Gå til innhold

Elektriske lastebiler kan bli en kjempeutfordring for strømnettet [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drivstoff er den størst enkeltkostnaden. Se f.eks: https://www.thetruckersreport.com/infographics/cost-of-trucking/

 

 

Helt klart, så det er fint at hydrogen er projisert til å være billigere enn diesel når dette virkelig har snøballen i full fart nedover åsen. 

 

 

Kanskje 30-60 minutters lading i løpet av en dag vil ikke kunne utgjøre spesielt stor kostnadsforskjell.

 

Iløpet av måneder og år, så utgjør det fint en forskjell. 

 

Og det kan fint hende at hydrogen er inkludert i leasingen, men kostnaden havner uansett hos kunden, og må da være bakt inn i leasingkostnaden. Alternativet er at Nikola går tom for penger og går konkurs.

 

Jeg trur du går glipp av poenget. Kostnadene til hydrogenet som inngår i leasingen, er allerede billigere enn diesel. Det er jo hele poenget.  

“Our business model makes sense for anyone who drives full time,” Milton says. “They will save 30% on every truck they own.”

 

Det er supert at batteriet kan lades, men det kan neppe hurtiglades på 30 minutter. Det begrenser nytten av lademuligheten. 

 

1. Det vet du ikke.

2. Behovet vil uansett ikke være der for å kunne hurtig-lade på 30 minutter. Har man dårlig tid, så har man hydrogenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er Tesla Semi reservasjoner også. Som sagt, man kan fint hoppe ut av køen og få tilbake pengene sine.

Bare at reservasjonsbeløpet er 0 kr hos Nikola. Jeg kan reservere 800 Nikola i dag hvis jeg vil bare for å blåse opp inntrykket av interesse. Jeg har ikke sjans i havet for å reservere 800 Tesla Semi. Teslas reservasjoner må altså ha reelle penger bak seg og er mye vanskeligere å blåse opp.

 

Det vesentlige her er jo hva markedet viser hva de faktisk ønsker. Og det er definitivt hydrogenlastebiler. Sveits har allerede bestilt 1000 stk fra Hyundai.

Bestilt eller gratis uforpliktende likes? Link?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trur du går glipp av poenget. Kostnadene til hydrogenet som inngår i leasingen, er allerede billigere enn diesel. Det er jo hele poenget.

Nei, foreløpig er Nikolas kostnad ved hydrogen fullstendig hypotetisk. Jeg tror heller ikke Nikola har oppgitt prising på leasing, heller? Vet de hadde dette før, men prisene var umulig lave, så de ble fjernet ganske raskt.

 

1. Det vet du ikke.

2. Behovet vil uansett ikke være der for å kunne hurtig-lade på 30 minutter. Har man dårlig tid, så har man hydrogenet.

Så klart begrenser det nytten. Om man ikke kan benytte DC hurtiglader er man stort sett begrenset til 20-22 kW lading. Da ville det altså ta ca 15 timer å lade opp batteriet til en Nikola One.

 

Så klart, om man kjører lite og har lange pauser, så kan man få noe nytte av sakteladingen, men ikke i scenarier med team drivers o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vesentlige her er jo hva markedet viser hva de faktisk ønsker. Og det er definitivt hydrogenlastebiler. Sveits har allerede bestilt 1000 stk fra Hyundai.

LLandet Sv eits kjøper 1000 hydrogenlastebilar frå Hyundai? Det høyrest ut som ein røvarhistorie. Kor mange har den norske staten bestilt? I heile Sveits er det ein hydrogenstasjon og ingen nye planlagt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vesentlige her er jo hva markedet viser hva de faktisk ønsker. Og det er definitivt hydrogenlastebiler. Sveits har allerede bestilt 1000 stk fra Hyundai.

LLandet Sv eits kjøper 1000 hydrogenlastebilar frå Hyundai? Det høyrest ut som ein røvarhistorie. Kor mange har den norske staten bestilt? I heile Sveits er det ein hydrogenstasjon og ingen nye planlagt.

Hvorfor uttaler du deg om ting du åpenbart ikke har greie på ?

 

Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA (Nel, OSE:NEL), has received a purchase order for a 2 megawatt (MW) containerized Proton PEM® electrolyzer, as part of a 30 MW framework agreement with Hydrospider AG, an affiliated company of H2 Energy.

 

The electrolyzer will be used to produce green hydrogen for heavy-duty hydrogen trucks from Hyundai Motor Company, which will begin operation in Switzerland during late 2019. The framework agreement represents the first phase of 60 – 80 MW needed to supply hydrogen for the total expected 1000 trucks and other applications.

 

https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa-awarded-purchase-order-for-a-2-mw-pem-electrolyzer-in-switzerland-and-enters-a-30-mw-framework-contract/

Lenke til kommentar

Bare at reservasjonsbeløpet er 0 kr hos Nikola. Jeg kan reservere 800 Nikola i dag hvis jeg vil bare for å blåse opp inntrykket av interesse. Jeg har ikke sjans i havet for å reservere 800 Tesla Semi. Teslas reservasjoner må altså ha reelle penger bak seg og er mye vanskeligere å blåse opp.

