Gå til innhold

Svikt i smøreoljeforsyning slo ut alle fire motorene til Viking sky


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare 1 stk smøroljetank for alle 4 motorene siden alle 4 motorene fikk Black out samtidig? Hvis det er flere adskilte system slik det skrytes av som skal gjøre at alle 4 motorene ikke skal stanse samtidig,så er det jo ikke mulig at alle 4 stanser samtidig fordi at alarmen for lavt smøroljenivå umulig kan slå inn samtidig i flere tanker på en gang. Hvis det er bare 1 smøroljetank for alle 4 motorene som driver aggregatene som produserer strøm til fremdrift,så er jo cruiseskipet en dødsfelle hvis det blir en stor lekkasje på smøroljen en plass på tanken,tilførsel til motor eller på selve motoren. Kan ikke forstå annet. Det må jo være 1 stk helt egen smøroljetank for hver motor med egen alarm for lavt nivå, hvis det skal være sikkerhet i ett slikt system,noe annet må jo være direkte livsfarlig.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har aldri i mitt liv hørt om eller sett felles smøreoljetank for maskiner. Det nekter jeg å tro at de har prestert å installere.

 

Mer sannsynlig er det at alle tankene hadde omtrent samme nivå og dermed oppsto det samme problemet på samtlige maskiner omtrent samtidig når skipet kom ut i såpass dårlig vær.

 

Mest sannsynlig er maskinene levert som omtrent alle andre medium-speed motorer, med tank som er en integrert del på undersida av sumpa, og rist mellom sump og tank for å hindre at oljen skvalper opp i veivhuset. Ved stor slingring blir det veldig mye bevegelse her, og jeg ser godt at smøreoljepumpen kan suge luft i et øyeblikk hvis nivået er relativt lavt og det er mye sjø.

 

Likevel burde pumpen greie å pumpe trykk igjen når den får olje igjen. Dersom den ikke gjør det er det et miserabelt dårlig valg av pumpedesign til smøreoljepumpe å være.

 

Enten det, eller så har besetningen holdt oljenivået under det som er forsvarlig slik at pumpen sugde luft i lengre tid når været ble dårlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei jeg tror ikke helt på teorien. At MAN har produsert en motor som er slik at når oljenivået er innenfor gitte verdier,så begynner oljepumpen å suge luft når det blir litt grov sjø..? Det er merkelig om faktisk den meget store og kompetente motorprodusenten som MAN er,har klart å lage en slik dårlig konstruksjon eller system om man vil. Her er det noe som skurrer. Visst var det uvær på Hustadvika på lørdag,men hva hvis Viking Sky hadde møtt ett polart lavtrykk fra nord på tur til Svalbard med 15-20 meter høye bølger? Oljenivået må ha vært langt under påkrevde verdier,eller det må ha vært feil med alarmsystemer. Jeg tror det har vært nok olje og nok oljetrykk, men feil med alarmsystemer som så stoppet motorene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den så jeg ikke komme, kan forstå hvis oljelampa lyser i bilen til gamle tante Olga men hos personer med fagutdanning og erfaring ?

 

Kan hende det er 1 smøroljetank på et par tusen liter eller noe sånt og separerte transfer-pumper til hver sin motor, og all bevegelsen har gjort at motorene har tatt til seg mer olje en normalt så nivået i tanken har kommet under kritisk nivå.

 

En slepebåt jeg jobbet en periode på hadde 2stk mwm motorer og en hovedtank med smøreolje på ca 600 liter, det gikk doble systemer til hver motor fra tanken med elektriske tannhjulspumper, filtersystemer, etc. så vi kunne svitsje over ved filterbytte i tillegg var det interne oljetrykkpumper som fordelte oljen etter behov.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskrivelse av smøreoljesystemet. 

 

Edit - jeg tror det er denne motorvarianten: MAN L32/44CR

https://marine.man-es.com/docs/librariesprovider6/4-stroke-project-guides/man-32-44cr-imo-tier-iii-marine.pdf?sfvrsn=90e38af0_2#page=288

 

Jeg synes det ser ut som om det er et separat system for hver motor. Det står følgende i manualen. 5 grader pitching er det de forutsetter som max. altså :

"The low oil level should still permit the lube oil to be drawn in free of air if the ship is pitching severely:

longitudinal inclination for ship's lengths ≥ 100 m

▪ 7.5° longitudinal inclination for ship's lengths < 100 m"

 

(MAN L32/44 Genset):

https://marine.man-es.com/docs/librariesprovider6/4-stroke-project-guides/man-l32-44-genset-imo-tier-ii-marine.pdf?sfvrsn=cbe44b52_1%20#page=155

Endret av J-Å
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har aldri i mitt liv hørt om eller sett felles smøreoljetank for maskiner. Det nekter jeg å tro at de har prestert å installere.

