nma017 Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Jeg har et spørsmål angående kjemi 2. Jeg har fått oppgaven: Figuren viser et elektrolysekar der sinkjodid (ZnI2 er løst i vann. Elektrodene A og B er to jernstaver som er koblet til et batteri. Hvilken påstand er riktig? Et at alternativene er: Elektrode B blir forsinket. Jeg forstår ikke hva de mener med at "elektroden blir forsinket". Betyr det er det er underskudd av elektroner, slik at det ta litt tid før ionene rundt elektrode B blir redusert?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Er ikke det det samme som galvanisering? https://no.wikipedia.org/wiki/Galvanisering 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Jupp, dersom du har to elektroder, så vil den ene være positiv, anoden, og den andre negativ, katoden. Anoden trekker til seg ioner som er negativt ladet, katoden tiltrekker seg ioner som er positivt ladet. Spørsmålet er om en av elektrodene vil trekke til seg sink-ionene, å bli "forsinket", hvorvidt den påstanden er sann, og om det er anoden eller katoden, finner du ut av selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå