Gå til innhold

Nå slepes Viking Sky til Kristiansund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et stort antall artikler og reportasjer om Viking Sky avdekker også et problem, som har med presse og journalister å gjøre.

En kan ikke forvente at journalister har fagkunnskap om alle ting, men det er et problem at fra utsiden får en et bilde av en "Ulveflokk" eller kanskje et annet bilde er mer dekkende: når unger sparker fotball er det som en bisverm der hvor ballen er.

Poenget mitt er at det blir en flokk som fokuserer på de samme tingene, og ofte på det som ikke er problemet.

Selvsagt må en båt av Viking Sky sin størrelse få lov å seile langs kysten i liten storm, skulle en ha restriksjoner som nektet skip å være på sjøen i dårlig vær, så kunne vi ikke hatt skipsfart.

Bruk av ankere derimot, som var den faktoren som faktisk reddet skipet, er det ingen artikler om som jeg har fått med meg.

Som ingeniør, erfaring som matros og en som bruker båt mye, er dette et interessant tema.

Hvordan bruker vi ankerne på best mulig måte i en krisesituasjon som den med Viking Sky?

Jeg for min del ville senket et av ankerne ned til 100 m, og ventet til det hektet og så slept det andre ankeret. Deretter ville jeg slakket ut all kjettingen på begge ankerne for å få best mulig fjæring fra kjettingen og best mulig visning for styrke, men hvordan er retningslinjene for bruk av ankere i tilfellet Viking Sky?

Jeg har spurt samme spørsmålet i et tidligere kommentarfelt, uten at noen har svart.

Svar på denne type spørsmål kan bidra til at vi lærer av denne type hendelser, og kan være til nytte dersom en selv havner i en krisesituasjon med sin fritidsbåt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...