Rudde Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Det er jo derfor man borer seg under det mest kuperte. 60 min Oslo - Bergen inne i en relativt rettlinjet tunnel er ikke noe særlig raskere enn det TGV og Shinkansen gjør utendørs. Og det vil jo knuse flyene som bruker godt over 2 timer sentrum til sentrum. Jeg kan sette opp en ulikhet: (Uendelig utslipp fra fly) > (begrenset utslipp fra TBM) Enkel matte! Jeg tror det er raskere å bygge dette enn å tromme med fingrene og vente på el-fly. Men hva det eventuelt koster og om det alltid vil være like viktig å reise raskt frem og tilbake mellom byer hele tiden, det er noe annet. Simen1 har jo et godt poeng i at den trenger ikke å komme under 60 minutter for å slå flyene som bruker over 2 timer. De trenger ikke være raskere en gang. Hadde toget tatt 3 timer og kostet ca like mye hadde jeg aldri flydd samme rute. Da kan man heller tilpasse Bergensbanen til hurtigtog enn å bygge en ny trasé. "Relativt rettlinje" betyr at de må følge fjellet og heves flere hundre meter hvis ikke tuen meter. Og dette er om vi antar de følger den kronglete bil veien som allerede er lagt for å unngå de høyeste punkt og følge naturen. Hvis du vil ha rett må du jo enda høyere. Og du endrer opp med mer tunneler. Det er heller ingen fordel å være i en tunnel for høyhastighetstog, tvert imot. Det er en ulempe. Det er ikke uendelige utslipp. Men la oss si det er vil ta fly 150 år med reise frem og tilbake å ta igjen det du vil spy ut av en TBM over 5-10 år? Så har du egentlig tenkt gjennom dette mattestykket i det heletatt? Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 "Relativt rettlinje" betyr at de må følge fjellet og heves flere hundre meter hvis ikke tuen meter. Og dette er om vi antar de følger den kronglete bil veien som allerede er lagt for å unngå de høyeste punkt og følge naturen. Hvis du vil ha rett må du jo enda høyere. Og du endrer opp med mer tunneler. Det er heller ingen fordel å være i en tunnel for høyhastighetstog, tvert imot. Det er en ulempe. Det er ikke uendelige utslipp. Men la oss si det er vil ta fly 150 år med reise frem og tilbake å ta igjen det du vil spy ut av en TBM over 5-10 år? Så har du egentlig tenkt gjennom dette mattestykket i det heletatt? Over 1,8 millioner mennesker flyr mellom Oslo og Bergen hvert år. Selvsagt vil en flåte TBMer bruke mindre på dette prosjektet enn 150 år * 1,8 milloner reisende pluss passasjerøkning. Vis meg gjerne matten som sier noe annet. Og selvsagt kan TBMer elektrifiseres, slik at utslippet blir null. I alle fall lettere enn passasjerfly kan. Det er jo bare en liten steinknusefabrikk, massevis av større fabrikker med mye større kraftbehov er helelektriske. Bedre arbeidsmiljø blir det også. Det du sier om tunneler henger ikke sammen. Man må ikke lenger opp for å være flatere. Se på Gotthard-tunnelen, paddeflat under mye høyere fjell enn vi har. Dessuten er 1000 m stigning midt på en 350 km trasé helt minimalt. Dessuten kan regen i nedoverbakkene sende strøm inn på nettet. Aerodynamikk i tunnelen får man tilpasse seg med design og ellers bare leve med. Ingen påkjørsler, ingen ras osv er vel verdt det. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Over 1,8 millioner mennesker flyr mellom Oslo og Bergen hvert år. Selvsagt vil en flåte TBMer bruke mindre på dette prosjektet enn 150 år * 1,8 milloner reisende pluss passasjerøkning. Vis meg gjerne matten som sier noe annet. Og selvsagt kan TBMer elektrifiseres, slik at utslippet blir null. I alle fall lettere enn passasjerfly kan. Det er jo bare en liten steinknusefabrikk, massevis av større fabrikker med mye større kraftbehov er helelektriske. Bedre arbeidsmiljø blir det også. Det du sier om tunneler henger ikke sammen. Man må ikke lenger opp for å være flatere. Se på Gotthard-tunnelen, paddeflat under mye høyere fjell enn vi har. Dessuten er 1000 m stigning midt på en 350 km trasé helt minimalt. Dessuten kan regen i nedoverbakkene sende strøm inn på nettet. Aerodynamikk i tunnelen får man tilpasse seg med design og ellers bare leve med. Ingen påkjørsler, ingen ras osv er vel verdt det. Om jeg ikke får lov å regne med nedgang i utslipp av fly får du selvsagt ikke lov til å regne med økning i passasjertall. Det er jo bare ren spekulasjon. Og nei, det er selvsagt ikke selvsagt. Så elektriserer en TBM, de finnes ikke. Du regner med teknologi som ikke eksisterer, og sier de kan finnes uten å ha noe kvalifikasjoner for påstanden. Elektrisk betyr eller ikke null utslipp, selv i Norge. Fordelen med fabrikker er at de ikke trenger å bevege seg. Da må du som jeg opprinnelig sa borre en 300km++ lang tunnel, men dette påstår du i innlegg #20 at ikke er nødvendig. Stigningen vil selvsagt ikke være delt gjevt utover 150 km av strekka, man må naturlig nok forholde seg til hellingen av landet og det vil gå opp og ned, slik som fjell gjør. Endret 28. mars 2019 av Rudde Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Om jeg ikke får lov å regne med nedgang i utslipp av fly får du selvsagt ikke lov til å regne med økning i passasjertall. Det er jo bare ren spekulasjon. Og nei, det er selvsagt ikke selvsagt. Så elektriserer en TBM, de finnes ikke. Du regner med teknologi som ikke eksisterer, og sier de kan finnes uten å ha noe kvalifikasjoner for påstanden. Elektrisk betyr eller ikke null utslipp, selv i Norge. Fordelen med fabrikker er at de ikke trenger å bevege seg. Da må du som jeg opprinnelig sa borre en 300km++ lang tunnel, men dette påstår du i innlegg #20 at ikke er nødvendig. Stigningen vil selvsagt ikke være delt gjevt utover 150 km av strekka, man må naturlig nok forholde seg til hellingen av landet og det vil gå opp og ned, slik som fjell gjør. De fleste TBMer er elektriske, strømmen er bare generert lokalt med diesel. Elektrisk betyr nærmere null utslipp enn jetfuel og diesel, som på sin side alltid betyr fullt utslipp. Det blir ingen problem å forsyne denne maskinen med kabler, selv om den flytter på seg. Men du står gjerne fritt til å ramse opp trivielt løsbare problemer med kabelkveiling o.l. Nei, man må ikke bore en 300 km lang tunnel. Man gjør det som i sum er optimalt. Tog kan fint gå i oppoverbakke. Lenke til kommentar
raphaelcno Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Hva med evakueringsmuligheter? Dersom det blir brann i toget hvilke muligheter vil man ha for å komme seg ut? En vanlig løsning er å bygge to parallelle tunneler (en for hver kjøreretning) med tverrforbindelser med jevne mellomrom. Se f.eks. Follobanen: [link]https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/follobanen-forste-tverrforbindelse-klar/[/link] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå