Smedsrud Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Snart kan du få e-poster som oppfører seg som nettsider Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet 27. mars 2019 Populært innlegg Del Skrevet 27. mars 2019 Detta kan garantert ikke misbrukes/utnyttes! 20 Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 (endret) For "oss", som kanskje bare er meg, som fortsatt bruker tekstbasert epostklient som er fri for distraksjoner, betyr vel dette at det vil komme enda mer bedriten CSS og annen kode fra de som ikke klarer å lage en epostutsender som lager riktig tekstseksjon. Hurra.... Endret 27. mars 2019 av bolt 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Jeg som synes epost er mer som spam allerede.. Lenke til kommentar
LaKilla Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Goodbye gmail, hello Tutanota Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 (endret) Har ikke sett eller tatt i bruk AMP-meldinger, så skal ikke være kategorisk, men det lukter Google Trackers / Google Analytics lang vei! I så fall vil vi få samme situasjonen på mail, som vi har på nettsider i dag. Dvs Google vil ikke bare vite om du har mottatt meldingen, men også hvor langt nedover i mailen du har lest, hva du evt klikker på osv., og logge hele "verdikjeden". Resultatet er kanskje at man må installere AdBlocker også i e-postklienten...? Endret 27. mars 2019 av seventhwave Lenke til kommentar
SpecialWeirdo101 Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Når dette er tatt i bruk fullt ut så blir vel "merk som spam" funksjonen enten fjernet eller overbelastet. Pr nå så merker jeg allerede massevis som spam, og borte blir de etter hvert ? Lenke til kommentar
Privatperson Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Og hvorfor er dette en funksjon som jeg ønsker Google? Åja, dere er for deres egen del ja.. Er den nyttig for annen mail en reklame og spam, Google? Ikke det nei, neivel.. Har allerede begynt migrere vekk fra Gmail. Google sluttet liksom med maskinlesing av mail for bruk i reklame i 2017, men de har ikke sluttet å lese mailen din. Det oppdaget jeg enkelt her: https://myaccount.google.com/purchases da plutselig mange av kjøpene jeg har gjort på nettet dukket opp her. Går du på "finn ut mer" ser du at de faktisk leser kvitteringer og bestillinger du mottat gjennom Gmail. Hva annen informasjon blir "lest" og lagret? Jeg har ikke kontrollen her lenger. Så hva skal jeg med enda en, forsåvidt unyttig, funksjon i Gmail for å kunne spore enda mer av hva jeg gjør på nettet? Lenke til kommentar
startelver Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Dette blir jo et helvete! Jeg vil motta et brev i posten , med tekst , ikke masse søl!!! Snart kommer jeg til å avinstallere alle epostlesere og be folk sende meg brev i posten som i gamle dager. Endret 28. mars 2019 av startelver Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Folk kan si hva de vil, men jeg ser helt klart nytten med det. 2 Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Folk kan si hva de vil, men jeg ser helt klart nytten med det. Jo mer jeg leser om hva AMP-mail, er jo mindre ser jeg nytten. Så vidt jeg forstår, står AMP for Accelerated Mobil Pages. Det vil si at det opprinnelige formålet var mobilnettsider skulle lastes raskt, fordi det hadde en helt bestemt struktur. Les mer her: https://www.polemicdigital.com/google-amp-go-to-hell/ http://nymag.com/intelligencer/2018/03/google-amp-for-email-what-it-is-and-why-its-a-bad-idea.html Bieffekten er at sidene blir langt enklere for Google å indeksere (hvem skulle trodd...) Men utviklere blir jo ikke tvunget til å utforme sidene slik, blir de vel? Vel, hvis Google oppdager at sidene til bedriften din ikke er utformet iht AMP, vel da skyver vi den ned til søkeside 8. Har du da i realiteten noe valg? Så Google har funnet ut at denne ideen er så god, at de like gjerne kan påtvinge den i e-post også. Dette er "Embrace, extend, and extinguish" right before your very eyes ! PS! La nå e-post være e-post, dvs i hovedsak tekst, og lag heller en link til en Web-side, hvis du ønsker interaktivitet med brukerene. Endret 28. mars 2019 av seventhwave 1 Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Og hvorfor er dette en funksjon som jeg ønsker Google? Åja, dere er for deres egen del ja.. Er den nyttig for annen mail en reklame og spam, Google? Ikke det nei, neivel.. Har allerede begynt migrere vekk fra Gmail. Google sluttet liksom med maskinlesing av mail for bruk i reklame i 2017, men de har ikke sluttet å lese mailen din. Det oppdaget jeg enkelt her: https://myaccount.google.com/purchases da plutselig mange av kjøpene jeg har gjort på nettet dukket opp her. Går du på "finn ut mer" ser du at de faktisk leser kvitteringer og bestillinger du mottat gjennom Gmail. Hva annen informasjon blir "lest" og lagret? Jeg har ikke kontrollen her lenger. Så hva skal jeg med enda en, forsåvidt unyttig, funksjon i Gmail for å kunne spore enda mer av hva jeg gjør på nettet? "You have no purchases" står det hos meg ? Lenke til kommentar
Privatperson Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 "You have no purchases" står det hos meg Ser at det meste som er der er fra steam, ebay, amazon osv. Så det er sikkert disse kvitteringene Google har laget autolmastisk registreringssystem for. Mitt første registrerte kjøp er en kindle fra amazon i feb 2013. Men poenget mitt var likevel at Google fortsatt driver med maskinlesing av epost gjennom Gmail. Siden de sier de sluttet med det i 2017.1) 1)For å bruke til egentilpasset reklame. Lenke til kommentar
nine09 Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Kan jeg helst bare få mail i uformatert plain text? Når har vi noen gang hatt behov for noe mer? Greit, vedlegg og bilder etc er greit. Men hva mer trenger man egentlig? 1 Lenke til kommentar
trym177 Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Flott! Ser frem til dette. Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Har ikke sett eller tatt i bruk AMP-meldinger, så skal ikke være kategorisk, men det lukter Google Trackers / Google Analytics lang vei! I så fall vil vi få samme situasjonen på mail, som vi har på nettsider i dag. Dvs Google vil ikke bare vite om du har mottatt meldingen, men også hvor langt nedover i mailen du har lest, hva du evt klikker på osv., og logge hele "verdikjeden". Resultatet er kanskje at man må installere AdBlocker også i e-postklienten...? Greia med AMP er at Google embedder nettsider, slik at du aldri forlater økosystemet deres. Da nytter det ikke med noen form for blokkering, siden innholdet er allerede inne i Google-systemet. Intensjonen er å forvandle Internett til noe ala Facebook-feeden. Siden veldig mange nettbesøk har sitt utgangspunk i et Google-søk, vil AMP sørge for at du aldri forlater Google sitt økosystem, slik at de selv får hele kaka av browsingen din. Når du trykker på en AMP-link, går du ikke til nettsiden, men forblir hos Google hvor du får servert en AMP-embeddet versjon. Dvs nettsiden får verken besøk eller inntekter; alt foregår på Google.com, på Googles premisser. Og om du ikke vil underlegge deg Google sin AMP? Vel, fuck deg, da kommer du på side 20 i søkeresultatet, samma hvor relevant du måtte være* *psst! Resultater i Google-søk er ikke basert på om det er relevant, eller om det var dette du lette etter, men hva Google helst vil selge/pushe Økonimiske insentiver!? Who knew! Reasons why AMP [in e-mail] is badNo one asked for AMP, at least not the users. This is not surprising because AMP was never designed to deliver something the users needed, it was designed to enable Google to make Gmail more profitable. Here's why you should reject it: News will be presented without branding: AMP is an attempt by Google to colonize free platforms such as web and email. Google should not be infrastructure. What does AMP actually do with your mailbox? No ad blocker will help if your emails are delivered through Gmail. Marketers and Google love AMP: Attempt to track you across platforms. Building fast websites is easy: AMP doesn't magically make websites faster. Absence of trackers does. There's a reason why email is still around: One of the best things about emails is that they are persistent. They don't push advertisements into your face, they are always the same. Google is trying to fix something about emails, which isn't even broken. LINK (tutanota.com) Noen flere tanker om AMP, generelt: - Google AMP, by its design, disassociates content from its creator. Google does not and never has cared about creators, all it wants is content, the more the better to churn through its algorithms, surround with advertising and serve up to the world. - Google AMP is a Google project designed such that you must restrict your layout options, forgo sending visitors to your website and accept whatever analytics data Google is willing to share. - As a result of AMP implementation, most web surfers won’t ever leave Google, since everything they search for will be served to them on Google’s “portal”. theregister.co.uk medium.com Har problemer med å tro at folk som synes dette høres ut som en god ide skjønner hva det er de heier på. Mistenker det er en veldig stor andel "noe fra Google? Ja, da liker jeg det, for Google er kjempekul." Man kan snakke om at Apple-fans er som sauer, men Google sine sauer går Apple-fans en høy gang når det kommer til å stille seg hjernedød bak ideer som har potensialet til å fullstendig rævkjøre både internett og samfunn. Endret 1. april 2019 av Snøspade 2 Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) Greia med AMP er at Google embedder nettsider, slik at du aldri forlater økosystemet deres. Da nytter det ikke med noen form for blokkering, siden innholdet er allerede inne i Google-systemet. Intensjonen er å forvandle Internett til noe ala Facebook-feeden. Siden veldig mange nettbesøk har sitt utgangspunk i et Google-søk, vil AMP sørge for at du aldri forlater Google sitt økosystem, slik at de selv får hele kaka av browsingen din. Når du trykker på en AMP-link, går du ikke til nettsiden, men forblir hos Google hvor du får servert en AMP-embeddet versjon. Dvs nettsiden får verken besøk eller inntekter; alt foregår på Google.com, på Googles premisser. Og om du ikke vil underlegge deg Google sin AMP? Vel, fuck deg, da kommer du på side 20 i søkeresultatet, samma hvor relevant du måtte være* *psst! Resultater i Google-søk er ikke basert på om det er relevant, eller om det var dette du lette etter, men hva Google helst vil selge/pushe Økonimiske insentiver!? Who knew! Noen flere tanker om AMP, generelt: theregister.co.uk medium.com Har problemer med å tro at folk som synes dette høres ut som en god ide skjønner hva det er de heier på. Mistenker det er en veldig stor andel "noe fra Google? Ja, da liker jeg det, for Google er kjempekul." Man kan snakke om at Apple-fans er som sauer, men Google sine sauer går Apple-fans en høy gang når det kommer til å stille seg hjernedød bak ideer som har potensialet til å fullstendig rævkjøre både internett og samfunn. Takk for innlegget, som går mer i dybden. Det setter jeg pris på, og gir meg ny kunnskap på veien :-) Endret 3. april 2019 av seventhwave Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kan jeg helst bare få mail i uformatert plain text? Når har vi noen gang hatt behov for noe mer? Greit, vedlegg og bilder etc er greit. Men hva mer trenger man egentlig? Hjertens enig. Jeg holdt hardt på ren tekst i 15 år, men i 2011 ga jeg opp. Jeg har en mistanke om at vi kunne vært fri for all slags snusk hvis vi alle brukte ren tekst, med gode funksjoner for å sjekke vedlegg for virus o.l. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå