Gå til innhold

Kan jeg ta opplæring i bedrift, elektriker!

Bella22

Anbefalte innlegg

Hei

Har lyst til å utdanne meg som elektriker. Men har fullført videregående, så kan ikke ta utdanning på videregående. Så lurer på om noen har noe erfaring med dette eller har noen råd? Går det Ann å ta utdanningen i bedrift? Hvem burde jeg kontakte for å få hjelp med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre følgende;

1. Ta og ring alle godkjente lærebedrifter innenfor elektro. Spør om de vil ta deg inn som lærling. Får du ett tilbud, tar du kontakt med kommunen der du får jobb, og ordner en arbeidsavtale.

2. Ev ta en bachelor innenfor elektriker, men da fremferd realfagsmatte og fysikk. Hvis du ikke tar realfag, kan ett år forkurs være løsningen, og etter det søker du deg til bacheloren og fullfører etter tre år.

Her er det sikkert lurt å veie fordeler og ulemper.

Som lærling blir du nødt til å være i praksis 4,5-5år, men du får lønn. Her må du ta de fagene du mangler ved siden av.

Tar du en høgskoleutdanning, vil du kanskje bli nødt til å ta opp studielån? Men blir ferdig etter tre år år, ev fire med forkurs.

Jeg har vurdert det samme om å søke lærlingplass. Jeg har ikke gått yrkesfag, og er 26-år idag. Går jeg lærling, vil jeg bli nødt til å studere ved siden av og.

Men er du motivert, så klarer du alt.

Lykke til. Selv er jeg i en fase hvor jeg er avhengig av noen andre, for å kunne studere. ? så er jeg litt heldig, kan jeg kombinere lærling i fult arbeid på dag, og jobbnr 2 og studie på kveld ved siden av. Men det er fult mulig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan gjøre følgende;

1. Ta og ring alle godkjente lærebedrifter innenfor elektro. Spør om de vil ta deg inn som lærling. Får du ett tilbud, tar du kontakt med kommunen der du får jobb, og ordner en arbeidsavtale.

2. Ev ta en bachelor innenfor elektriker, men da fremferd realfagsmatte og fysikk. Hvis du ikke tar realfag, kan ett år forkurs være løsningen, og etter det søker du deg til bacheloren og fullfører etter tre år.

Her er det sikkert lurt å veie fordeler og ulemper.

Som lærling blir du nødt til å være i praksis 4,5-5år, men du får lønn. Her må du ta de fagene du mangler ved siden av.

Tar du en høgskoleutdanning, vil du kanskje bli nødt til å ta opp studielån? Men blir ferdig etter tre år år, ev fire med forkurs.

Jeg har vurdert det samme om å søke lærlingplass. Jeg har ikke gått yrkesfag, og er 26-år idag. Går jeg lærling, vil jeg bli nødt til å studere ved siden av og.

Men er du motivert, så klarer du alt.

Lykke til. Selv er jeg i en fase hvor jeg er avhengig av noen andre, for å kunne studere. ? så er jeg litt heldig, kan jeg kombinere lærling i fult arbeid på dag, og jobbnr 2 og studie på kveld ved siden av. Men det er fult mulig.

Takk for svar. Har prøvd å ta kontakt med mange bedrifter men det ser ut som de fleste vil at du skal ha de 2 årene med teori før du får begynne som lærling. Og må da ta opp disse fagene som privatist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...