Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvungen avspasering

Kajac

Anbefalte innlegg

Hei

I går ettermiddag sendte min sjef ut en epost der han ba oss om å komme klokken 8 i dag, da bedriften skal ha et jobbintervju klokken 16, og alle ansatte må være gått innen da. Denne eposten så jeg selvfølgelig ikke før i dag da den ble sendt etter folk var gått for dagen i går.

I dag kom jeg på jobb kl 8:35, men er da tvunget til å gå klokken 16 pga. jobbintervjuet.

Kan bedriften kreve at jeg skal bruke av min avspasering i dag for å gå tidligere?

Jeg har fleksitid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-selskap. Kontorlokalene har omtrent ingen lydisolasjon, så det er forståelig at de ønsker å ta intervjuene etter arbeidstid.

En mulighet er å ta siste halvtimen hjemme, men jeg mener likevel det blir feil. Hadde vi fått beskjeden om at vi måtte komme kl 8 og gå kl 16 god tid i forveien hadde det vært greit, men når de sender ut meldingen på firmaepost etter arbeidstid dagen før slik at ikke folk får det med seg, mener jeg det er de som må "kompensere" De kan i hvertfall ikke tvinge oss til å ta av vår avspasering mener jeg.

Men noen som vet noe mer konkret?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så trumfer den skriftlege avtalen du har om fleksitid ei tilfeldig anmodning om å ikkje benytte seg av fleksitidsavtalen denne dagen, særleg når eposten i tillegg har blitt sendt for seint til at alle får den med seg.

Teknisk sett kan du derfor troppe opp på sjefens kontor og informere om at i dag stiller du din arbeidskraft til disposisjon mellom kl 08:35 og 16:35 i henhold til arbeidsavtalen, og at det er opp til sjefen å bestemme om han/ho vil tildele deg arbeid i dette tidsrommet, men at du forventer at arbeidsgiver held opp sin del av arbeidsavtalen og avlønner deg for 7,5 timer.

Spørsmålet er om det er verdt å gjere deg upopulær for 35 minutt, eller om du i staden skal be om at det i framtida blir informert om i god tid, eller at man finner anna løysning for gjennomføring av jobbintervju.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke han som gjør seg upopulær, men sjefen som sender brev etter arbeidstid dagen før på arbeidsepostkonto. Dét er en fin måte å gjøre seg upopulær på.

Hvor mange har for vane å sjekke arbeidsepostkonto etter arbeidstid? Og hvor ofte er dette en del av rutinene i en bedrift?

Hvorfor skal autoriteten alltid forsvares og minoriteten alltid strekke seg?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke han som gjør seg upopulær, men sjefen som sender brev etter arbeidstid dagen før på arbeidsepostkonto. Dét er en fin måte å gjøre seg upopulær på.

Hvor mange har for vane å sjekke arbeidsepostkonto etter arbeidstid? Og hvor ofte er dette en del av rutinene i en bedrift?

Hvorfor skal autoriteten alltid forsvares og minoriteten alltid strekke seg?

På grunn av skeivheit i styrkeforholdet.

At arbeidsgiver er upopulær får liten praktisk betydning med mindre folk seier opp i sinne.

Men dersom arbeidstaker gjer seg upopulær så kan ein risikere diverse drypp av misnøye i form av upopulære arbeidsoppgåver, overtid, osv.

Ein skal ikkje finne seg i kva som helst, men samtidig bør ein velge sine slag. Å ende opp med å få betalt for 35 min ekstra ein dag, eller får tillating til å sitte igjen på jobb sjølv om det er jobbintervju på gang, er rett og slett ikkje verdt det i forhold til kva ein kan risikere.

For sjefen vil kanskje den enklaste måten å unngå slike situasjonar i framtida være å fjerne eller endre fleksitidsordninga.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Liten praktisk betydning for sjefens del, men en viss praktisk betydning med tanke på psykologisk stress og last for de ansatte som må tråkke litt mer på eggeskall for ikke å gjøre "feil" som kan resultere i større eskapader og konflikter.

Neida, jeg ville vel ikke gått til krig over dette personlig heller, men jeg ville i hvert fall sagt fra at neste gang vil jeg ha tidligere beskjed, eller vi skal få klar instruks om å sjekke jobbepostkontoen rundt et visst klokkeslett hver kveld hjemme. Om det skulle vært betalt er vanskelig å svare på, for det tar jo ikke lang tid å sjekke en epostkonto, men det er jo en psykologisk last å drive å huske på det hele tiden! Når man reiser hjem fra jobb, så skal man legge jobben fra seg! Dette har med lederskapets rutiner og systematikk å gjøre. Godt lederskap tar vare på sine ansatte, dårlig og urutinert lederskap kaster ting hit og dit og man vet aldri hvilke overraskelser som lurer rundt neste hjørne.

Å ta standpunkt til alle disse små tingene krever sin person. Jeg er vel som skrevet enig i at én gangs forseelse er mulig å overse, men gjentatte slike hendelser burde taes opp helst på et møte og få grundig konklusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...