Gå til innhold

Hevder Audi har problemer med E-tron-produksjonen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Salet av hydrogenbilar stadig er synkande

Det finnes knapt salg av hydrogenbiler siden produksjonen ikke er kommet i gang i særlig grad enda. Og da snakke om at salget er synkende for å sette det et slikt lys du selv ønsker er regel rett på barnehagenivå.

 

Men det kommer. Blant annet av dette selskapet:

https://www.motor.no/artikler/bilnyhet-elbil-hydrogenbilen-grove-lansert-i-kina/?fbclid=IwAR10b1kWUDv8hwX4tOsjnznoEZVitmKA52ot2BL_mCIvZryEh6I6cEREIx4

 

Hyundai øker forøvrig produksjonen et år tidligere enn hva som hva var planlagt da de nå ser en større etterspørsmål. Stikk motsatte av du hevder, men som selvsagt er bare basert på på hva du selv ønsker og ikke reelle fakta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ting tyder på at Gigafactory produserer omkring 7000 Model 3 batteripakker i uken, pluss 1-2 GWh/år til Tesla Energy. Eller noe sånt som 30 GWh/år totalt.

 

Men nei, den er ikke makset ut. Fysisk sett er bare fabrikken er noe sånt som 30% av den endelige størrelsen, og planen er over de neste årene å øke til noe i området 100-150 GWh/år. Kapasiteten økes fortløpende. Det er forventet at fabrikken vil produsere batterier til Model Y, Semi, Pickup og Roadster, og at Tesla Energy vil fortsette å vokse raskt. (Model Y produsert i Shanghai vil trolig benytte batterier produsert i Kina.)

 

Egentlig er det litt vanskelig å klandre Audi/LG Chem for manglende batteriproduksjon. Selv Tesla slet med det samme i siste halvdel av 2017 og første halvdel av 2018. Det er ikke lett å skalere opp så enormt på ganske kort tid.

Hvorfor produsere ved kun 30%? Er fabrikken 30% utbygget? 

Ja.. Batteridelen.. De produser mer der.. Men fabrikken er ikke ferdig bygget nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første må du vurdere kilden. Toyota har vært bitre helt siden de satset alt på hydrogen og så floppet det.

 

For det andre, så er utsagnet om at 70% av batterikostnaden er råmaterialene i *beste* fall misvisende, kanskje blank løgn. Man må skille på cellekostnad og batteripakkekostnad. Å bygge cellene inn i batteripakker kan gjerne legge på 20%-40%, der mesteparten er arbeid og produksjonsutstyr. Da må altså cellekostnaden være kun råvarekostnad, ettersom man allerede har omkring 30% arbeid på batteripakkenivå.

 

Selv på battericellenivå blir 70% feil. Regner man kostnaden til 40% nikkel og 2% kobolt, og så legger på $10 i andre materialer, så havner man på omkring $30/kWh. Når man da vet at prisene på battericellene i beste fall er omkring $75/kWh, så vil råvarekostnaden på cellenivå være 40%.

 

Den eneste måten Toyota kan ha kommet frem til 70% er om de ser på kostnadene ved å ta halv-fabrikat opp til battericellenivå. 70% kan være ganske realistisk om man antar at fabrikken mottar ferdig bearbeidede halvfabrikat. Men da inneholder "råvarekosten" ganske mye arbeid, som kan reduseres ved større volum og forbedringer av teknologi.

Floppet? Produksjonen av hydrogenbiler har ikke kommet særlig i gang enda. Primært fordi teknologien har ikke vært moden, men også fordi det må bygges fyllestasjoner først. Ellers er det ingen ting som tyder på at det har floppet. Tvert imot er det nå det begynner så smått å bevege seg hvor blant annet Toyota går mot masseproduksjon i løpet av noen år. Noe som også er vesentlig for å få ned prisene. 

 

Tallene kan ikke jeg si noe om, men Toyota har bein i begge leire her. De skal produsere elbiler og de har kjøpt opp Panasonic. Så helt på ville veier er de neppe. Det er heller ikke bare Toyota som peker på utfordringene. Det gjør også Jaguar og andre.

 

Et vesentlig poeng som nevnes er at man tjener ikke penger på batteriproduksjon i dag og at investeringene er så store at det vil gå flere år før man gjør det. Og det innebærer at man egentlig ikke ønsker en ny batteriteknologi siden investeringene da blir tapte kroner.

 

Så det skal bli interessant å se hvordan dette utløper seg. Det kan bli et problem med mangelvare av flere grunner her.

Endret av gamlefar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Salet av hydrogenbilar stadig er synkande

Det finnes knapt salg av hydrogenbiler siden produksjonen ikke er kommet i gang i særlig grad enda.
Ikkje skuld på produksjonen når ventelistene er tomme og du får to år gamle brukte hydrogenbilar til halv pris. Produksjonen kjem ikkje i gang fordi ingen vil kjøpe bilane. Det løner seg ikkje å produsere bilar som det ikkje finst kjøparar til.

 

Og da snakke om at salget er synkende for å sette det et slikt lys du selv ønsker er regel rett på barnehagenivå.

Salet er jo synkande og det er ingen ventelister. No snakkar eg om Noreg og Europa. Det er klårt du kan finne lokale fenomen andre stader i verda, som regel stimulert av store offentlege innkjøp frå lokale produsentar, men det er nok ikkje ein marknad Audi kan satse framtida si på.

 

Hyundai øker forøvrig produksjonen et år tidligere enn hva som hva var planlagt da de nå ser en større etterspørsmål. Stikk motsatte av du hevder, men som selvsagt er bare basert på på hva du selv ønsker og ikke reelle fakta.

Korea subsidierer hydrogenbilar med meir enn halve kjøpesummen. Difor er det ein lokal etterspurnad i Korea. Men der står det svart på kvitt at det ikkje er produksjonen som er problemet, det er etterspurnaden.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om LG Chem produserer for full kapasitet. Som sagt, så er de andre batteriprodusentene mer forsiktige, så det ville ikke overraske meg om LG Chem har ubrukt kapasitet, som ikke vil tas i bruk før bilprodusenter inngår bindende kontrakter. Jeg mistenker egentlig at dette er tilfelle ved fabrikken i Holland, USA, etter at Volt gikk ut av produksjon.

Jeg får ikke helt den logikken til å stemme? De bilprodusentene som nå venter på batterier, har ikke de hatt bindende kontrakter på bestillingene sine? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen anelse om LG Chem produserer for full kapasitet. Som sagt, så er de andre batteriprodusentene mer forsiktige, så det ville ikke overraske meg om LG Chem har ubrukt kapasitet, som ikke vil tas i bruk før bilprodusenter inngår bindende kontrakter. Jeg mistenker egentlig at dette er tilfelle ved fabrikken i Holland, USA, etter at Volt gikk ut av produksjon.

Jeg får ikke helt den logikken til å stemme? De bilprodusentene som nå venter på batterier, har ikke de hatt bindende kontrakter på bestillingene sine? 

Spørs hvor bindende. Det går begge veier. Selv om man er desperat etter batterier er det ikke lurt å gjøre seg avhengig av LG Chem, som så og si er den største produsenten en kan kjøpe fra.

Lenke til kommentar

Knallsalget av hydrogenbiler er som "Tesla-killers": Alltid rett rundt hjørnet. Any day now.

Det argumentet med at hydrogenbiler har floppet er ekstremt idiotisk. Man kan si det samme med elektriske biler i hvilket som helst årstall før 2012. 

 

I 1990: Elbiler flopper.

I 2004: Elbiler flopper.

I 2010: Elbiler flopper. 

 

FCEV trenger et firma som gjorde for elbiler det samme som Tesla gjorde. Thats it. Nikola kan være det firmaet når det gjelder gods-transport, så får man se hvem som gjør dette for mindre segmenter, selv om jeg personlig ikke har trua på personbiler når det gjelder FCEV. Da må jeg som sagt kunne bruke den som min BEV idag. Lade hjemme og på jobb, men ha hydrogen som ei lita rekkeviddeforlenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har hevdet at det skal komme en hydrogenbil som er Tesla killer i nær fremtid heller. De fleste som tror på hydrogenbiler ser på det primært som et tillegg i første omgang til elbiler. Det er en bedre løsning for enkelte og folk får velge selv. På sikt og hvis teknologien gjør fremskritt, så kan det bli annerledes. 

 

Selv hadde jeg nok kjøpt en Nexo i dag fremfor en kostbar elektrisk SUV hvis det var flere fyllestasjoner. Spesielt opp mot Model X, så er fordelen store rent økonomisk og rekkevidden er mye bedre.

Lenke til kommentar

 

Knallsalget av hydrogenbiler er som "Tesla-killers": Alltid rett rundt hjørnet. Any day now.

Det argumentet med at hydrogenbiler har floppet er ekstremt idiotisk. Man kan si det samme med elektriske biler i hvilket som helst årstall før 2012. 

 

I 1990: Elbiler flopper.

I 2004: Elbiler flopper.

I 2010: Elbiler flopper. 

I alle dei åra har jo elbilar seld betre enn hydrogenbilar nokon sinne har gjort. Nye modellar gjorde at salet tok heilt av frå 2009. Telsa selde ikkje so mange då, men Mitsubishi i-MiEV og eit par andre gjorde. Nissan Leaf vart intodusert i 2010 og gjorde alt anna enn å floppe. I løpet av 2010 vart det produsert fleire "trillingar" (I-MiEV/C-Zero/Ion) enn av nokon serieprodusert hydrogenbil.

 

Tesla lukkast å skape interesse for elbilar gjennom Roadster i 2008. Toyota prøvde det same for hydrogen i 2014, men det var med eit misfoster av ein bil (Mirai). Elbilar har den fordelen at dei kan brukast over alt i verda i dag. Hydrogenbilar er derimot svært geografisk avgrensa. Hydrogenbilar er låst til gammaldagse fyllestasjonar. Har du ein hydrogenbil i Frankrike, må du halde deg innan rekkjevidde til Paris. Store delar av Norden og heile Aust-Europa er utelukka. I tillegg er dei svært dyre i drift og har lågare levetid enn elbilar. Difor er ein "elbil-killer" med hydrogen som drivstoff i praksis umogeleg. Dei vil aldri kunne måle seg mot elbilar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste positive jeg kan si om hydrogenbiler er at det ser litt tøfft ut med *schwæære* luftinntak. :p

Jeg synes Mirai sine ser ut som to fullstendig misplasserte nesebor.. Hyundai ix35 har løst det penere, men akk så kjedelig gjennomsnittlig den ser ut ellers. Ingenting som fester blikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I alle dei åra har jo elbilar seld betre enn hydrogenbilar nokon sinne har gjort.

Ikke skap deg. Jeg sammenligner selvfølgelig med ICE. Men det viste du jo. 

 

 Nye modellar gjorde at salet tok heilt av frå 2009. 

 

Tok helt av? Da har du sett andre tall enn det jeg har sett. Eventuelt har du et ekstremt merkelig bruk av ordene "tok helt av". 

 

Telsa selde ikkje so mange då, men Mitsubishi i-MiEV og eit par andre gjorde. Nissan Leaf vart intodusert i 2010 og gjorde alt anna enn å floppe. I løpet av 2010 vart det produsert fleire "trillingar" (I-MiEV/C-Zero/Ion) enn av nokon serieprodusert hydrogenbil.

 

Når jeg snakker om elektrisk flopp før Tesla, så prater jeg selvfølgelig sammenlignet mot ICE. Igjen, ikke skap deg. 

 

Tesla lukkast å skape interesse for elbilar gjennom Roadster i 2008.

 

Det ble solgt 700 biler over et år. Ikke særlig imponerende, når man sammenligner ICE salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare én grunn til å tviholde på at FC-biler bare skal sammenlignes med ICE-biler: FC klarer ikke å konkurrere mot BEV. Hverken i salgstall eller drivstoffkostnader eller infrastruktur.

 

ICE er på vei ut - det vet vi alle og det er ikke der slaget står eller sto eller kommer til å stå en gang i framtida. Det er mellom ren BEV og PHFCBEV slaget potensielt kan komme i framtida. Akkurat nå er det fint lite slag eller konkurranse mellom BEV og FC, samt at PHFCBEV ikke har en eneste tilgjengelig modell ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bare én grunn til å tviholde på at FC-biler bare skal sammenlignes med ICE-biler: FC klarer ikke å konkurrere mot BEV. Hverken i salgstall eller drivstoffkostnader eller infrastruktur.

 

ICE er på vei ut - det vet vi alle og det er ikke der slaget står eller sto eller kommer til å stå en gang i framtida. Det er mellom ren BEV og PHFCBEV slaget potensielt kan komme i framtida. Akkurat nå er det fint lite slag eller konkurranse mellom BEV og FC, samt at PHFCBEV ikke har en eneste tilgjengelig modell ennå.

CO2. Det er grunnen. 

 

ICE skal ut, annen teknologi skal inn, og batterier vil ikke klare det alene.

https://www.ntnu.no/documents/7414984/0/Hydrogen+i+framtiden_rapport_A4_web_LR+28-03-2019.pdf/cdbc3fe9-f456-44c4-8c4e-7a5c22640de4

 

Det jeg gjentar til det uendelige her inne, blir også forespeilet der. BEV passer til, og er perfekt for kort-transport. Mens vi trenger noe annet når det gjelder lang-transport. FC er her et godt alternativ, siden Hydrogen uansett har flere bruksområder som ellers kan lette på CO2 avtrykket. Da blir det ikke BEV vs FCEV. Men BEV/FCEV/annen teknolgo vs ICE. Det er ICE man må sammenligne med, og det er behovene som ICE utfyller idag, som man må klare å utfylle i morgen. Det klarer ikke en rein BEV alene idag. 

 

Så både en ren BEV og FCEV må sammenlignes mot ICE. 

Lenke til kommentar

Hydrogenbiler er som "the year of the Linux desktop", kommer ikke til å skje. Bruker for mye strøm sammenliknet med rene elbiler.

De pensjonistene som styrer bilselskaper som har holdt ut i over hundre år og ikke gidder å lage elbiler kommer til å tape alt.
Et annet problem er at elbil er dyrt, kun i norge det gir mening, se hva som skjedde med Tesla i Danmark når de fjernet fordelene,3 solgte biler på et år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...