Speaky Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Dette begynner å bli et skikkelig mareritt. Tok i mot en pc (P4 2,4GHz, 512 MB RAM, Elitegroup mobo) fra en bekjent som klaget over feilmeldinger og uforklarlige rebooter. Etter en del fram og tilbake og bytting med deler fra egen pc konstaterte jeg at ram'en var defekt. Med ram'en fra problem-pc'en i min maskin var det plutselig den som fikk problemer, mens problempc'en fungerte feilfritt med ram'en fra min maskin. Som en siste sjekk testet jeg problem-pc'en en gang til med den defekte ram-brikka, men presterte å skvise brikka ned på hovedkortet gærne veien. Tabbe nr 1 var et faktum. Det lukta svidd og jeg var alvorlig bekymret da jeg testa nok en gang med ram'en fra min pc. Det merkelig var at alt funka som normalt. Defekt ram ble returnert til leverandør og erstattet med ny rambrikke. Da jeg 1 uke senere monterte den nye ram'en ville ikke pc'en boote, men ga bare fra seg noen ubehagelige pipelyder. Ok, tenkte jeg, hovedkortet har nok gått føyka likevel. Kjøpte nytt hovedkort som ble montert etter alle kunstens regler. PC'en boota problemfritt, gikk i 5 minutter og krasjet. Dette gjentok seg. Viste seg at jeg hadde fått et problem med kjøling (eller mangel på sådan). Etter mye fram og tilbake fant jeg ut at ramma som kjøleribbe og vifte festes til ikke satt helt som det skulle. Demonterte hele skiten nok en gang og skrudde det sammen igjen, denne gang uten 1 mm glippe mellom kjøleribbe og prosessor. I neste øyeblikk står jeg der med en pc som er så død som det går an. Det skjer absolutt ingenting når jeg forsøker å skru den på. Har sjekket og dobbeltsjekket at alt er koblet som det skal. Hovedkortet gikk i retur til leverandøren, men ble testet OK og sent i retur. Skrudde sammen det hele for ente gang, men nei. Her skjer det fint lite. Kan CPU'en ha gått føyka som følge av overoppheting og kan i såfall en defekt CPU medføre at maskinen er helt død (ingen vifter starter og inger lyder)? PSU'en er testet og fungerer feilfritt i annen PC. Hjelp! Nå trenger jeg alle de råd jeg kan få..... Ikke glem at det snart er jul. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Hm synest synd på deg. Hadde det sjedd med meg hadde eg fått hål i hode... (slått meg selv) Lenke til kommentar
Spyder Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Demonterte hele skiten nok en gang og skrudde det sammen igjen, denne gang uten 1 mm glippe mellom kjøleribbe og prosessor. Tror nok du kansje på svidd prosessor her ja. Men ser prosessoren brent ut eller svidd. hvis alt det andre funker da er det jo ikke så mye velge mellom egemtlig. Du burde jo prøve prosessoren i den andre pc da. Lenke til kommentar
Speaky Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Nå er det sånn at jeg sitter med en AMD-pc, så da er det ikke så lett å bare teste en Pentium-cpu i den. Mon tro om jeg får refundert en CPU dersom jeg kjøper en ny og det viser seg at det ikke er det som er problemet??? Endret 22. desember 2003 av Speaky Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Mon tro om jeg får refundert en CPU dersom jeg kjøper en ny og det viser seg at det ikke er det som er problemet??? ...det får du hvis du handler på webshop og benytter deg av angrefristen. Men det bør ikke være merker på cpu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå