Gå til innhold

Nå vil Kina gi hydrogenbilen samme boost som de har gitt elbilen


Anbefalte innlegg

Kva kostar ein brukt hydrogenstasjon frå eit konkursbu? Neppe mykje. Det vert lagt ned hydrogenstasjonar heile tida.

Haha, du mener at stasjonen er kjøpt fra ett konkursbo? Dette må vi vell få kilder på? :D

 

Sjå alle dei grå flagga på dette kartet:

https://www.netinfor...H2Stations.aspx

 

Dei grå flagga er nedlagde hydrogenstasjonar. Det er fleire nedlagde enn operative i dei fleste land.

 

Ja, det står der på siden. Det er gamle prosjekter. Prosjekter som i flere tilfeller kun har vært ment å være der i X antall år. Ingen overraskelse når teknologien ikke fremspeiles å være der den trenger å være før om ei stund. 

 

Det er ingen stasjoner som går i pluss, når man ikke har kunder til å bruke den. Hele systemet må bygges den andre veien. Først må langtransport opp, med faste ruter som bruker sine faste stasjoner til å fylle. Så kan man flette inn andre stasjoner i ettertid når etterspørselen vokser. 

 

Eg har vore ute ein 1. april før. Eg er ikkje so lettlurt, og prøver ikkje veldig hardt å finne haldepunkt for å tru på noko som heilt opplagt er tull.

 

Igjen. Hvis de skal svindle folk, hvorfor deler de ikke opp firmaet i flere underfirmaer? Det å svindle med et firma som kan gjøre det bra i andre segmenter enn der svindelen forekommer høres neppe særlig lurt ut. 

 

Samt har du kilder på at Trevor Milton er en svindler? Det er nemlig slik at man ofte ser et mønster hos de som gjør dette ofte, og Milton har såvidt jeg vet aldri vært involvert i svindel tidligere - så hvorfor skal han plutselig gjøre det nå? 

 

Han treng ikkje hjelp av nokon til å gjere seg til latter, men dei eg ler mest av er alle dei lettlurte fjolsa som trur på eventyra hans. Det er ikkje mange som faktisk trur på eventyret om Bukkane Bruse. Dette er på same nivå.

 

Som når du ser illustrasjoner og påpeker at de er illustrasjoner? Bra jobbet Mr.Obvious. 

 

Nei, det fungerer ikkje! Det er jo nettopp det han demonstrerer! Det er berre tull. Statiske bilete på ein skjerm!

 

Det er ikke en touch-skjerm med menyer og undermenyer? Det er en fyr som har kjørt igang en video, der han må time det å treffe skjermen korrekt til animasjonen i filmen? Også de gangene hvor touch-skjermen ikke registrerer fingeren hans? Jøss, han burde få en Oscar! 

 

NETTOPP! Det er ei KULISSE! Ikkje ein fungerande prototyp! Det er ei kulisse kasta saman for å svindle pengar av letturte idiotar. Du lot deg jo lure sjølv til du fekk hjelp til å avsløre bløffen. Det er fleire andre i verda som er like lettlurte som deg.

 

Nei, det er en prototype. Rart hvordan du ikke helt forstår begrepet "prototype". 

 

Han rullar veldig seint og videoen kan vere manipulert.

 

Ja, på med tinnfoilhattene! 

 

Grunnen til at den ruller seint, er pga den er flimet av ei drone. Dette har jeg gjort selv flere ganger, og det er vanskelig å fly kjapt men samtidig beholde "trackinga" til bilen, når vinden tar tak i utstyret. Det blir et helvete å tracke, og stabilisere i ettertid for et pent "shot". 

 

Med andre ord, så er hele poenget å ikke kjøre i 100 km/t siden det skal filmes. 

 

Det er ingen utanforståande vitne til hendinga. Ikkje godt å vite om han rullar for eiga maskin, om han vert taua eller om bilen har dieselmotor.

 

Nei, det er klart. Dette er et godt stykke CGI. Et tau som tauer den, eller noen andre flotte teorier for å lure seg selv - når man så inderlig ønsker at firmaet er vaporware. 

 

Dei må jo lage eit skal som er nokon lunde truverdig. Til dømes ved å ta ei gammal trekkvogn og leige nokre rånarar til å fikse ho opp litt.

 

De hadde ikke trengt å filme den på veien? Hvorfor involvere den i en reklamefilm som også involvere Phillips i det hele? Skal Phillips bli involvert i skandale og svindel også nå? 

I filmen så har den da i det minste bremser. Det hadde de ikke trengt å ha på den om den var et skall? 

 

Kvifor i all verda skulle Nikola Motors lage ein "fungerande prototyp", og nekte å demonstrere for publikum at han kan køyre?

