Gå til innhold

Nye internettregler fikk flertall i EU-parlamentet

Anbefalte innlegg

Hmm, men hva med min opphavsrett, har ikke jeg i utgangspunktet retten til mitt liv?

Du kan sikkert si at folk gir fra seg retten sin gjennom avtaler de gjør når de logger seg på telefonen sin eller tegner en bruker i fjøsboka, insta eller beveger seg på webben på sider som sier, og ikke sier, at de logger din aktivitet, men har de egentlig ett reelt alternativ til å la være? Når Makter og myndigheter forventer at du har en smarttelefon for å kunne betjene deg, digitale postbokser og tjenester som i stor grad benytter sosiale-apper, når de forventer at du skal være ON i samfunne, ellers så blir det vanskelig å henge med eller få tak i de tjenester som du nesten er avhengig av. Når busselskapene nesten forventer at du kjøper billetter via appen deres, som er laget av en tredjepart som også logger bevegelsene dine... osv for å nevne noen få. Er det da ett reelt valg som folket har.

Selvfølgelig ikke, du blir manipulert og drevet som kveg inn i en innhegning av lover. Lover som ikke er laget for å beskytte deg men kontrollere deg. Er jeg paranoid? Trokke det, lever godt og rolig jeg, men jeg er ganske overbevist om at folk som digger nettovervåking er det.

EDIT: La til ett "være"

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig ikke, du blir manipulert og drevet som kveg inn i en innhegning av lover.

Vi lever på en gigantisk menneske gård, der vi vanlige mennesker er kveget, politiet/militæret er gjeterhunden, politikerene er bonden (men ikke eieren av gården) og den ekte eieren av gården holder seg i skyggen på utsiden og nyter de beste godene ("the 1%").

Er jeg paranoid? 

Nei, du er bare våken :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg merker at det ikke lenger er mulig å legge til YouTube-videoer her; kun linken som kommer opp og ikke videoen. Mulig det er jeg som gjør noe galt med innstillingene, eller har forumet her valgt å rette seg inn etter det nye EU-direktivet allerede?

Edit: det var visst ikke det. Nå funker det likevel. Men det blir innteresant å se når det først blir iverksatt av EU.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Vi kan. Problemet er når de som stemmer ikke har peiling i det hele tatt på hva de stemmer på. Det må også i så fall være en veldig klar ja eller nei stemming uten noe særlig grad av variasjon mellom disse to. 

Brexit er jo et kanoneksempel på hvor dårlig det går an å ha en folkeavstemning.

Nei, sånn flaks at vi profesjonelle til å stemme over ting for oss

«...Several MEPs have said they accidentally voted the wrong way on a key amendment of a new European copyright directive, meaning the most controversial aspects of the law might have been removed had they not erred....»

https://www.theguardian.com/media/2019/mar/27/mep-errors-mean-european-copyright-law-may-not-have-passed?CMP=fb_gu

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det må bli gode dager fremover for konspirasjonsteoretikere  :hmm:

For tenk om denne lovendringa kan brukes til andre ting ógså. Blokkering/filtrering av innhold er jo et veldig viktig redskap dersom man som maktperson ønsker å beholde sin posisjon. Eller alternativt - alle disse klimaprotestene må jo være strevsomt for visse politikere, ville det ikke ha vært veldig praktisk om fleste video-opplastinger tilfeldigvis ble fanget opp av disse filtrene (problemet ute av verden).

Her må vi se fremover og se på hvilke muligheter som dette nye verktøyet gir  :ph34r:

Tips for nyoppstartet bedrift : Klimaprotestfilmen online - et prosjekt som ender i en film med copywright. Alle video-opplastinger med protestmateriale blir automagisk fanget opp av filteret  :dremel:  :evil:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel en gjenganger i alle bransjer. De store selskapene har ressurser til lobbyister som overtaler politikerne til å lage nye lover og reguleringer. Så er det kun de store korporasjonene (1%´en) som har råd til å følge disse reguleringene, og med det presser de ut de små (flertallet), som igjen gjør at de tjener mer penger og tilegner seg mer makt. Flertallet (i teorien) velger politikerne, mens politikerne jobber for mindretallet. Vi kaller det demokrati, men det ligner mer på et diktatur.

Det er det, men Internett i dets tidligere form var spesielt godt egnet for nye selskaper å utkonkurrere gamle selskaper med nyskapende tjenester. Denne type endringer favoriserer i stedet de etablerte, satte tjenesteleverandørene. Strengt tatt gjør alle krav til dokumentasjon, rutiner og pålagte oppgaver at det er fordelaktig å ha stort budsjett, og blir vanskeligere å være liten utfordrer, og det er som du sier, de store selskapene har ressurser til dokumentasjon, audit, compliance, sertifiseringer, etc.

Det er stor forskjell på et dikatur og et lobbykrati, de er ikke spesielt like. Du bør nok mye heller leve i et lobbykrati enn et diktatur. I et lobbykrati kan for eksempel folkevalgte overføre makt bort fra lobbybransjen uten at det blir borgerkrig, det er i diktaturstatens natur at det da blir våpenbruk.

Hmm, men hva med min opphavsrett, har ikke jeg i utgangspunktet retten til mitt liv?

Du kan sikkert si at folk gir fra seg retten sin gjennom avtaler de gjør når de logger seg på telefonen sin eller tegner en bruker i fjøsboka [...]

Innenfor noen rammer har du rettigheter til "ditt liv", ja, men når du inngår brukeravtaler så gir du helt konkret rettigheter til disse tjenestene for det du deler med tjenestene. Enten det er bilder eller lokasjonsdata. Igjen, innenfor noen rammer. 

Lenke til kommentar

Relevant videosnutt:

[edit]

Bare for å kort oppsummere skrekk-scenariet omtalt i videoen over:

EU-borgere kan måtte bli nødt til å bevise sin identitet for å få lov til å laste opp innhold - dvs blir ikke mulig å laste opp innhold anonymt, noe som jeg mener sterkt reduserer ytringsfriheten.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...