på nå og kan få estimert ganske nøyaktig gjenværende rekkevidde når jeg ankommer neste ladestasjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ifølge svenske testen så er reell rekkevidde for M3 under forholdene de testet ca. 34% lavere enn oppgitt. De sier sitt og at Sturle S tar helt feil.

 

Den dårlige rekkevidden til elbiler er en av flere grunner til at vi trenger hydrogenbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge svenske testen så er reell rekkevidde for M3 under forholdene de testet ca. 34% lavere enn oppgitt. De sier sitt og at Sturle S tar helt feil.

 

Den dårlige rekkevidden til elbiler er en av flere grunner til at vi trenger hydrogenbiler.

Men den testede rekkevidden er jo ikke dårlig. 35 mil reell rekkevidde betyr altså at man kan kjøre f.eks Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen med en pause på 20 minutter.

 

Dette er helt uproblematisk for noe sånt som 99% av befolkningen.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "reelle forhold" gamlefar?

 

Skulle man testet alle elbiler etter svenske Motors ikke navngitte testsyklus så ville man nok undervurdert sterkt rekkevidden ved langkjøring i bilferiesesongen (sommeren), der WLTP er mer representativt. Det vil jo være misvisende for det folk flest opplever som reelle forhold.

 

Hva rekkevidden er i mars når folk bare skal kjøre i trianglet hjem-jobb-butikk er jo egentlig ganske irrelevant. Litt høyere drivstoffkostnader enn ellers, men ingen praktiske konsekvenser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dere forholder dere ikke til poenget og skal hele triden prøve å vri på tinges tilstand.

Sturle skrev følgende:

 

For elbilar er det òg veldig liten skilnad når rekkjevidda er målt etter WLTP-standarden.

Jeg har vist at det er langt ifra korrekt. Punktum. Hadde temperaturen vært -10c og man hadde kjørt mer høyere hastighet, hadde tapet vært enda høyere. Legg til at man ikke skal lade på stasjoner enn til mer enn 80%, ha en del igjen før man lader, pluss tap av batteriet over tid så burde man forstå rekkevidden er ikke god til lengre kjøring.

 

Når det gjelder diskusjonen med hva som er tilstrekkelig rekkevidde, så bare registrerer jeg at enkelte her ikke har forståelse for at mange mennesker ønsker mer enn enn reell rekkevidde på 25-40 mil (avhengig av forhold og hastighet) og skal prøve å tvinge på folk sin egen mening. Det er latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde temperaturen vært -10c og man hadde kjørt mer høyere hastighet, hadde tapet vært enda høyere. Legg til at man ikke skal lade på stasjoner enn til mer enn 80%, ha en del igjen før man lader, pluss tap av batteriet over tid så burde man forstå rekkevidden er ikke god til lengre kjøring.

Høyere hastighet og kaldere temperaturer ville ikke nødvendigvis ført til lavere opplevd rekkevidde. Det kommer helt an på hvordan testen har blitt utført. Start/stopp er negativt for rekkevidden, og dette blir det gjerne mindre av ved høyere hastighet. Ved høyere hastighet bruker man mindre tid på å tømme batteriet, noe som betyr at man har varmeapparatet i drift i kortere tid, og altså vil en større andel av batterikapasiteten gå til fremdrift. Samtidig øker motoreffekten som kreves for å skyve bilen gjennom luften med 3. potens av hastighet, noe som betyr at jo høyere hastighet man holder, jo høyere effekt på spillvarmen, og jo bedre kan man utnytte denne.

 

Lavere temperatur gjør at man kan ha mindre utfordringer med sørpe og slikt i veibanen, som øker rullemotstanden. Ved lavere temperaturer er det gjerne også slik at det er mindre vind og nedbør. Man slipper til en viss grad også oppbyggning av snø på bilen, som ødelegger aerodynamikk og øker vekt.

 

Alt testen viser er at i de spesifikke forholdene klarer Model 3 ikke mer enn 35 mil. Noe som er et helt brukbart tall, men som også lett kan overgås, utifra andre erfaringer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Gamlefar: Jeg skjønner du har et behov for å dramatisere.

 

Det er ikke noe i veien for å lade til 100% når man har et reelt behov for det og nøye seg med en margin på 5-10% når man vet hva man gjør. Av praktisk erfaring (egen og andres) kan jeg si det er et sjeldent behovet oppstår.

 

Kjøper man en bil med dobbelt så mye rekkevidde som det man trenger til daglig småkjøring (hjem-jobb-butikk) så holder det som regel fint så lenge man eier bilen. Dette er helt vanlig å tenke slik før man velger bil og ikke noe å rope varsko og ulv ulv for.

 

Jeg har også 30 000 km erfaring med hva som er nødvendig av rekkevidde, også ut fra egen og andres erfaring. Det kan fint sees i sammenheng med hva gjennomsnittsbilisten trenger:

 

- Ca 90% av gjennomsnittsblistenes kjøring er i trianglet hjem-jobb-butikk. Det er dette jeg mener man bør ta utgangspunkt i og doble ved valg av bil for å ha god margin også under krevende vær og føreforhold. Energien saktelades hjemme.

 

- Ca 9% av gjennomsnittsbilistens kjøring er langkjøring på strekninger som er dekket av ladestasjoner. Der er behovet å komme seg til neste stasjon med god margin. Energien hurtiglades.

 

- Ca 1% av gjennomsnittsbilistens kjøring er langkjøring på strekninger som ikke er dekket av ladestasjoner. Ja, det er et reelt problem for de som behøver å ferdes langt på slike strekninger. Her burde man holde seg til det omfattende og etablerte nettverket av bensinstasjoner. Jeg håper og tror slike situasjoner forsvinner etter hvert som hurtigladenettverkene utvides. I enkelte områder som Finnmark kan det ta flere år før det blir bra nok.

