Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke godkjent EU kontroll ved steinsprut utenfor synsfelt


orang

Anbefalte innlegg

Hallais.

 

Hadde bilen min (2005 BMW E87 116i) på EU kontroll i dag. Endte opp med 3 feil, hvor 2 av de var feil innstilling tåkelys og hovedlykter. Greie nok de. Men fikk også en 2er feil for en steinsprut utenfor synsfelt (bak innvendig speil). Tenkte ikke så mye over det med en gang, litt naivt kanskje, men en kompis gjorde meg oppmerksom på det. Legger ved bilde av mangellapp og steinsprut.

 

Reagerer på at de skriver "d) For stor skade på frontrute utenfor synsfelt, vesentlig betydning for sikt." Det gir jo ikke mening. I tillegg er det ikke noe merknad "d" i punkt 3.2, som kan sees her: https://www.vegvesen.no/_attachment/1660376/binary/1154689?fast_title=Vedlegg+2+-+Utkast+kontrollinstruks+16.12.2016+-+med+endringer+i+gult+og+vannmerke.pdf

 

På en annen side er det jo en solid steinsprut, med diameter på 20mm. Men en frontrute skal da tåle såpass? 

 

Vil gjerne høre hva dere tenker, føler meg litt lurt her...

 

Takker for svar :)

post-472913-0-18681900-1553617261_thumb.jpg

post-472913-0-69504600-1553617278_thumb.jpg

post-472913-0-43012200-1553617288_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du delkasko? Isåfall dra innom noen som driver med ruter å be de gjøre det de kan med den, koster deg ingenting - også tar du etterkontroll på et annet verksted. Ta med kvittering fra de som fikset ruten.

 

Har selv opplevd å få idiotisk anmerkning på det samme, var innom to andre verksteder som begge da at det ikke var noen toer feil...

 

Edit: Og "innefor synsfelt" er ett a4 ark du ser foran deg når du sitter å ser rett frem - fikk jeg beskjed om

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Har du delkasko? Isåfall dra innom noen som driver med ruter å be de gjøre det de kan med den, koster deg ingenting - også tar du etterkontroll på et annet verksted. Ta med kvittering fra de som fikset ruten.

 

Har selv opplevd å få idiotisk anmerkning på det samme, var innom to andre verksteder som begge da at det ikke var noen toer feil...

 

Edit: Og "innefor synsfelt" er ett a4 ark du ser foran deg når du sitter å ser rett frem - fikk jeg beskjed om

A4 arket har jeg lite tro på. Du får skrape frem et A4 ark når ruta er nediset og se hvor lenge du beholder førerkortet.

 

Den steinspruten der må uansett skiftes rute på. Å fylle den vil forsatt være i synsfeltet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dekk1.no/steinsprut

 

I følge denne linken kan skade i det område ikke være over 25mm for reparasjon. TS har målt feil så vanskelig å si om den er for stor.

 

Jeg har to reparerte skader i område B (viskeområde på førerside) som har gått gjennom hver bidige EU-kontroll uten anmerkninger. Hos 3 forskjellige verksteder.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reagerer på at de skriver "d) For stor skade på frontrute utenfor synsfelt, vesentlig betydning for sikt." Det gir jo ikke mening.

På en annen side er det jo en solid steinsprut, med diameter på 20mm. Men en frontrute skal da tåle såpass? 

Vil gjerne høre hva dere tenker, føler meg litt lurt her...

Det ser ut som pkt 3.2 dekker både området utenfor synsfelt OG området innenfor synsfelt.

Enten er skaden for STOR i området utenfor synsfeltet ELLER den er i synsfeltet og hindrer sikten....

Det ser ut som frontruten tåler såpass og at du har kjørt med skaden så lenge at det er dyptliggende smuss i glasset, men er skeptisk til om den kan fixes på forsikringen pga. størrelsen. Det bør du sjekke først?

 

Edit:

"I tillegg er det ikke noe merknad "d" i punkt 3.2, som kan sees her: https://www.vegvesen...g vannmerke.pdf"

Her lenker du til en høringsversjon av "Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy" som har kun a,b og c som alternativ

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det ser ut som pkt 3.2 dekker både området utenfor synsfelt OG området innenfor synsfelt.

Enten er skaden for STOR i området utenfor synsfeltet ELLER den er i synsfeltet og hindrer sikten....

Det ser ut som frontruten tåler såpass og at du har kjørt med skaden så lenge at det er dyptliggende smuss i glasset, men er skeptisk til om den kan fixes på forsikringen pga. størrelsen. Det bør du sjekke først?

 

Edit:

"I tillegg er det ikke noe merknad "d" i punkt 3.2, som kan sees her: https://www.vegvesen...g vannmerke.pdf"

Her lenker du til en høringsversjon av "Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy" som har kun a,b og c som alternativ

Fikk en som jobber på bilglassforretning til å se på det, han sa det ikke er mulig å fikse. Ruta er jo også ganske gammel tror jeg, den er nokså ripete, synes godt når sola er framme. Steinspruten kom på E6 2. Januar, smalt som bare det. Så ja, har kjørt lenge med den nå, så skulle nesten tro at den ikke kommer til å gjøre det. 

 

Det kjipe er at jeg, kul som jeg er, kun har ansvarsforsikring. Men, han fra verkstedet sa han skulle prøve å skaffe meg spesialpris hos noen han kjente, så får høre om det i morgen. Blir vel sikkert over 6000 da, kunne gjerne sluppet den utgiften for å si det sånn  :whistle:

Lenke til kommentar

Verkstedet kan gjort det eneste riktige her, nemlig ikke gi deg godkjent. Små sprekker kan føre til store skader etterpå.

Joa, men nå har jeg kjørt med den siden 2. Januar. Har ikke slått sprekker ennå, gjennom mange kalde dager med oppvarming av ruta. Har dessuten hørt om mange som slipper gjennom med sprekker utenfor synsfelt  :hmm:

Lenke til kommentar

https://www.dekk1.no/steinsprut

 

I følge denne linken kan skade i det område ikke være over 25mm for reparasjon. TS har målt feil så vanskelig å si om den er for stor.

 

Jeg har to reparerte skader i område B (viskeområde på førerside) som har gått gjennom hver bidige EU-kontroll uten anmerkninger. Hos 3 forskjellige verksteder.

Denne skaden skjedde 2. Januar, og steinsprut skal vel fikses så fort som mulig. Selv om jeg tror den er mindre enn 25mm, (skjønner ikke hvordan jeg måler feil?) så er det jo ingen sprekk, det er jo et lite krater som man kan kjenne med fingeren.

Endret av orang
Lenke til kommentar

A4 arket har jeg lite tro på. Du får skrape frem et A4 ark når ruta er nediset og se hvor lenge du beholder førerkortet.

Den steinspruten der må uansett skiftes rute på. Å fylle den vil forsatt være i synsfeltet..

Det er jo to vidt forskjellige ting...

Det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om av de to nevnte verkstedene.

 

Ene bilen min har gått igjenom 4 EU kontroller med steinsprut og tilhørende sprekk som er MYE større enn det der - Det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

Gjeldende kontrollveiledning er versjon 3.0 som trådte i kraft 1. oktober 2018. Du lenker til et utkast fra 2016.

 

Etter punkt 3.2 i kontrollveiledningen skal følgende kontrolleres på vindustilstand:

 

Visuell kontroll av frontvindu og fremre sidevinduer (inkludert vinduene på fordører)

I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm. Med synsfelt menes område på frontrute som: - på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, - på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca. 70 cm over sitteputen.

Utenfor synsfeltet godtas skader/sprekker/misfarging, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt. Vurder også speilenes synbarhet. Slitasje på vinduer vurderes, spesielt med tanke på motlys.

Kontroller om det er montert reflekterende eller farget folie eller lignende i strid med kravene, slike forhold anmerkes under mangelmerknad i.

Mangelmerknad d), e), f) og g) bedømmes med 1 utenfor vinduspussernes arbeidsområde. Bedømmes med 2 innenfor vinduspussernes arbeidsområde.

Mangelmerknad h) bedømmes med 2 dersom speilenes synbarhet er påvirket.

Mangelmerknad k) ilegges dersom det ikke er mulig å kontrollere sidevindu grunnet at det står i nedre posisjon. Ved etterkontroll kan mangelmerknad k) kun godkjennes dersom vindu tilfredsstiller kravene.

Som du ser skal det ikke forekomme skader med omfang >10mm i synsfeltet, dvs. A4-ark over rattet. Utenfor synsfeltet skal det skje en konkret vurdering. Hvis skaden ikke har vesentlig betydning for sikt er det ingen mangel. Hvis skaden har vesentlig betydning for sikt er det mangel 1 hvis det er utenfor vinduspusserområdet, mangel 2 hvis det er innenfor vinduspusserområdet.

 

"Vesentlig betydning for sikt" er et skjønnsspørsmål. Er du uenig med verkstedet kan du klage til Statens vegvesen (se PKK-forskriften § 26). Du må betale for klagen, men hvis du får medhold og kjøretøyet blir godkjent får du refundert det du betalte til verkstedet. Klagen koster 560,- kr for kjøretøy under 3500 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjeldende kontrollveiledning er versjon 3.0 som trådte i kraft 1. oktober 2018. Du lenker til et utkast fra 2016.

 

Etter punkt 3.2 i kontrollveiledningen skal følgende kontrolleres på vindustilstand:

 

 

Som du ser skal det ikke forekomme skader med omfang >10mm i synsfeltet, dvs. A4-ark over rattet. Utenfor synsfeltet skal det skje en konkret vurdering. Hvis skaden ikke har vesentlig betydning for sikt er det ingen mangel. Hvis skaden har vesentlig betydning for sikt er det mangel 1 hvis det er utenfor vinduspusserområdet, mangel 2 hvis det er innenfor vinduspusserområdet.

 

"Vesentlig betydning for sikt" er et skjønnsspørsmål. Er du uenig med verkstedet kan du klage til Statens vegvesen (se PKK-forskriften § 26). Du må betale for klagen, men hvis du får medhold og kjøretøyet blir godkjent får du refundert det du betalte til verkstedet. Klagen koster 560,- kr for kjøretøy under 3500 kg.

Fant den etter hvert jeg også, synes fortsatt at setning d) gir lite mening da. Tror at jeg dropper å klage på verkstedet. Den steinspruten må bli fikset en gang, ruta er også fryktelig ripete, er nok mange år gammel. Fikk en pris på 7000 for bytte av rute og justering av lys, syntes det var en god pris. Vurderer såvidt å selge bilen også, (sett på Saab 9-3 eller kanskje Audi A4/A6) og er vel bedre å ha en ny og fresh rute sånn sett tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...