Redaksjonen. Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Kinesiske elbusser sparer mer diesel enn alle verdens elbiler til sammen Lenke til kommentar
Populært innlegg missi Skrevet 26. mars 2019 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2019 Fremdeles så nekter Rogaland fylkeskommune å kjøpe inn elbusser. Mye fordi elbusser nok vil vise hvor tullete det er med trikk og trolleybuss. 10 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Av skiltet på bussen på biletet ser vi at det er ein sunnfjording som har køyrt feil. Ikkje eit uvanleg syn i byar. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nautica Skrevet 26. mars 2019 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2019 Fornuftig og bytte ut busser til elektrisk, gir så mye renere luft i byer og nærområder. 15 Lenke til kommentar
Erasmus Montanus Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 El-transport er framtiden. Og der batteri alene ikke fungerer, er batteri med hydrogen/tyngde-forlenger et viktig steg. Enten det er vei, bane eller i sjø. Uansett er det mer effektivt enn fosil forbrenning, og uten lokal forurensning. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) og strømmen kjem frå kolkraft... Jepp, i Kina er miljøet i byene viktigst, global oppvarming er ikke et tema i Kina. Endret 26. mars 2019 av Nautica 8 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) og strømmen kjem frå kolkraft... Strømmen kommer fra kullkraft, sol, vind, bio (alge), bølge, eller elv og foss. Endret 26. mars 2019 av Fri diskusjon og kunnskap 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Så og si all vekst i Kinas strømproduksjon kommer fra fornybare kilder og noe gass. Kull er mer eller mindre flatet ut og er på vei nedover(fremtidsutsikter) 7 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Så og si all vekst i Kinas strømproduksjon kommer fra fornybare kilder og noe gass. Kull er mer eller mindre flatet ut og er på vei nedover(fremtidsutsikter) Hvordan får du det og rime med dette utsagnet ? og hva er tidsaspektet du opererer med ? "Kina er i ferd med å bygge ut gigantiske volum ny kullkraft og verden er langt unna målet om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader" 259 GW ville øke Kinas kapasitet med 25 prosent. Kina har nå 993 GW kullkraft 1600 nye kullkraftverk planlegges i verden, fordelt på 62 land. Endret 26. mars 2019 av Nautica 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Kommer Norge til å handle EL-busser fra kina? Det kunne jo blidgjort dem litt etter all misnøyen som kom etter Nobel-komitéens utnevning for noen år tilbake. Endret 26. mars 2019 av G 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Det kunne jo blidgjort dem litt etter all misnøyen som kom etter Nobel-komitéens utnevning for noen år tilbake. Nja, vi ble "venner" igjen i 2016 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jan Kjetil Andersen Skrevet 26. mars 2019 Populært innlegg Del Skrevet 26. mars 2019 Fat er en måleenhet som de færreste har et forhold til. Syns man burde ta bryderiet med å konvertere til liter eller tonn når man oversetter slike artikler. 12 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) og strømmen kjem frå kolkraft... Kina lager diesel selv, og da ville dieselbussene deres sannsynligvis gått på både kullkraft og diesel siden det koster mye energi å lage diesel, "og strømmen kjem frå kolkraft". Endret 26. mars 2019 av Lynxman 8 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 eldrift gir rett nok mindre lokalutslipp enn flytende drivstoff - men man kommer ikkje unna alle de store negative sidene ved eldrift som fks at det meste av energien kommer fra kullkraft og at det er svært begrensa ressurser for å lage batterier av ...det er trist å se at ingen bryr seg om det faktum at gassdrift er veldig mye bedre på alle områder og at det meste av trafikken kan kjøres på en miks av hydrogen , metan , biogass mm 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 "Kina er i ferd med å bygge ut gigantiske volum ny kullkraft og verden er langt unna målet om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader" 259 GW ville øke Kinas kapasitet med 25 prosent. Kina har nå 993 GW kullkraft 1600 nye kullkraftverk planlegges i verden, fordelt på 62 land. Kvifor fokuserer alle på det som vert bygd, utan ta med alt som vert lagt ned? Auka kapasitet fører ikkje til auka forureining. Berre auka bruk gjer det. Kapasitetsfaktoren til kinesiske kolkraftverk er under 50% og synkande. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Kvifor fokuserer alle på det som vert bygd, utan ta med alt som vert lagt ned? Auka kapasitet fører ikkje til auka forureining. Berre auka bruk gjer det. Kapasitetsfaktoren til kinesiske kolkraftverk er under 50% og synkande. Det er ikke det CoalSwarm sier, det er de som overvåker antall kullkraftverk som finnes på jorden til enhver tid. https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706 Mener du at det ikke stemmer vil jeg gjerne se dokumentasjon på det. For instance, in September last year, China's National Energy Administration ordered a group of plants - that together could produce 57 gigwatts of electricity - to slow down construction. The organisation also prohibited them from connecting to the grid in 2017. However the satellite data suggests that half of this capacity appears not to have slowed down at all. "This new evidence that China's central government hasn't been able to stop the runaway coal-fired power plant building is alarming - the planet can't tolerate another US-sized block of plants to be built," said Ted Nace, from CoalSwarm. Endret 26. mars 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Roffee Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Litt i overkant 50% kommer fra kull, og det minker. Miljøvennlig vann- og kjernekraft, samt sol, vind og geotermisk vil bidra til å redusere kullkraften mer. 1 Lenke til kommentar
Morten Skogly Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Fat er en måleenhet som de færreste har et forhold til. Syns man burde ta bryderiet med å konvertere til liter eller tonn når man oversetter slike artikler. Jeg lagde en illustrasjon og en slags kalkulator for det for en stund siden, basert på Norges oljeproduksjon (som er på litt under 2 millioner fat PR dag). Tallet varierer litt med et fat olje tilsvarer ca 409 kg CO2. Se https://pappmaskin.no/2018/04/project-sculpture-made-from-2-4-million-oil-barrels/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 og strømmen kjem frå kolkraft... Hvis det hadde vært 100% sant så ville det likevel vært bedre for klimaet enn å kjøre med diesel. Men nå er ikke forutsetningen din sann (bare ~50% kull) så det er selvsagt ennå bedre for klimaet. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå