Dovreekspressen Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Kunne kanskje lage dieselfyrte kraftverk? Sparer utslippet fra kull, og kan rense mer effektivt enn i hvert enkelt kjøretøy. Virkningsgraden sammenlignet med stempelmotor burde ikke bli helt håpløs. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Fat er en måleenhet som de færreste har et forhold til. Syns man burde ta bryderiet med å konvertere til liter eller tonn når man oversetter slike artikler. Kunne fotballbaner vært brukt i denne sammenhengen? Måtte ha med et høydemål i tillegg. Fotballbane med olje fylt opp til toppen av målene? 3 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 eldrift gir rett nok mindre lokalutslipp enn flytende drivstoff - men man kommer ikkje unna alle de store negative sidene ved eldrift som fks at det meste av energien kommer fra kullkraft og at det er svært begrensa ressurser for å lage batterier av ...det er trist å se at ingen bryr seg om det faktum at gassdrift er veldig mye bedre på alle områder og at det meste av trafikken kan kjøres på en miks av hydrogen , metan , biogass mm Oppstår gassen i bussene magisk eller koster det noe å produsere den? 2 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) og strømmen kjem frå kolkraft... Noe av det, og de står heller ikkje midt i byen Endret 26. mars 2019 av Villfaren Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Kvifor fokuserer alle på det som vert bygd, utan ta med alt som vert lagt ned? Auka kapasitet fører ikkje til auka forureining. Berre auka bruk gjer det. Kapasitetsfaktoren til kinesiske kolkraftverk er under 50% og synkande. Det er ikke det CoalSwarm sier, det er de som overvåker antall kullkraftverk som finnes på jorden til enhver tid. https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706 Mener du at det ikke stemmer vil jeg gjerne se dokumentasjon på det. Eg kan ikkje sjå nokon tal der for kapasitetsfaktor, eller noko som motseier det eg skreiv. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Beste måten å se på hvor mye kullkraftverkene er i drift er å se på kullforbruket. https://www.cnbc.com/2019/02/27/reuters-america-update-1-china-2018-coal-consumption-rises-1-pct-but-share-of-total-energy-use-falls.html Kina økte kullforbruket med 1% fra 2017 til 2018. Andre år på rad forbruket økte, etter fire år med fall i kullforbruket. Man kan si at kullforbruket i Kina er stabilt eller svakt fallende, mens naturgass, fornybar og atomkraft er økende. 3 Lenke til kommentar
TG- Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Tja.. Kina har nesten doblet den hydroelektriske produksjonen sin etter 2009, og den er nå nest størst - etter kullkraft. De satser også enormt på sol - og vind - så MOTSATT av USA, altså - som fyrer opp kullkraftverk, for å ha A/C i brakkene til oljesandarbeiderne...? 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 (endret) Bruker en buss virkelig 70 liter diesel for dagen? ..Nevner mind. Drikker kaffen min jeg. Endret 27. mars 2019 av XIFXEGLO 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Det er fortsatt for mye kullkraft i Kina, for all del. Men det foregår en ganske massiv utbygging av solenergi og andre fornybare kilder også. Flere planlagte kullkraftverk har blitt skrinlagt fordi investeringen ikke kan hamle opp med fornybart økonomisk. Så igjen blir det for enkelt å trekke slutningen elbil/elbuss = ladet på skitten kullkraft. I Europa vet vi nå at dette er en helt utdatert og latterlig påstand, men den er faktisk ikke spesielt korrekt heller for Kina. Uansett vil den enorme effektivitetsgevinsten til elmotoren redusere energiforbruket til kjøretøyene. Dette er en gevinst man ikke kan se bort ifra uansett hva kraften kommer fra. Lenke til kommentar
osveen Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Utrolig at ikke noen har kommet med en unskyldning for hvorfor vi ikke kan gjøre det samme i Norge ennå. Kunne f.eks. kjøpt 900 elektriske bybusser istedenfor å skifte navn fra NSB til Vy... https://www.alibaba.com/product-detail/8-1-m-New-Energy-Pure_60838272695.html?spm=a2700.7724838.2017115.17.29b84014oKa0bD&s=p 3 Lenke til kommentar