 

Du får se nå om ca 15 dager. Stasjonen er på plass, og de har holdt på med å gjøre ting klart for arrangementet nå i over ei måned. 

 

Er det fordi han ikkje kan køyre, eller fordi den einaste motoren i vogna er ein dieselmotor? Det er ingen andre plausible forklaringar.

 

Mest sannsynligvis pga man ikke ville ta prototype hydrogentanker med hydrogen og fuel celler inn i et lukket rom. Så på scenen så var det nok forsvarlig å taue den på plass. Samtidig har de aldri lovet at denne skulle være på veiene før NEL stasjonene var på plass.

 

Det er berre du og nokre få andre truande som trur de har sett Jes^H^H^Hein fungerande prototyp her. 

 

Hva skjer? Har du fått slag? 

 

Ja, det kan godt hende at videoen er retta mot godtruande idiotar

 

Sier idioten som påpeker at illustrasjoner er en illustrasjon, og mener at det er et bevis for at det er svindel. Noe han selv sier i videoen, at er ment for å illustrere. Igjen, bra jobba Mr.Obvious. 

 

Fordi dei er med i den same halleluja-ropande kyrkjelyden som trur på desse greiene. 

 

Hehe, ja. Phillips, NEL, Dunford Bakers (som blandt annet har fått installert et 2,900 solscellepanel gridd av Nikola Energy - en underleverandør), Bosch, WABCO etc er alle idioter som involverer seg med dette tullet og svindelen vi ser, ledet av Trevor Miltion, som tidligere har gjort gode investeringer, og bygget opp flere firmaer - som nå plutselig er blitt kjeltring. 

 

Troverdig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge også. 80 km/t er den generelle regelen utenfor bebyggede strøk, om du ikke visste det. Mange ligger nærmere 90 km/t.

80km/t er fortsatt lavt nok til at rullemotstand og luftmotstand er mer eller mindre det samme. I praksis vil trafikk eller veiens beskaffenhet sørge for at man ofte må kjøre saktere også. Mine langturer på 2-500 km ligger på ~60-70km/t i snitt, selv om de kanskje starter på en liten bit motorvei ut av oslo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

80km/t er fortsatt lavt nok til at rullemotstand og luftmotstand er mer eller mindre det samme. I praksis vil trafikk eller veiens beskaffenhet sørge for at man ofte må kjøre saktere også. Mine langturer på 2-500 km ligger på ~60-70km/t i snitt, selv om de kanskje starter på en liten bit motorvei ut av oslo.

Man må skille på en enkel snitthastighet, og en forbruksvektet snitthastighet. Kjører man 1 time i 30 km/t og så 1 time i 110 km/t, så er snitthastigheten 70 km/t, men den forbruksvektede snitthastigheten vil være noe sånt som 100 km/t. Altså for å ha tilsvarende snittforbruk i konstant hastighet måtte man kjørt noe sånt som 100 km/t.

 

Litt enkelt forklart så ettersom forbruket øker eksponensielt med hastighet, taper man mer på de raske partiene enn man kan hente inn igjen på de trege partiene. Og her spiller altså aerodynamikken stor rolle, ettersom god aerodynamikk nettopp reduserer forbruket i høy hastighet - der det teller mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må skille på en enkel snitthastighet, og en forbruksvektet snitthastighet. Kjører man 1 time i 30 km/t og så 1 time i 110 km/t, så er snitthastigheten 70 km/t, men den forbruksvektede snitthastigheten vil være noe sånt som 100 km/t. Altså for å ha tilsvarende snittforbruk i konstant hastighet måtte man kjørt noe sånt som 100 km/t.

Med kun små strekker opp til 110 blir denne effekten ganske liten. Hadde det vært snakk om 150-200 km/t da hadde vi vært lagt nok fra lineært til at det hadde betydd mye mer, men i intervallet 50-110 er relasjonen nær nok lineær til at snittet gir en god nok tilnærming. For diskusjonen har det veldig lite å si om rullemotstanden står for 50% eller 40%. Du kan ikke ignorere den uansett. Rullemotstanden er heller ikke helt lineær med fart, det er en mindre kvadratisk komponent av fart som blir multiplikativt med vekten der også. Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med kun små strekker opp til 110 blir denne effekten ganske liten. Hadde det vært snakk om 150-200 km/t da hadde vi vært lagt nok fra lineært til at det hadde betydd mye mer, men i intervallet 50-110 er relasjonen nær nok lineær til at snittet gir en god nok tilnærming. For diskusjonen har det veldig lite å si om rullemotstanden står for 50% eller 40%. Du kan ikke ignorere den uansett.