Trur neppe såpass store firmaer merker noe særlig til reservasjoner av 40 Tesla Semier i regnskapsbøkene, så det går nok bra. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, foreløpig er Nikolas kostnad ved hydrogen fullstendig hypotetisk. Jeg tror heller ikke Nikola har oppgitt prising på leasing, heller? Vet de hadde dette før, men prisene var umulig lave, så de ble fjernet ganske raskt.

Spiller ingen rolle hva du trur. Det er flere rapporter som viser til at hydrogen blir billigere og billigere. Det er jo bare å se på fornybar strøm det, så ser man trenden. 

 

Priser på leasing blir oppgitt når man står i køen for dem, eller om man kontakter dem - står det på hjemmesidene. Regner med dette avhenger veldig av sted man har et utgangspunkt fra, så en fast pris er nok vanskelig. 

 

 

Så klart begrenser det nytten. Om man ikke kan benytte DC hurtiglader er man stort sett begrenset til 20-22 kW lading. Da ville det altså ta ca 15 timer å lade opp batteriet til en Nikola One.

 

Du glemmer punkt 1. 

 

1. Du aner ikke hvor sakte eller hvor kjapt man kan lade batteriene. Hvorfor i allverden skulle de ikke tilbudt hurtiglading, når de først tilbyr at de kan plugges inn? 

 

Det ville vært rart om de først skal tilby plugin muligheter uten å tenke på at man kan plugge seg inn hos normale hurtigladere. Kan du komme på en grunn til hvorfor de ikke skal kunne hurtiglade? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva du trur. Det er flere rapporter som viser til at hydrogen blir billigere og billigere. Det er jo bare å se på fornybar strøm det, så ser man trenden.

Billigere og billigere = mindre og mindre dyrt.

 

Kostnadene for hydrogen er ikke i nærheten av å kunne konkurrere med diesel i dag, for ikke å snakke om batterier og strøm fra nettet.

 

Du glemmer punkt 1. 

 

1. Du aner ikke hvor sakte eller hvor kjapt man kan lade batteriene. Hvorfor i allverden skulle de ikke tilbudt hurtiglading, når de først tilbyr at de kan plugges inn? 

 

Det ville vært rart om de først skal tilby plugin muligheter uten å tenke på at man kan plugge seg inn hos normale hurtigladere. Kan du komme på en grunn til hvorfor de ikke skal kunne hurtiglade?

Å plugge seg inn i eksisterende hurtigladere er ikke realistisk. Disse er i all hovedsak plassert slik at det er tilnærmet umulig å komme til med en lastebil. I hvert fall ikke uten å blokkere masse parkeringsplasser og andre ladere.

 

Altså, om Nikola One skal støtte DC hurtigladere, så vil det altså være behov for å bygge ut et nettverk av hurtigladere. Man kan kanskje se for seg en minimal løsning der Nikola støtter f.eks CCS, og så videreformidler salg av CCS hurtigladere til selskaper slik at de kan sette opp disse ved lasterampene, men det blir i så fall bare spekulasjon.

 

Om Nikola One velger å støtte DC hurtiglading og bidra på å få bygget ut dette, så er det supert. Da vil jeg til større grad heie på de, selv om jeg fortsatt tror de vil gå konk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig denne motstanden mot hydrogenlastebiler når det er åpenbart hva som fungerer best i de fleste tilfeller og markedet virker å være klar på hva de foretrekker.

Hvor mye praktisk erfaring baserer du "fungerer best i de fleste tilfeller" på? En papirtiger fra noen PR-folk hos et en produsent uten fabrikk, uten servicenettverk og nå nesten uten fyllestasjoner?

 

"Markedet" har hittil ikke lagt én krone i Nikola-bestillinger. Nå har jeg ikke tall på hvor mange dollar Tesla Semi har fått i reservasjoner, men det er nok et betydelig beløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Markedet viser med all tydelighet i form av interesse, tilbakemeldinger og konkrete bestillinger at de primært ønsker hydrogen til tungtransport. Det er lite å diskutere, men dere ser ikke ut til å følge med på hva som skjer når det overser selv den bestillingen fra Sveits. Og det finnes flere til opplysning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Sveits, har penger skiftet hender eller er det bare snakk om gratis uforpliktende likes? Hvis ikke, si heller i fra når pengene er overført.

 

Hvor mange hydrogenlastebiler har blitt levert? Hvis ingen, si heller i fra når leveransene har begynt.

 

Hvis påstanden "fungerer best i de fleste tilfeller" er basert på null praktisk erfaring så være nå ærlig å si at det er teoretiske betraktninger basert på papirspesifikasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det vesentlige her er jo hva markedet viser hva de faktisk ønsker. Og det er definitivt hydrogenlastebiler. Sveits har allerede bestilt 1000 stk fra Hyundai.

