AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Hva menes med begrepet tilfeldig offer i forbindelse med drap, mord osv? Anonymous poster hash: 07a84...df6 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Det betyr akkurat det det høres ut som, at noen ble et tilfeldig offer, at offeret ikke var utvalgt på forhånd, men et tilfeldig valg. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Viss jeg kaster en snøball, og jeg treffer en ukjent person så er det et tilfeldig offer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Viss jeg kaster en snøball, og jeg treffer en ukjent person så er det et tilfeldig offer Hvis målet var å treffe noen. Hvem som helst. Så stemmer det. Hvis du bare kastet en snøball på måfå og den tilfeldigvis traff noen så er det et uhell. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 I praksis så betyr tilfeldig offer at offeret ikkje er kjent for gjerningsmannen frå før. Ein treng ikkje å blir valgt ut 100% tilfeldig statistisk sett, det er nok at gjerningsmannen har gått til angrep utan anna grunn enn at det opna seg ei muligheit for å utøve vold, og at offeret ikkje sjølv kunne gjort noke for å unngå volden. Ofte så vil ein få strengare straff for å angripe tilfeldige offer, då straffegrunlaget er basert på kva som var hensikta med eit angrep. Ein rasist som slår ned den eine mørkhuda personen i eit rom vil kunne få lavare straff om ein vinn fram med at det var snakk om eit tilfeldig offer, og ikkje eit rasistisk motivert angrep. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå