Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er denne sirkelsagen brukbar?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg 2 hyller, men i stedet tenkte jeg da å kjøpe en sirkelsag  :)  Tenkte å isolere loftet på garasjen i sommer også og i og med at jeg ikke har sag fra tidligere tenkte jeg det fikk duge med en sirkelsag. Den går på batteri, men tid har jeg. Batteri tenkte jeg at jeg skulle få tak i ett/to 4-5 ah, men foreløbig har jeg ett på 2.5 ah som jeg kan bruke midlertidig (kappe den hylla).

Ja, det var denne jeg tenkte på. Er den dugende?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ganske godt til merket, det er ganske bra til vanlig hobby-bruk. Har brukt sirkelsagen en god del, den er fin til planker og mindre prosjekter, men er styr med 2x4 og lignende. Batteritiden er jo litt begrenset, men hadde tre batterier og to hurtigladere, så tenkte ikke så mye over det.

Generellt sett er jeg fornøyd, har ikke en slik selv, men har lånt en del. Er genialt med batteri selv om det så klart har sine bakdeler med styrke og begrenset tid.

Lenke til kommentar

For kapping så bør en kjøpe en gjærsag

Går mye fortere når en ikke trenger å sikre alt og det blir perfekte kapp hver gang

Skulle bare ønske jeg hadde kjøpt en som kuttet bredere fjøler, men jeg berget med sirkelsagen

Jo, sant det, men nå stod det mellom håndsag og sirkelsag i følge budsjettet med tanke på både budsjett og fleksibilitet  :)

Lenke til kommentar

Kjenner ganske godt til merket, det er ganske bra til vanlig hobby-bruk. Har brukt sirkelsagen en god del, den er fin til planker og mindre prosjekter, men er styr med 2x4 og lignende. Batteritiden er jo litt begrenset, men hadde tre batterier og to hurtigladere, så tenkte ikke så mye over det.

Er det pga at den sliter med tykkelsen eller mtp batteriet? 

Lenke til kommentar

Er det pga at den sliter med tykkelsen eller mtp batteriet?

Mener å huske at bladet ikke gikk helt gjennom slik at man måtte kappe fra begge sider..

Og at man måtte ta det litt rolig slik at den ikke skal stoppe.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er jo standardstørrelse på sagbladet uansett om det er batteridrevet eller går på nettstrøm* så det problemet med å sage fra begge sider åkke som.

* = Det er iallefall det på vinkelslipere, stikksagene og sirkeldagene jeg har som går på batteri fra Bosch.

Lenke til kommentar

Det er jo standardstørrelse på sagbladet uansett om det er batteridrevet eller går på nettstrøm* så det problemet med å sage fra begge sider åkke som.

* = Det er iallefall det på vinkelslipere, stikksagene og sirkeldagene jeg har som går på batteri fra Bosch.

Det er faktisk forskjell på sirkelsagene. Dette var vel egentlig derfor jeg valgte den Ryobi'en jeg gjorde, for den modellen som var billigere hadde maks 45mm som er under 2" mens den jeg kjøpte hadde maks 52mm som er såvidt over 2". Det er forskjell på bladene der faktisk. 

Lenke til kommentar

Sirkelsager kommer med forskjellige bladstørrelser, har egentlig ikke noe med batteriet å gjøre...

De vanlige størrelsene er 160, 165, 190 og 216mm diameter på sagbladet. I tillegg har man noen små geniale saker med 85mm blad. 

Jo større blad jo dypere kan man kutte, men maskinene blir tunge, vanskelige å bruke, og mindre fleksible. Elsker GKS v26 fra Bosch. Kuttedybde på 25mm, men den er så liten og søt at

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sirkelsager kommer med forskjellige bladstørrelser, har egentlig ikke noe med batteriet å gjøre...

De vanlige størrelsene er 160, 165, 190 og 216mm diameter på sagbladet. I tillegg har man noen små geniale saker med 85mm blad. 

Jo større blad jo dypere kan man kutte, men maskinene blir tunge, vanskelige å bruke, og mindre fleksible. Elsker GKS v26 fra Bosch. Kuttedybde på 25mm, men den er så liten og søt at

Bladstørrelsen har selvfølgelig noe med batteriet å gjøre. Selv ville jeg ikke brukt det 1.3 ah batteriet jeg har liggende her på sagen jeg kjøpte hvis målet er å kutte en drøss med 2x4. Joda, den blir noe tyngre jo større den er men når en i 99% av tilfellene like vel legger treverket plant ned for å sage så merker en ikke noe spesielt merke til den ekstra tyngden. Hadde vært verre på f.eks en drill hvor en holder tyngden hele tiden.

Joa, ser den at det kan være kjekt med en liten i enkelte tilfeller, men, i mitt tilfelle i alle fall, så er det unødvendig å ha flere maskiner liggende kun fordi det er kjekt å ha så da endte jeg opp med en litt universal løsning  :) 

En sag med kuttedybde på 25mm hadde vært tragisk for meg. Når en har sagd på begge sidene av 2x4'en og enda ikke er gjennom så spørs det hvor liten og søtate en synes den hadde vært  :shrug:  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...