Har ikke ignorert den fullstendig. Men effekten er ganske beskjeden, som vist med eksempelet mitt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

OK, jeg tror ikke de som fremmer Hydrogen er interesser i miljøet, de er interessert i å selge fossil gass i grønn innpakning, fordi det er det eneste som er lønnsomt uten subsidier.

Jeg er egentlig ikke så intressert i hva du eller andre tror. Tro er noe man gjør i kirka eller andre tilsvarende steder.

 

Jeg er intressert i at man bedriver forskning og utvikling på mange teknologier så vi holder mulighetene våre åpne. Det oppnår vi ikke ved å tro oss frem til hva som er fremtidige løsninger.

Oi, oi skikkelig god gammeldags ovenfra og ned hersketeknikk. I kirken også av alle stede. Fikk t.o.m. en like. Gratulerer!

Bytt ut tro med logisk bygget empiri som er ett grunnlag for enhver forskningsmessig skikket metode for å bygge solide hypoteser. Slurver man her kan man sette i gang en rekke grunnløse og dårlig forskningprosjekter, hvilket en rekke hydrogprosjekter sliter med... selv Spetalen med sine talegaver kommer til kort med å forøke å snakke ned elbiler og hydrogenbiler opp.

Det er nok av nedlagte og mislykkede hydrogenprosjekter i historierekkene. Bl.a. ble det etterhvert vanlig å legge ned hydrogenstasjoner at man like gjerne bygget dem i konteinere, slik at det ble lett å flytte dem rundt etter hvor man kunne få utbetalt subsidier, men du kan vel trekke frem noen suksesser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Større batterier=lengre ladetid

Det kommer helt an på laderen. Det tar like lang tid å lade et batteri på 50 kWh med 50 kW som det tar å lade et 100 kWh batteri med 100 kW.

 

I forhold til tid man bruker på hurtiglading så er det også slik at jo lengre rekkevidde, jo mindre hurtiglading trenger man. Og snitteffekten på en gitt lader blir gjerne høyere, ettersom man kan få maks effekt fra laderen over lengre tid.

 

F.eks om man skal kjøre 750 km med en bil som har 500 km rekkevidde, så vil man måtte lade opp 50% en gang. Da kan man f.eks komme til en hurtiglader med 10%, og lade opp til 60%, noe som kan f.eks ta 20 minutter. Mens skal man ta turen med en bil som har 300 km rekkevidde, så må man lade f.eks tre ganger 75%, altså kanskje 3x 35 minutter.

 

Det større batteriet reduserer da hurtigladetiden på turen fra 1 time og 45 minutter, til bare 20 minutter.

 

Prognoser viser dessuten av hydrogenbiler blir billigere enn elbiler på sikt.

Andre prognoser viser det motsatte.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg måtte påpeke at dine referanser måtte ha forskjellige kilder (ikke kommentarer til samme sake), men for å unngå å irritere kommentarfeltets lesere unødig, lot jeg være.

Hm, jeg har nå gitt sju forskjellige analyser av tallmaterialet og informasjon fra Gjensidige, If, Fremtind. Tallmaterialet omfatter over fem år med statistikk, tusenvis av biler. Forøvrig svarte jeg Simen1 som er i stand til å absorbere kunnskap (i motsetning til visse andre her), han etterlyste flere analyser enn det ABCNyheter ga. Du skjønner, samme tallmateriale kan fremstilles på vidt forskjellige måter av forskjellige nyhetssteder. Bah, hvorfor gidder jeg, dette er bare ufattelig dumt. Ha en fortsatt god kveld.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Større batterier=lengre ladetid

Prognoser viser dessuten av hydrogenbiler blir billigere enn elbiler på sikt. 

 

Større batterier = mindre behov for hurtiglading, samt mer egnet for dem som ikke parkere foran eget hus / p-plass med lademulighet. Store batterier lader med kraftig KW lengere og dermed raskere på hurtigladere. På destinasjon spiller det ikke noen rolle hvor raskt eller sakte den lader. Da fyller elbilen på energi mens hydrogenbilen ikke gjør noe annet enn å lekke ut de små hydrogenatomene. Etter noen år er hele hydrogenbilen gått ut på dato, og den datoen stor på fylleluka om jeg ikke tar feil. Snakk om fylleangst...

 

Hydrogenbiler blir lynraskt billigere pga heftig verdifall til tross for at det nesten ikke er noen til salgs. Alle miraiene koste omtrent det samme uansett år og km...

 

Elbiler når i disse dager økonomi of scale, så Hydrogenbiler får mye å ta igjen. Spørs om kundene vil bli fanget inn i fyllestasjoner «tvang» igjen. Hjemme kan man lade med selvlagd strøm på taket. Brannvesenet godkjenner vel ikke hjemmelaget hydrogen fyllestasjoner så vidt jeg vet.

