Gå til innhold

Porsche Taycan nærmer seg produksjonsstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være greit å legge til i siste avsnittet at 100km med 4 minutters lading er på 350kW lader. Det er dessverre noen som vil tro at det er med vanlig stikkontakt.

 

Det var en i ett kommentar felt som lo av Audi, siden den ikke kunne lade på hurtigladere da de var 50kW, og Audi hadde 150kW lading, da kunne den jo ikke lades her i landet siden slike ikke fantes.

 

Men Taycan blir spennedende nok den, for for Porsche sin del håpe at de får den ut på markedet før politikerne fjerner alle avdragslettene på elbiler.

Lenke til kommentar

Å bruke ord og settninger som "Porsche" og "Taycan kommer til å bli en ekte Porsche." får meg nesten til å spy. El-bil og Porsche... RIP....

 

Slikt har vi hørt fra diverse besswerwissere folk før. Det ble blant annet sagt om SUV'n Cayenne, det var ikke måte på hvilken krise det ifølge enkelte var at Porsche skulle selge SUV, det ville for alltid ødelegge merkenavnet og imaget. Ble jo ikke helt slik da. Og så var det mange som mente Porsche ville tape kunder når de lanserte Panamera. Fordi Porsche hadde jo alt laget en bil som passet best for husmødre [Cayenne] og en fullverdig 4 seters vogn var det da ikke plass til i modellutvalget ifølge "ekspertisen". 

 

Er vel rundt 15 år siden Cayenne kom, og om noe så har det vel heller styrket både merkenavnet og vist bredden til Porsche. Heller ikke "familiebilen" Panamera gjorde at fansen vendte Porsche ryggen, tvert om det ble gjerne en legitim årsak til skaffe seg ennå en Porsche. 

 

Kanskje var det akkurat det samme folk sa da Porsche gikk for radiator og veskekjøling? Eller da de skulle lage "folke-porsche" i samarbeid med Audi? Eller når Porsche lanserte 928 med frontmotor og v8? 

 

Har ingen tro på at el-porsche vil svekke merkenavnet eller ødelegge for salget av andre modeller. Porsche er et så sterkt merkenavn som har vist gang på gang på bane og i løp at bilene er ikoniske, og at de følger tiden og ser på og lærer seg nye drivlinjer vil nok alle porsche kunder tjene på. På sikt kan det bli mye gøyalt med el-motor også fra Porsche, med ennå bedre kjøreegenskaper enn dagens modeller. Den hekkmotoren vi alle kjenner og elsker har noen, vel ikke fult så elskelige effekter. Det gjør jo bilene litt tung i sessen, og det slipper brått når det først slipper. :D

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

oophus: Jeg tror du bommer helt på hva som diskuteres: Hvorfor bare 6 mil mellom hver ladesyklus? Om det er med samme bil eller et fåtall biler så betyr det jo at hver bil har kjørt veldig langt og dermed testes for slitasje i større grad enn hvis det fordeles på 100 biler. 6 millioner km delt på 100 biler er 60 000 km per bil. Fordelt på 50 biler ville det vært 120 000 km/bil osv. Fortsatt gjenstår spørsmålet: Hvorfor ikke teste fulle ladesykluser a ~500 km? Eller klarer de å grisekjøre så mye at de klarer å bruke en helt ladesyklus på bare 60 km? Stemmer det at de har kjørt dummy-sykluser? Var det utført med en jevn lav last over lang tid, høy last over kort tid eller en realistisk syklus med topper, bunner og regenerering? I det hele tatt, det åpner mange spørsmål her og så langt har vi ikke fått noe offisielt. Bare et forslag om at det kan ha blitt brukt til dummysykluser. Jeg vil gjerne vite mer og foretrekker svar/uttalelser fra Porsche framfor gjetninger.

Lenke til kommentar

En dåre kan spørre mer enn 10 vise kan svare. Hvorfor sånn interesse for akkurat dette?

Stresstesting og ekstreme forhold er det man vil ha ved testing av prototyper.

Hvilken nytte ville det hatt for Porsche å kjøre rundt med 100 biler som hypermilet i 70 km/t fra full til tomt batteri?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å bruke ord og settninger som "Porsche" og "Taycan kommer til å bli en ekte Porsche." får meg nesten til å spy. El-bil og Porsche... RIP....

Elbiler knuser utdaterte og gammeldagse fossilbiler. Ingen gidder å kjøre rundt i stinkende, forgiftende vrak etter å ha kjørt en skikkelig elbil.

 

 

 

 

Så flott, en produsent som tester bilene sine :)

Det gjorde jo Tesla også. De begynte med å levere ut til ansatte, og så utvidet de gradvis etter hvert. De første som fikk bilene var folk som var knyttet til selskapet, og visste godt at de var testere.

 

Så jeg skjønner ikke helt hva du mener her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløpige rykter sier 400km på 90kWh. Det virker ikke så veldig imponerede for en såpass lav bil.

 

Bilen blir nok fantasktisk å kjøre, men det er stort sett alle elbiler.

 

Interessert i hvordan de "andre" tingene blir. Lading, infotainment, støttesystemer, osv.

Lenke til kommentar

Det gjorde jo Tesla også. De begynte med å levere ut til ansatte, og så utvidet de gradvis etter hvert. De første som fikk bilene var folk som var knyttet til selskapet, og visste godt at de var testere.

Å la amatører kjøre rundt i Model 3 er ikke profesjonell testing. Det er rimelig åpenbart at Tesla ikke har testet nok før bilen gikk i produksjon. Legg til ikke-eksisterende QA og selskapet har laget mange problemer for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dåre kan spørre mer enn 10 vise kan svare. Hvorfor sånn interesse for akkurat dette?

Stresstesting og ekstreme forhold er det man vil ha ved testing av prototyper.

Hvilken nytte ville det hatt for Porsche å kjøre rundt med 100 biler som hypermilet i 70 km/t fra full til tomt batteri?

 

Hehe. Vedkommende får spørre Porsche om detaljerte data.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...