 

Mer sannsynlig er det at alle tankene hadde omtrent samme nivå og dermed oppsto det samme problemet på samtlige maskiner omtrent samtidig når skipet kom ut i såpass dårlig vær.

 

Mest sannsynlig er maskinene levert som omtrent alle andre medium-speed motorer, med tank som er en integrert del på undersida av sumpa, og rist mellom sump og tank for å hindre at oljen skvalper opp i veivhuset. Ved stor slingring blir det veldig mye bevegelse her, og jeg ser godt at smøreoljepumpen kan suge luft i et øyeblikk hvis nivået er relativt lavt og det er mye sjø.

 

Likevel burde pumpen greie å pumpe trykk igjen når den får olje igjen. Dersom den ikke gjør det er det et miserabelt dårlig valg av pumpedesign til smøreoljepumpe å være.

 

Enten det, eller så har besetningen holdt oljenivået under det som er forsvarlig slik at pumpen sugde luft i lengre tid når været ble dårlig.

Forutsetter bare at du har sett og hørt alt i hele verden om smøresystemer.

Tror nok de fleste maskinister kan si deg imot på den setningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det ser ut som om det er et separat system for hver motor.

Hvis det er denne tegningen du mener så er det bunnpannen du ser på bildet, du har i tillegg en sentral smøroljetank som enten manuelt eller automatisk overfører olje til motoren etter behov.

 

Du har prelube pump "får opp oljetrykk før start", og den vanlige oljepumpen som smører motoren.

 

post-151946-0-75681500-1553705377_thumb.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Dette utløste nivåalarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstenging av motorene kort tid etter, for å hindre skader, opplyser Sjøfartsdirektoratet."

 

Nettopp ja. Potensielle skader på en motor går foran skipets generelle sikkerhet og liv og helse til tusen passasjerer.

Det virker som overdreven bruk av shutdown for å berge et maskineri som mye sannsynlig egentlig kunne operert helt fint i de minuttene det tok å berge båten over Hustadvika. At oljetrykket på hovedtilførselen hopper opp og ned i takt med slingring, er uheldig, men fører ikke til umiddelbar total destruksjon av maskinen.

 

Selvsagte ting som smøreoljesumper egnet for motorer som står på båt, og evt. påkrevd redundans på tilførselen, må man nesten regne med at konstruktørene får til

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Smøreoljenivået leser man av når dieselmotoren er stanset, men smøreoljepumpen er operative. Om smøreoljepumpene stoppes, renner mye olje ned i tanken/sumpen og gir en feil avlesning av oljenivå. Ettersom det høres smått utrolig ut at 4 stk motorer har hatt for lavt smøreoljenivå, er det da betimelig å spørre seg om mannskapet kan ha bommet litt, og lest av smøreoljenivå med avslåtte pumper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom det høres smått utrolig ut at 4 stk motorer har hatt for lavt smøreoljenivå, er det da betimelig å spørre seg om mannskapet kan ha bommet litt, og lest av smøreoljenivå med avslåtte pumper?

På dagens pressekonferanse ble det jo bekreftet at nivåene var innenfor marginene, dog på den "lave" siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er denne tegningen du mener så er det bunnpannen du ser på bildet, du har i tillegg en sentral smøroljetank som enten manuelt eller automatisk overfører olje til motoren etter behov.

Jeg har lagt inn en link til i kommentaren over, det ser ut til at CR varianten av motoren er litt forskjellig, med "dry sump" og separat oljetank. Men i prinsippet er det det samme. Forskjellen er at da er antagelig tanken bygd av verftet og ikke av MAN.

 

Edit: Selv om det er "dry sump" så kan jo tanken være bygd av MAN, for eksempel integrert i en "skid" som motor og generator står på, slik det er antydet i en ny TU artikkel.

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn en link til i kommentaren over, det ser ut til at CR varianten av motoren er litt forskjellig, med "dry sump" og separat oljetank. Men i prinsippet er det det samme. Forskjellen er at da er antagelig tanken bygd av verftet og ikke av MAN.

