[email protected] Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 EKG-funksjonen har omsider kommet til Apple Watch i Norge Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg fatter ikke at de våger. Én ting er at helseinfo kan komme på avveie, men hva hvis klokka sier at jeg er frisk og jeg dør dagen etter av hjerteproblemer? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg fatter ikke at de våger. Én ting er at helseinfo kan komme på avveie, men hva hvis klokka sier at jeg er frisk og jeg dør dagen etter av hjerteproblemer? Fordi man skal ikke bruke klokka som noe primærindikator på helse. Det har du fastlegen din til. At data kommer på avveie ser jeg på så lite sannsynlig at det er bare tull å bekymre seg for, men heldigvis er det jo frivillig å bruke funksjonen om man er redd for dette. For alle oss som synes dette er en fin funksjon å ha så synes jeg det er supert at det endelig kommer til norge. 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg fatter ikke at de våger. Én ting er at helseinfo kan komme på avveie, men hva hvis klokka sier at jeg er frisk og jeg dør dagen etter av hjerteproblemer? Hva så om folk finner ut hva du veier og resultatet av ekg'en din? Eller at du bare har gått 2245 skritt i dag 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Gøy så lenge det er pålitelig. Har mer tro på dette enn "søvn app" som har fått slakt av forskere såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
Jon Aarheim Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Jeg fatter ikke at de våger. Én ting er at helseinfo kan komme på avveie, men hva hvis klokka sier at jeg er frisk og jeg dør dagen etter av hjerteproblemer? Hva så om folk finner ut hva du veier og resultatet av ekg'en din? Eller at du bare har gått 2245 skritt i dag En øyeblikksverdi er ikke så interessant. Når det er samlet opp mye data over tid, kan man si noe om hvor flink du er til å ta vare på helsen din. Tenk deg om regler og lover som vi kjenner nå endres? Plutselig blir det lov å bruke gamle helsedata eller finansiering helsetjenester endres. Jeg ser for meg at sykehusene kan ta kreve for betaling for pasienter med livstilssykdommer, forsikringsselskap kan krever høyere premie for enkelte som ikke har tatt vare på helsen sin og ansettelser kan bli stoppet fordi det er for stor helserisiko å ansette en som ikke tar vare på seg selv. Jeg tror det er lurt å passe på egne data nå fordi man ikke vet hvordan dette kan bli brukt i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Det slår meg som en rimelig meningsløs funksjon som er laget fordi en kan lage den - ikke nødvendigvis fordi den er nyttig. Forøvrig sier saken at dette kan hjelpe til å finne ut om hjertet slår for raskt eller for sakte - men det er jo funksjonalitet som Apple Watch har hatt siden dag en. Den har jo ikke oppløsning nok til å egentlig kunne si noe som helst verifult så vidt jeg kan se. Hjerteflimmer kan du jo fint detektere med en vanlig pulsklokke men du trenger jo en ordentlig EKG (med minst tre prober) for å kunne si noe nyttig. Skulle likt å se hva en hjertelege vil kunne si om saken. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Dette viker som en svært dårlig idee, men hvis noen her er fagfolk er det veldig interessant å høre hva de tror. Scenario 1: 60 år dame har smerter i brystet, ringer AMK, AMK sender hjelp. Scenario 2: 60 år dame har smerter i brystet, har fått klokke med EKG måler. Hun roter med appen, som hun ikke har brukt siden hun fikk klokken til jul, ringer til sønnen, som hjelper med appen.. appen sier tilslutt "ring til lege", noe hun gjør, og bruker tid på å forklare AMK om appen og hvor vanskelig det var å bruke... Så sender AMK hjelp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå