Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor raskt er det mulig å flytte ut

mjuu

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer bare på hvor realistisk det er å få flyttet i løpet av en måneds tid?

Trenger virkelig et sted for meg selv, da jeg føler jeg begynner å bli veldig deprimert av å bo med mine foreldre. Jeg har pratet med banken ang lån, men de sa ikke noe om hvor lang tid alt vil ta...

Har spart opp en del egenkapital, men det jeg lurer på er om det er mulig å få flyttet ut iløpet av kort tid.

Føler meg så håpløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra jeg var i banken til lånet ble godkjent så tok det under et døgn. Men det som kan ta litt tid er å finne en bolig du ønske, det verste du kan gjør er å haste kjøpe en bolig for så å angre etterpå, er jo ikke snakk om små penger her.

Er det virkelig så krise at du MÅ flytte innen en mnd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil få utfordringer med å finne boliger hvor overtakelsesdato er så tett på.

Regner med at du har sjekket lånekalkulatorer og sett på hva som er tilgjengelig i området allerede. Så lenge bank og selger spiller på lag trenger det ikke ta så lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger 15% egenkapital og et objekt som ligger ute for salg og som du liker og har en akseptabel pris. 

Det normale er 3 måneder overtagelsestid, men den kan også være kortere og lenger. Noen boligselgere har allerede kjøpt nytt hus og flyttet, slik at man kan ha overtagelse så fort banken overfører pengene og dokumentavgiften er betalt. Andre har ikke kjøpt nytt engang, så der vil ventetiden bli noe lenger...

Du har ikke vurdert å bare leie for en liten periode da? Man kjøper ikke hus/leilighet bare fordi man føler seg litt innesperret og miserabel noen dager. Det er tross alt snakk om myyyye penger. Og høye kostnader både ved kjøp og salg. Regn med sånn ca 3% av kjøpesum i kostnader og rundt 2% i salgskostnader. I tillegg må møbler kjøpes inn i mellomtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del, om man ser bort ifra tiden som gikk med på å finne boligen, så gikk det ett par dager fra bud til overtagelse.

Banken var ikke så fornøyd med løsningen da de fikk det travelt, men løste seg fint :)

Edit: men å finne boligen tok nærmere ett halvt år, man bør ikke ta noen forhastede avgjørelser med så mye penger. En tabbe her koster fort ett par hundre tusen..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vanlig overtagelsestid er lengre enn en mnd - du bør heller ikke kjøpe bolig under tidspress, da kan du ende opp med noe dårligere enn det du egentlig ville/kunne få. Hvis du vil ut så raskt, finn en billig ledig hybel mens du tar deg god tid til å finne noe du vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Snakker du om å leie eller kjøpe? Du kan jo få leid deg et sted i løpet av veldig kort tid, innen en måned eller uker, kanskje til og med dager.

Men jeg anbefaler ikke å leie. Jeg har betalt sikkert ca en million kroner i leieutgifter siden jeg har bodd for meg selv. Og jeg føler meg -virkelig- "håpløs". Men jeg hadde det også vanskelig hjemme, ingen som snakket om penger overhodet der. Bare "gå på jobb og ikke tenk på det".

Er det foreldra som utøver militærregime? Jeg ville prøvd å gjøre kompromiss med dem så langt som mulig, betal heller litt for å bo hjemme, så du kjøper friheten din. Du skal mest sannsynlig arve huset en dag uansett, så de pengene går jo tilbake til deg, ikke for å låte kynisk, men sånn er det vel for de fleste.

Å bo hjemme, og kanskje snakke med foreldra dine om økonomi, å samle økonomien deres, kanskje på en slik måte at du hjelper til med å betale ned huslånet deres -først-, sånn at dere alle tre kan begynne å spare penger til -ditt- første hus/leilighetkjøp, vil være det beste. Det krever et samhold, og en god dialog, men det er mulig.

Da må de gi deg frihet. Kanskje denne samtalen er alt som trengs.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å bo for seg selv er i min mening en viktig del av å bli selvstendig og føle på mestring.

Det er sant som taurean sier, at å leie er på mange måter å kaste penger ut av vinduet på (rett i lomma på han som eier huset), men hvis det går på selvtilliten løs så mener jeg det kan være smart.

Selvfølgelig er det beste å eie og heller betale leie til banken slik at du senere kan forvente å få tilbake pengene du legger i boligen, men det er ikke alltid så lett å finne noe.

Det sagt, så er inntekt viktigere enn egenkapital. Du kan også gå til flere banken. Noen saksbehandlere er mer samarbeidsvillige enn andre.

Med lønnslipper, fast ansettelse og ferdig utregnede utgifter har jeg fått bekreftet lån på dagen. Ser du på hus eller leilighet så kan man også spørre megler om hvor raskt selger ønsker overtagelse. I en annonse hvor hus eller leilighet står umøblert så kan du ofte forvente at selger allerede er utflyttet og gjerne lar deg flytte inn så snart banken klarer å få pengene på meglers konto.

Det er ikke så vanskelig som det virker når man ikke har vært igjennom det.

Jeg forstår det dog dithen at det er blitt noe strengere nå enn den gang keg sist kjøpte hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...