Den motoren har begrensinger på krenking.

 

post-151946-0-85364500-1553707548_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er det bare 1 stk smøroljetank for alle 4 motorene siden alle 4 motorene fikk Black out samtidig? Hvis det er flere adskilte system slik det skrytes av som skal gjøre at alle 4 motorene ikke skal stanse samtidig,så er det jo ikke mulig at alle 4 stanser samtidig fordi at alarmen for lavt smøroljenivå umulig kan slå inn samtidig i flere tanker på en gang. Hvis det er bare 1 smøroljetank for alle 4 motorene som driver aggregatene som produserer strøm til fremdrift,så er jo cruiseskipet en dødsfelle hvis det blir en stor lekkasje på smøroljen en plass på tanken,tilførsel til motor eller på selve motoren. Kan ikke forstå annet. Det må jo være 1 stk helt egen smøroljetank for hver motor med egen alarm for lavt nivå, hvis det skal være sikkerhet i ett slikt system,noe annet må jo være direkte livsfarlig.

 

Om man tenker seg en "normal" motor

som har olje i bunnpanna, så er det en grense for hvor mange grader helling

det kann bli før smøreolje-pumpen drar luft.

Alle motorene er sikkert montert likt,

eksempelvis vannrett, og tåler dermed samme helling.

Er det lite olje i "panna" på alle motorene er det ensbetydende med lite "slingringsmonn".

I dårlig vær er dette uheldig.

Botemidlet er høyt oljenivå, (ikke for mye), eller en annen utforming av "bunnpanna" slik som på, terrengående kjøretøyer, og noen båtmotorer for båter som kan påregnes store bevegelser i sjøen f.eks. livbåter.

Og sikkert andre spesielle motorer også.

En alarm for lavt oljenivå bør varsle i god tid før det blir kritisk.

Viking Sky er neppe beregnet på store bevegelser i grader. Den har kanskje dynamisk stabilisering også, men til lite hjelp når maskineriet først har stanset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser altså ut til at det er en egen tank under hver motor, men problemstillingen blir jo den samme som i en vanlig bunnpanne. PÅ småbåter pleier vi jo alltid å fylle olje til max streken før vi legger ut i dårlig vær, men det punktet manglet de tydligvis på sjekklisten. Det burde være enkelt når det bare er å åpne en ventil for å fylle fra lagertanken:

post-424726-0-47207900-1553708769_thumb.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn en link til i kommentaren over, det ser ut til at CR varianten av motoren er litt forskjellig, med "dry sump" og separat oljetank. Men i prinsippet er det det samme. Forskjellen er at da er antagelig tanken bygd av verftet og ikke av MAN.

 

Skal ikke en av fordelene "dry sump" at det takler dårligere vær?

Lenke til kommentar

Det går jo an å lage kulepenner som skriver opp-ned og under vann, så hvorfor ikke noe liknende teknisk innretning for smøreolje?

Fordi kulepenner ikke har veivaksler/veivskinker som splasher blekk i luft.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I normale tilfeller saa har hver enkelt maskin egen ''sump tank''. Med eget separator system, og prelube oil pump, det er vanelig at olje kan transporteres mellom tankene, men dette er ikke alltid slik. Olje tankene har tilforsel I fra Ren Smorolje tank for etterfylling, dette blir vaneligvis utfort med en ''Make Up pump'' I tillegg til dette, saa er det mulig aa tome smor olje tankene til en saakalt ''Dirty Lube Oil Tank'' Denne tanken brukes ved oljeskift og vedlikehold av maskin og rengjoring av sump tank. Det er desverre vanelig at rederne ikke onsker aa kjope olje eller kjore med korrekt nivaa I sump tankene. Hvis nivaaet blir for lavt, blir det fort en farlig I situasjon- (daarlig vaer) Erfarne Maskin Sjefer er svert noye med aa ikke gaa I denne fella og har selv mange ganger sjekket nivaaene i sump tankene med hensyn paa daarlig vaer. Men uten aa ha sett installasjonen skal jeg vare forsiktig med aa si at de har kjort med for liten olje mengde paa tankene, det kan ogsaa gjerne vaere direkte feil med intake I fra olje pumpa eller at vivaamaalingen av tankene er feilt laget og gir feil intrykk av nivaa I tankene. Men spor Maskin sjefen ombord, han vet garantert hva som er arsaken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...