Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tusenkronersspørsmålet

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her nå med fast jobb og brukbar inntekt. Skal kjøpe leilighet nå til sommeren, og spørsmålet er da om jeg bør bruke ca 100000 av egenkapitalen, til å betale ned det jeg har igjen i studielån? Da forsvinner gjelda jeg har, og alle lånekalkulatorene sier at jeg får låne ganske mye mer om gjelda er lik 0.   

I mitt hode høres dette logisk ut, men trenger flere meninger om dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har nok egenkapital til å dekke 15% av kjøsprisen + omkostninger etter nedbetaling av studielånet så kan du det.

Sudielånet er gunstig iom at du har egne rettigheter ved arbeidsledighet osv, men har du hatt fast jobb noen år så har du sikkert kontroll på om arbeidsledighet er en reell fare. Pga de spesielt gode betingelsene er det mange som anbefaler å ikke betale ned studielånet.

Personlig synes jeg det er ryddig å bare ha ett lån i stedet for to, så jeg nedbetalte studielånet relativt kjapt etter studiene.

Lenke til kommentar

Studielånet er nok det beste du kjem til å ha her i livet, så dei fleste anbefalar å betale det ned sist av alle dine lån.

Nokon synest det er trivlegare å ha færre lån, men det er ikkje det ideelle å betale ned studielån kun for å få det vekk.

Kalkulatorane er ikkje så smarte og tar omsyn til kva type lån det er snakk om. Tar du kontakt med banken så vil du gjerne få 100k meir i lån om du betalar ned studielånet, men då kunne du like greitt brukt dei 100k som eigenkapital om du har behov for det.

Det er ingenting i veien for å betale ned studielån og mest sannsynleg vil det ikkje utgjere den store forskjellen uansett, spesielt når det ikkje er snakk om dei store summane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

NEI, IKKE GJØR DET!

Det kreves 15% egenkapital for å kjøpe leilighet/hus. Har du 100'000 i kontanter i banken kan du låne ytterligere 566'666 ( 15%, minus lånet på 100'000). Du har rett og slett sikret en ekstra halv million i shoppingbudsjett, forutsatt at du har inntekter nok til å forsvare det da.

Stort sett er det egenkapitalen som mangler hos unge folk, ikke betjeningsevne eller gode inntekter på sikt. Du har 100'000 blanke kroner på konto, og du vurderer å gi dem bort?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...