Lenke til kommentar

Glemte faktisk i farten at den svenske testen var med 5-6 plussgrader. Allikevel var tapet på hele 34% sammenlignet med oppgitt rekkevidde. Da kan vi nok regne med et tap på 35-40% med lavere temperaturer. 

 

Sturle S sin kommentar om at Tesla er tett på oppgitt rekkevidde er altså godt på bærtur. Registrerer derimot at Nexo eiere får tilnærmet den oppgitte rekkevidden.

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glemte faktisk i farten at den svenske testen var med 5-6 plussgrader. Allikevel var tapet på hele 34% sammenlignet med oppgitt rekkevidde. Da kan vi nok regne med et tap på 35-40% med lavere temperaturer. 

 

Sturle S sin kommentar om at Tesla er tett på oppgitt rekkevidde er altså godt på bærtur. Registrerer derimot at Nexo eiere får tilnærmet den oppgitte rekkevidden.

Fysikkens lover gjelder også for Nexo. Om man skulle teste elbiler opp mot Nexo på samme rute til samme tid, så ville man se at avvik fra WLTP rekkevidde ville bli noenlunde likt prosentmessig.

 

Antar det ikke er gjort hittil fordi det er litt vanskelig å få til noen meningsfull langtur med de få hydrogenfyllestasjonene som finnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle bare mangle. Vil være idiotisk dersom de tyske merkene bare satser på elbiler i årene fremover.

 

German Federal Transport Minister Andreas Scheuer said at a mobility conference in Berlin, “that the statements of Diess for completely wrong”. The VW Herbert Diess boss had demanded that Germany must fully rely on electric mobility.

 
Scheuer said “that a technology-based approach is right. We have to stay wide. One can not say yet, which is the best drive concept in ten years.” he continued,  “Hydrogen and fuel cell technology must also be promoted”.

https://fuelcellsworks.com/news/german-federal-transport-minister-andreas-scheuer-contradicts-vw-boss-saying-hydrogen-and-fuel-cell-technology-must-also-be-promoted/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glemte faktisk i farten at den svenske testen var med 5-6 plussgrader. Allikevel var tapet på hele 34% sammenlignet med oppgitt rekkevidde. Da kan vi nok regne med et tap på 35-40% med lavere temperaturer. 

 

Sturle S sin kommentar om at Tesla er tett på oppgitt rekkevidde er altså godt på bærtur. Registrerer derimot at Nexo eiere får tilnærmet den oppgitte rekkevidden.

Næh, min egen erfaring med TM3( *1* langtur) indikerer 28% tap av rekkevidde i -2 og motorveishastighet*. Så enten har de svenske testerne kjørt mye fortere enn meg eller så har de kjørt mye mer 'inspirert'.

 

 

 

*100/110-sone. Og hvis noen lurer på om jeg for eksempel lå 15km/t over fartsgrensen henviser jeg til Bart Simpson: Nobody saw me do it! You can't prove anything.

Lenke til kommentar

Spørs om ikke uttalelsene fra Toyota angående batterier og utfordringene med inntjening kan vise seg å stemme. Panasonic og Tesla kommer ikke til å utvide batteriproduksjon på Tesla factory nå, og Panasonic går dessuten også vekk ifra planlagte investeringer i fabrikken i Shanghai. Tesla aksjen faller som resultat av dette

 

 

Tesla og Panasonic setter en stopper for planene om ekspansjonen av Gigafactory 1, som er verdens største EV-batterianlegg, skriver avisen Nikkei.

 

Panasonic skal også ha gått bort ifra planlagte investeringer ved Teslas gigantfabrikk i Shanghai, som er under bygging. 

 

 

 

With 70% of the battery cost tied to raw materials, cost optimizations must focus on the remaining 30%, and “the battery is already scaled out,” says Hirose. But haven’t battery costs come down a lot? “Battery cost has come down drastically because of overcapacity,” Hirose says. “Batteries are a commodity, and if someone sells them 10% cheaper, they get the sale, increasingly below cost.” The huge battery factories built around the world require monstrous up-front investments, and advances in technology leave little time to recoup the CAPEX. Toyota’s battery partner Panasonic wrote “$7 bln in losses in two years, mainly over the write-down of an outdated battery factory,” Hirose says, “and many battery makers are in the same situation.” 

 
Panasonic makes the battery cells that Tesla then turns into battery modules in its Nevada Gigafactory. Panasonic is “still losing money” with Tesla, Panasonic President Kazuhiro Tsuga recently told Bloomberg, saying he was hopeful it would change. Meanwhile, the round 18650 and 2170 cells Panasonic makes for Tesla are already outdated, and when Toyota and Panasonic announced an alliance to first make prismatic cells, and then solid state, Tsuga was publicly hoping that technology would not advance too quickly, saying that “If we would have shift to solid state batteries all in a sudden, our investments would be wasted.”
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfasing av insentiver til elbiler og at man bevarer de for hydrogenbiler vil få innvirkninger. Vanskelig å forestille seg at det ikke vil påvirke de tyske merkene.

https://twitter.com/h2europe/status/1116291217850011650?s=21&fbclid=IwAR2YgylUbH6ntdHZmQWwJ3KzVRPfn5WzzW5Vv5r0YE2WHIbcUe3ITNbI7wM

 

Artikkel om hydrogenbiler på vei i Kina:

http://global.chinadaily.com.cn/a/201904/11/WS5cae817fa3104842260b5819.html?fbclid=IwAR2NKe3ijf-cFZJvoN8ASe6mZkAuUeFDT8dOCHJ35ogAq1wJfIjeDF74ZBU

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...