Gå til innhold

Svikt i smøreoljeforsyning slo ut alle fire motorene til Viking sky


Anbefalte innlegg

 

Jeg har lagt inn en link til i kommentaren over, det ser ut til at CR varianten av motoren er litt forskjellig, med "dry sump" og separat oljetank. Men i prinsippet er det det samme. Forskjellen er at da er antagelig tanken bygd av verftet og ikke av MAN.

Den motoren har begrensinger på krenking.

 

post-151946-0-85364500-1553707548_thumb.jpg

MAN leverer bare maskinen, det er verftet som lager baaten som bygger sump tankene. Man gir retnings linjer til hvor stort volum tankene bor ha, og Klassen godtar tegningene og utforsel av sump tankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At MAN lager fulle automajons og sikkerhetssystemer for egne skipsmotorer er egentlig en ting av nyere dato.

Kanskje det er noe de ikke helt har tenkt på. Som f.eks å ha en delay på at trykk og nivå vakter setter av alarmer og shutdown. Først når tilstanden, (det lave trykket) har vedvart 10-20 sekunder, (eller mer enn slingreperioden til skipet) kan man fastslå at tilstanden er vedvarende og på vei til å bli et større problem. Dersom trykket er tilbake på topp etter 8-10 sek. når oljepumpa igjen får tak i olje, er det litt "teit" å være i gang med full shutdown, med de ytterste konsekvenser det kan få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Botemidlet er høyt oljenivå, (ikke for mye), eller en annen utforming av "bunnpanna" slik som på, terrengående kjøretøyer, og noen båtmotorer for båter som kan påregnes store bevegelser i sjøen f.eks. livbåter.

Du har et poeng mht utforming av tankene; Det vil skvalpe langt mindre i en høy smal tank enn en bred og lav tank, og det gir langt bedre nivåkontroll.

....men en vil jo helst ha disse jernklumpene plassert så lavt som mulig, så det er fysiske begrensninger tilstede. Fornuftig utformede skvalpeskott pleier å gjøre god nytte for seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det ser ut som om det er et separat system for hver motor.

Hvis det er denne tegningen du mener så er det bunnpannen du ser på bildet, du har i tillegg en sentral smøroljetank som enten manuelt eller automatisk overfører olje til motoren etter behov.

 

Du har prelube pump "får opp oljetrykk før start", og den vanlige oljepumpen som smører motoren.

 

post-151946-0-75681500-1553705377_thumb.jpg

Dette representerer neppe installasjonen paa Viking Sky. MAN har paahengt smor olje pumpe dom drives av motoren via gear naar den er I gang. Den elektriske pumpen stopper saa snart motoren har faat start og smore olje trykket kommer opp. Den er bare brukt som prelube oil pump mens motoren er I stand by.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forutsetter bare at du har sett og hørt alt i hele verden om smøresystemer.

Tror nok de fleste maskinister kan si deg imot på den setningen.

Tror ikke du forstår hva det er snakk om her. Det er snakk om maskinens egen smøreoljetank, ikke oppbevaringstanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke plassere smøreoljetankene høyere enn hvor motorene ligger da, eller ha noe slags ventil og trykksystem som holder et jevnt smøretrykk?

 

Man klarer jo å regulere trykk på vanntilførsel i en husholdning (der er det jo gjerne en ventil som får for høyt trykk som den nedregulerer da), men det finnes mye forskjellige typer ventiler, tilbakeslagsventil, og ventilsystemsløyfer det nok går an å legge inn i smørelinjen. Samt trykkpumper.. (plassering av pumpeinntak i bunn av smøreoljetanken etc..

 

Skvalpeskott var også et godt forslag fra en annen debattant her inne. Det har man jo til og med på meieritankbiler og petroleumsprodukt-tankbiler, som har mye mindre væskebevegelse enn hva 15 meters bølger kan bidra med (jaja, nedbremsing kan kanskje gi litt ekstra bevegelse da).

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke plassere smøreoljetankene høyere enn hvor motorene ligger da, eller ha noe slags ventil og trykksystem som holder et jevnt smøretrykk?

