Gå til innhold

Norge samler internasjonal allianse for beskatning av Google og Facebook

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvem sier internasjonalt sammarbeid ikke er bra?

Håper de finner en god løsning.

Er dette bra da? De finner nye måter å gjøre det dyrere for oss forbrukere? Hvis selskapene blir skattet ihjel er det vi som må betale. Ja de tar informasjonen vår, men tjenestene de tilbyr er gratis og vitale for dagens internett.

Endret av bubba477
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette bra da? De finner nye måter å gjøre det dyrere for oss forbrukere? Hvis selskapene blir skattet ihjel er det vi som må betale. Ja de tar informasjonen vår, men tjenestene de tilbyr er gratis og vitale for dagens internett.

Det er tydelig at du ikke i det hele tatt skjønner deg på økonomi, og sannsynligvis er det ingen vits å forsøke å forklare, men jeg gjør et forsøk:

Google og Facebook tar fortjeneste fra andre norske selskaper som skatter til Norge. Det medfører INGEN skatt til Norge, og på sikt vil velferdsstaten bryte sammen hvis dette fortsetter. De flytter også arberidsplasser ut av landet. Med andre ord undergraves hele systemet vårt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Det er tydelig at du ikke i det hele tatt skjønner deg på økonomi, og sannsynligvis er det ingen vits å forsøke å forklare, men jeg gjør et forsøk:

Google og Facebook tar fortjeneste fra andre norske selskaper som skatter til Norge. Det medfører INGEN skatt til Norge, og på sikt vil velferdsstaten bryte sammen hvis dette fortsetter. De flytter også arberidsplasser ut av landet. Med andre ord undergraves hele systemet vårt.

Så spørs det om dette faktisk får den effekten man påstår man ønsker. I svært mange tilfeller så innfører man nye lover osv som kan virke svært forlokkende, men som allikevel er svært ødeleggende på sikt for alle.

Hvordan blir det f. Eks skattemessig hvis et lite norsk selskap, som drifter tjenestene sine azure og skal selge sitt produkt til f. Eks en kunde Thailand. Må de da skatte for tjenesten både i Norge og Thailand? Må de føre regnskap både i Norge og Thailand? Dette er ting som kan komplisere og gjøre det veldig vanskelig å ekspandere for små aktører, noe som i realiteten betyr at store aktører får lover som beskytter deres monopol, mot at de betaler staten for det i form av skatter.

Personlig tror jeg det er et sånt samarbeid man ønsker og ikke en fri konkurranse på like vilkår.

Lenke til kommentar

Et tvilsomt standpunkt, unge mann.

Selskaper som Facebook og Google er litt å sammenligne med kidnappere som krever løsepenger akkurat når det gjelder dette. For verden som helhet er det en fordel å ikke gi etter for kravene om at de skal måtte betale null skatt for å etablere seg et sted. Men for et enkeltland kan det være fristende å gi etter. Man får tross alt arbeidsplassene.

Problemet med det er for det første at man taper skatt. Men det er ikke det verste. Det verste er måten som det vrir konkurransevilkårene ovenfor alle andre mindre selskaper, som ikke har tyngde og leverage til å kunne drive med tilsvarende type bajserier.

Det som skattedirektøren gjør her er ekstremt klokt, og faktisk trolig den eneste måten å takle problemet på, på lang sikt. Landene må gå sammen, eller så klarer man ikke å ta dette ved roten.

Å tenke hva man selv må betale for den ene eller den andre tjenesten, slik du gjør... det vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om. Lurt mener jeg i alle fall ikke at det er. Løft blikket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...