 

Men rett på meg om alt det jeg sier er bare BS og kjerketro. Vis meg noen suksesshistorier av frie uhildete forbrukere som har valgt hydrogenbil helt frivillig fordi dem tror det er best?.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, oi skikkelig god gammeldags ovenfra og ned hersketeknikk.

Du får rapportere innlegget om du mener det er i strid med forumets retningslinjer.

 

Det er nok av nedlagte og mislykkede hydrogenprosjekter i historierekkene.

Og det er nok av misslykkede elbilprosjekter opp gjennom historien. Tiden vil vise om de som går i dag har livets rett.

 

Å skulle vise til suksesser først før man skal kunne bedrive F&U er temmelig bakvendt synes du ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Da fyller elbilen på energi mens hydrogenbilen ikke gjør noe annet enn å lekke ut de små hydrogenatomene.

Ikke nødvendigvis. Det er ingenting som ikke tilsier at standarden blir plug-in hybride hydrogen biler. Da kan man lade og kose seg og bruke bilen på samme måte som en elbil. Det at det kan lekke litt hydrogen er ikke noe annerledes enn at batteriene også "lekker" ut sin energi over tid. Morsomt at du tar opp dette i grunn siden batterier mister mye kjappere energi enn det hydrogentankene gjør. 

 

Hydrogenbiler blir lynraskt billigere pga heftig verdifall til tross for at det nesten ikke er noen til salgs. Alle miraiene koste omtrent det samme uansett år og km...

Personbiler er ikke stedet å starte hydrogensamfunnet med. Så det er ikke rart at personbiler her i landet mister mye verdi, når bruksområdet deres regelrett er dårlig. Når man da i det siste også har mistet en stasjon eller tre, så sier det seg selv at verdien avtar.

 

Man må starte med transport som har faste ruter, og sette opp stasjoner der som blir brukt gjennom dette. Da har man pumper som fra dag én går med overskudd, også kan man fortsette derifra.  

 

Elbiler når i disse dager økonomi of scale, så Hydrogenbiler får mye å ta igjen. Spørs om kundene vil bli fanget inn i fyllestasjoner «tvang» igjen. Hjemme kan man lade med selvlagd strøm på taket. Brannvesenet godkjenner vel ikke hjemmelaget hydrogen fyllestasjoner så vidt jeg vet.

Som sagt, plug-in hybrid med muligheten til å gjøre akkurat det samme. Folk flest kjører i snitt under 20-30 km dagen uansett, og det er stort sett overkommelig i dagens fossile hybride biler. Så jeg ser ingen grunn til at hydrogenbilen ikke følger samme ruta, og at vi ser at de har en batteripakke på rundt 15-20 kWh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte jeg måtte påpeke at dine referanser måtte ha forskjellige kilder (ikke kommentarer til samme sake), men for å unngå å irritere kommentarfeltets lesere unødig, lot jeg være.

Hm, jeg har nå gitt sju forskjellige analyser av tallmaterialet og informasjon fra Gjensidige, If, Fremtind. Tallmaterialet omfatter over fem år med statistikk, tusenvis av biler. Forøvrig svarte jeg Simen1 som er i stand til å absorbere kunnskap (i motsetning til visse andre her), han etterlyste flere analyser enn det ABCNyheter ga. Du skjønner, samme tallmateriale kan fremstilles på vidt forskjellige måter av forskjellige nyhetssteder. Bah, hvorfor gidder jeg, dette er bare ufattelig dumt. Ha en fortsatt god kveld.

Samme dårlige grunnmateriale (fra forsikringsselskapene) blir behandlet av forskjellige medier. Du har fem referanser (ikke syv) og av dem er tre likelydende (refererer samme kilde som har elendige data).

 

 

Det hadde jo vært fint om du hadde kommet med noe nytt og med substans i!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første modellen fra Grove er en SUV. I artikkelen til greencarreports hevdes det at rekkevidden er opp til 100,5 mil.

 

Bilen fremstår ikke så veldig stor og virker betydelig mindre enn Model X, men mulig bildene lyver.

https://www.greencarreports.com/news/1122309_grove-launches-hydrogen-fuel-cell-car-brand-in-china

 

Ren hydrogenbiler og hybrider med en kombinasjon av ladbart batteri og hydrogentank fremstår helt klart som de beste teknologiene per dags dato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

SUV? Med 3 cm bakkeklaring?

 

Ser heller ikke ut som en bil som kan ha 100 mil rekkevidde med 5 kg hydrogen. Ser ut som svært lite er gjort for å optimalisere aerodynamikken.

Kanskje mer en crossover, men de kaller nå det selv en SUV ser det ut som. 

 

Viktig å forhåndsdømme en hydrogenbil som Tesla aksjonær skjønner jeg. Stå på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...