Det er klart de kunne gjort det, det finnes jo for eksempel fly med stempelmotorer som kan fly opp ned. Men her har de altså valgt et enkelt system hvor dreneringen av returolje fra motoren er gravitasjonsbasert.

 

Manualen nevner "Blackout" 32 ganger, det sier vel sitt om hvor sikkert dette motorsystemet er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har de ikke en over-ride bryter slik at de kan kjøre motorene selv om de er helt uten oljetrykk for å komme seg ut av en nødsituasjon da. Da kunne de jo ofret en motor eller to og kjørt seg ut av situasjonen. Var jo ikke så langt til smulere farvann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest kommentarene med stor interesse.

Jeg synes det er usannsynlig at 4 Hovedmotorerer skal gå i shut down samtidig med samme utløsende årsak.

Dette er et dieselelektrisk anlegg med elektrisk drift av alt , også fremdrift og propellere.

og ikke et direktekoblet dieseldrevet fremdriftsanlegg.

Motorkonfigurasjonen er derfor sannsyligvis koblet på samme måte som hjelpemotorerer i direkte drevne diesel fremdriftsanlegg hvor utfall av en eller flere hjelpemotorerer vil kreve at automatikk knyttet til tripping av" Non essential load" slår inn for å hindre at de resterende operasjonelle generatorsettene vil slå seg ut grunnet overbelastning.

Jeg Ville sette pris på innspill fra maskinkyndige med erfaring fra dieselelektriske anlegg hvor også fremdriften er elektrisk drevet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har de ikke en over-ride bryter slik at de kan kjøre motorene selv om de er helt uten oljetrykk for å komme seg ut av en nødsituasjon da. Da kunne de jo ofret en motor eller to og kjørt seg ut av situasjonen. Var jo ikke så langt til smulere farvann.

Når oljetrykk forsvinner stopper motoren innen få sekunder uansett. Det er ingen sannsynlighet for at de skulle klare å krysse Hustadvika uten oljetrykk.

 

Situasjonen ved at alle motorene mister oljetrykk samtidig er ekstremt spesiell. Båten måtte legge seg over 25 grader i mange sekunder før slikt teoretisk skal skje. Håper at de logger krengning. Det skulle vert interessant hvor mye båten krenget og hvor lenge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har lest kommentarene med stor interesse.

Jeg synes det er usannsynlig at 4 Hovedmotorerer skal gå i shut down samtidig med samme utløsende årsak.

Dette er et dieselelektrisk anlegg med elektrisk drift av alt , også fremdrift og propellere.

og ikke et direktekoblet dieseldrevet fremdriftsanlegg.

Motorkonfigurasjonen er derfor sannsyligvis koblet på samme måte som hjelpemotorerer i direkte drevne diesel fremdriftsanlegg hvor utfall av en eller flere hjelpemotorerer vil kreve at automatikk knyttet til tripping av" Non essential load" slår inn for å hindre at de resterende operasjonelle generatorsettene vil slå seg ut grunnet overbelastning.

Jeg Ville sette pris på innspill fra maskinkyndige med erfaring fra dieselelektriske anlegg hvor også fremdriften er elektrisk drevet.

Jeg vil tro de har både Non Essential Load Trip og Pitch Reduction eller Speed reduction signal til fremdriftsmotorene slik at man unngår total blackout om man mister en generator eller to. Men det er veldig rart at de mistet alle 4 maskinene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ettersom det høres smått utrolig ut at 4 stk motorer har hatt for lavt smøreoljenivå, er det da betimelig å spørre seg om mannskapet kan ha bommet litt, og lest av smøreoljenivå med avslåtte pumper?

På dagens pressekonferanse ble det jo bekreftet at nivåene var innenfor marginene, dog på den "lave" siden.

Ja, det ble sagt så. At nivåene var relativt lave men tilstrekkelige ved avgang kai. Men litt mer detaljer hadde vært fint. Det som er blitt uttalt fra mannskapet er at motorene trippet en etter en, ikke alle samtidig. Hvor lenge var det mellom motorstansene? Skyldtes alle motorstansene lavt oljetrykk, eller var det tilfelle kun på en (les: den første) av motorene som stanset? Og at de påfølgende motorstansene skyldtes f.eks reguleringstekniske problemer fra den første motorstansen? At 4 stk motorer får motorstans en etter en pga lavt oljetrykk høres bare så innmari rart ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv vært med på shutdown pga lavt oljetrykk på Hustadvika. Men vi fikk startet opp igjen ila. noen minutter. Bølgeform, bølgefrekvens og bølgehøyde er spesiell på Hustadvika, var ikke problem andre steder. Alltid maxnivå med olje. Ble løst med å øke tidsforsinkelse på shutdown noen sekunder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når oljetrykk forsvinner stopper motoren innen få sekunder uansett. Det er ingen sannsynlighet for at de skulle klare å krysse Hustadvika uten oljetrykk.

 

Situasjonen ved at alle motorene mister oljetrykk samtidig er ekstremt spesiell. Båten måtte legge seg over 25 grader i mange sekunder før slikt teoretisk skal skje. Håper at de logger krengning. Det skulle vert interessant hvor mye båten krenget og hvor lenge.

Manualen beskriver "shutdown override" og "emergency engine start", men sier også at det er opp til klasseselskapet å bestemme hvilke kriterier som gjelder for dette. Det er ikke usannsynlig at det var en nødstart de foretok til slutt. Hvis de lot en motor gå med lavt oljetrykk så er det naturlig at de ikke startet alle med en gang.

 

Jeg tror det er langskips stamping, altså baug opp og ned, som er det mest kritiske så lenge de er i fart. Så lenge de går mot været med aktive stabilisatorer så er ikke rullingen så ille. Men siden oljesumptankene ligger langkips under motorene så tåler de ikke så mye stampebevegelser.

 

I det skipet stopper og legger seg med siden mot sjøene begynner rullingen umiddlbart, kun nødlys er på, og det hyler i alarmer. Det gjør selvsagt arbeidsforholdene i kontroll- og maskinrom ekstremt vanskelige. De maskinfolkene reddet sannsynligvis hundrevis av menneskeliv med det de gjorde etter blackouten.

 

For såvidt jeg kan se på tracket så hadde de aldri ankerfeste på vei innover. De lå med baugen sør-sørvestover (ikke i trackretning, jeg har lest av kompasskursen, den vises bare som mouseover) og de drev med 4 knops fart, helt til de begynte å gå utover fra land på en motor. Da hindret ankerene dem i å komme ut igjen (en tydelig omvendt "ankringsbue" i tracket ved Ufstaren).

 

Fra Marinetraffic (rød farge < 1 knop, orange ca. 4 knop):

post-424726-0-13474400-1553720171_thumb.jpg

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tror ikke du forstår hva det er snakk om her. Det er snakk om maskinens egen smøreoljetank, ikke oppbevaringstanker.

Hva jeg forstår, skal du ikke prøve på å analysere.

Lenke til kommentar

Har selv vært med på shutdown pga lavt oljetrykk på Hustadvika. Men vi fikk startet opp igjen ila. noen minutter. Bølgeform, bølgefrekvens og bølgehøyde er spesiell på Hustadvika, var ikke problem andre steder. Alltid maxnivå med olje. Ble løst med å øke tidsforsinkelse på shutdown noen sekunder.

Det er ulike regler for shutdown når du har en motors anlegg og flere separate fremdriftsystemer.

 

Problemet er at når bare en motor står tilbake i et flermotorsanlegg så har alarmsystem fremdeles regelverk for flermotorssystem.

 

Men som sagt så kan man på enmotors anlegg som regel velge om man skal stoppe eller ikke.

 

Det kan jo være feil på sensor eller ustabilt trykk.

 

Det er også påbudt med stby oljepumpe på enmotorsanlegg.

 

Alt dette spiller liten rolle nå alle motorene mister trykket samtidig.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...