LLandet Sv eits kjøper 1000 hydrogenlastebilar frå Hyundai? Det høyrest ut som ein røvarhistorie. Kor mange har den norske staten bestilt? I heile Sveits er det ein hydrogenstasjon og ingen nye planlagt.

Hvorfor uttaler du deg om ting du åpenbart ikke har greie på ?
Kvifor påstår du at eg ikkje har greie på det?

 

Eg klipte vekk resten av innlegget ditt, som korkje omhandlar nasjonale innkjøp av hydrogenlastebilar eller eksisterande hydrogenstasjonar.

Lenke til kommentar
Det går ikkje fram der at Sveits kjøper esse. Det ser ut til at eit sveitsisk hydrogenselskap skal kjøpe nokre slike for å lease dei ut, men opplegget verkar litt uklårt på meg.

 

I Sveits må batteri eigne seg veldig mykje betre enn hydrogen, for å kunne regenerere fullt i nedoverbakkane. Eit tungt køyrety 1000 meter over havet har veldig mykje potensiell energi som kan regenererast på veg ned, men det fungerer berre med batteri.

 

Tippar det greiene der går konk ganske fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Billigere og billigere = mindre og mindre dyrt.

 

Kostnadene for hydrogen er ikke i nærheten av å kunne konkurrere med diesel i dag, for ikke å snakke om batterier og strøm fra nettet.

Snakker vi om hydrogen idag? Trudde vi pratet om en viss fremtid jeg? 

 

Hvor mye kostet hydrogen for 10 år siden? Hvor mye koster det idag? Hvor mye spår du gjennom denne trenden at det vil koste om 10 år? 

 

Er ikke verre enn det, for å se det. Hydrogen vil bli billigere med tiden, og det vil også forbi gå diesel i kostnader. 

 

Å plugge seg inn i eksisterende hurtigladere er ikke realistisk. Disse er i all hovedsak plassert slik at det er tilnærmet umulig å komme til med en lastebil. I hvert fall ikke uten å blokkere masse parkeringsplasser og andre ladere.

 

Er vell muligheten vi pratet om her? Ikke det at de ikke kom til å måtte ta større plass enn normalt. Det må jo Tesla Semi gjøre også det, hvis de skal lades på de stasjonene som eksisterer idag. Ser man på prototypen, så er det jo det de nettopp gjør også, gjennom et adapter. 

 

Om Nikola kunder ønkser, så kan de fint kjøpe og sette opp ei lader ved terminalene sine, og dermed lade der om de vil få den fordelen hos sin FC lastebil. Altså starte med 320 kWh fullt batteri hver morgen. 

 

 

Altså, om Nikola One skal støtte DC hurtigladere, så vil det altså være behov for å bygge ut et nettverk av hurtigladere. Man kan kanskje se for seg en minimal løsning der Nikola støtter f.eks CCS, og så videreformidler salg av CCS hurtigladere til selskaper slik at de kan sette opp disse ved lasterampene, men det blir i så fall bare spekulasjon.

 

Nei, det vil det ikke være. Det er snakk om muligheten til å hurtiglade. Nikola setter opp et nettverk for hydrogen. Det er da ingen behov for dem å sette opp et ytterligere nettverk av separate ladestasjoner når hydrogen stasjonene også inneholder muligheter for å lade? 

Virker som om du glemmer at de skal tilby begge deler. Både batteri elektrisk lastebiler, med hurtiglading - selvfølgelig, men også hydrogen-elektrisk. Hurtiglading på hydrogen-eleketirsk er jo ikke like avgjørende for dem som kjøper dem, som det vil være for den elektriske versjonen. Men muligheten for å lade vil jo være der, om de vil. 

 

Om Nikola One velger å støtte DC hurtiglading og bidra på å få bygget ut dette, så er det supert. Da vil jeg til større grad heie på de, selv om jeg fortsatt tror de vil gå konk.

 

Joda, noen trur Nikola vil gå konk, andre trur Tesla vil gå konk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig denne motstanden mot hydrogenlastebiler når det er åpenbart hva som fungerer best i de fleste tilfeller og markedet virker å være klar på hva de foretrekker.

Ja, det er faktisk åpenbart. Det finst svært få hydrogenlastebilar i drift. Dei som finst er nesten berre ombygde diesel-lastebilar med kort rekkjevidde.

 

Her er ei kort liste over elektriske lastebilar som er i sal eller kjem i sal snart. Alle finst minimum i form av prototypar under testing. Dei fleste skal kunne leverast til kundar i år:

MAN eTGM

Lion8

Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E.

Irizar ie Truck

Mercedes-Benz eActros

Peterbilt 220EV, 520EV og 579EV

DAF LF Electric og CF Electric

Tesla Semi

 

I tillegg kjem Nikla Motors, som ikkje har nokon prototypar, men nyleg sa at dei òg vil tilby lastebilane sine med berre batteri, utan hydrogengreier. Truleg pga stor etterspurnad frå potensielle kundar. Sidan Nikola Motors førebels ikkje har produsert nokon fungerande prototypar, og ikkje planlegg levering til kundar før i 2022, står dei ikkje på lista.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...