Oklo Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Det er egentlig litt morsomt med alle disse kritikerne som hevder at "bussene går på kullkraft". Ja, det er ca 50% kullkraft i dag, men siden disse bussene går på strøm, vil de faktisk dra nytte av all forbedring i kraftproduksjon i årene som kommer. Kjøper du en dieseldrevet buss, vil den gå på diesel helt til den blir kassert. 6 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Av skiltet på bussen på biletet ser vi at det er ein sunnfjording som har køyrt feil. Ikkje eit uvanleg syn i byar. En spøk er sjeldent morsom om den må forklares.....men akkurat den spøken den tar jeg virkelig ikke. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Eller mer korrekt, strømmen kommer også fra kullkraft. Kina er igang med en storsatsing på fornybar energi. Både sol og vindkraft bygges ut for fult samt noe mer vannkraft. De siste 5 årene er nok Kina blant de land i verden som har hatt størst fokus på fornybar energi. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 (endret) eldrift gir rett nok mindre lokalutslipp enn flytende drivstoff - men man kommer ikkje unna alle de store negative sidene ved eldrift som fks at det meste av energien kommer fra kullkraft og at det er svært begrensa ressurser for å lage batterier av ...det er trist å se at ingen bryr seg om det faktum at gassdrift er veldig mye bedre på alle områder og at det meste av trafikken kan kjøres på en miks av hydrogen , metan , biogass mm Det er ikke korrekt at vi har begrensa ressurser å lage batterier av. Det finnes i overflod. Til og med i sjøvann. Utviklingen går veldig raskt i grønnere retning, og selv Kina er langt på vei en av de nasjonene som drar lasset i riktig retning og slik har de holdt på de siste 10 åra. Voldsom utbygging av vind og solkraft, samt noe vannkraft vil forbedre energiforbruket i Kina, og det vil sakte men sikkert dreie bort fra kull. Faktisk har kina lagt ned mange kullkraftverk de siste 5 årene. Selv skulle jeg veldig gjerne sett mer fokus på atomkraftverk. Ennå mer miljøvennlig enn gass og biproduktet varme er det uendelig mange bruksområder for. For et så stort og folkerikt land som Kina så burde kanskje fokuset vært på ennå mer atomkraft i og rundt de største byene, kombinert med massive batteribanker til å jevne ut toppene. De har jo både kunnskapen og arbeidsstokken til å få fart på batteriproduksjonen. Endret 27. mars 2019 av bojangles Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 (endret) og strømmen kjem frå kolkraft... Slett ikke all strømmen. For mye av den, utvilsomt. Men likevel er elbusser mer effektive, og veldig, veldig mye bedre for lokalmiljøet. Endret 27. mars 2019 av NgZ Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Fat er en måleenhet som de færreste har et forhold til. Syns man burde ta bryderiet med å konvertere til liter eller tonn når man oversetter slike artikler. Kunne fotballbaner vært brukt i denne sammenhengen? Måtte ha med et høydemål i tillegg. Fotballbane med olje fylt opp til toppen av målene? Olympiske svømmebasseng er en veldig vanlig måleenhet på TV-kanaler som feks Discovery Channel. Det hadde kanskje vært noe TU kunne vurdert. Vekten til ting bør helst måles i antall elefanter. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Ikke så greit å være uviten? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Sist jeg sjekket så var det mindre CO2-utslipp pr. km ved å brenne kull i et moderne kraftverk og så bruke det til å drive en el-bil, enn det er ved å brenne diesel i en liten og lett stempelmotor som går på varierende turtall. Bilmotorer er temmelig ineffektive i forhold til et stort kraftverk. 3 Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Og selv da er det mindre utslipp enn dieselbuss. 3 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Fra verdens største flytende solcelleranlegg.. Eller viste du ikke at Kina er fremdriver av ren energi, de ligger etter. Men de investerer milliarder nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå